Teleporada lekarska – krok po kroku

Materiał sponsorowany  |   Styl życia  |   21 listopada 2022 15:50
Udostępnij

W szczycie pandemii COVID-19 teleporada lekarska była podstawowym sposobem realizacji wielu świadczeń medycznych. Obecnie NFZ rekomenduje e-wizyty w pięciu sytuacjach. Sprawdź, kiedy i jak korzystać z konsultacji telefonicznych i online.

W większości przypadków to pacjent decyduje o formie podstawowego świadczenia zdrowotnego. Przepisy wskazują, kiedy lekarz może zamienić wizytę w gabinecie na teleporadę i w jakich okolicznościach nie ma prawa tego zrobić. Specjaliści i lekarze pierwszego kontaktu nie mogą odmówić przyjęcia w gabinecie, jeżeli:

  • pacjent nie wyraża takiej zgody;
  • ma chorobę przewlekłą i pogarsza się jego stan lub zmieniają się objawy;
  • istnieje podejrzenie nowotworu;
  • chore dziecko nie ma jeszcze 6 lat;
  • to pierwsza wizyta u lekarza/pielęgniarki/położnej POZ wskazanych w deklaracji wyboru przez pacjenta.

Podstawowe zasady korzystania z porad lekarskich i konsultacji online

Są też sytuacje odwrotne, w których lekarz może zamienić planowane przyjęcie w gabinecie na teleporadę. Ministerstwo Zdrowia oraz NFZ rekomendują, by w poniższych przypadkach to sami pacjenci od razu umawiali e-wizytę, zamiast zapisywać się do przychodni. Dotyczy to zarówno świadczeń z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej, jak i placówek specjalistycznych – konsultacja online lub telefoniczna jest najbardziej wskazana, gdy:

  • zachodzi podejrzenie zakażenia koronawirusem / choroby COVID-19;
  • pacjent kontynuuje leczenie przepisanym wcześniej przepisanym lekiem (dotyczy też antykoncepcji);
  • chory potrzebuje wyrobów medycznych do kontynuowania wcześniejszych zaleceń;
  • pacjent chce uzyskać zaświadczenie lekarskie;
  • dziecko przed 6. r.ż. ma umówioną podczas stacjonarnej wizyty kontrolę, która nie wymaga badań.

Teleporada powinna być udzielona najpóźniej w następnym dniu roboczym po zgłoszeniu się pacjenta do placówki medycznej – chyba że chory lub opiekun zgodzi się na inny termin. Naturalnie pacjenci muszą wziąć też pod uwagę dni i godziny przyjęć lekarzy w danej placówce.

Przebieg teleporady lekarskiej. Na co może liczyć pacjent po e-wizycie?

Na początek lekarz powinien zweryfikować tożsamość pacjenta. W zależności od formy teleporady może to zrobić na podstawie porównania danych przekazywanych przez formularz, deklarację wyboru, z Internetowego Konta Pacjenta, w dokumentacji medycznej lub na okazywanym przez chorego dokumencie (wideoporada). E-wizyta koncentruje się na wywiadzie medycznym, analizie historii leczenia, diagnozie i sformułowaniu zaleceń. W niektórych przypadkach konsultacje na odległość nie wystarczą do rozwiązania problemu zdrowotnego i konieczna będzie wizyta w przychodni, szpitalu czy na pogotowiu.

Po teleporadzie pacjent może liczyć na uzyskanie następujących świadczeń:

  • zestaw zaleceń lekarskich;
  • recepta online;
  • e-ZLA – L4 online;
  • e-skierowanie do specjalisty;
  • wskazanie do osobistego zgłoszenia się do placówki medycznej;
  • zlecenie testu na wirusa SARS-CoV-2.

Teleporada lekarska – obowiązki informacyjne placówek medycznych

Każda przychodnia musi poinformować pacjentów o warunkach realizowania e-wizyt w trzech miejscach – na swojej witrynie internetowej, w miejscu leczenia oraz telefonicznie, jeśli chory wyrazi taką prośbę. Informacja o teleporadzie lekarskiej musi zawierać następujące kwestie:

  • pełna lista świadczeń realizowanych wyłącznie podczas wizyt stacjonarnych;
  • system, w którym lekarze przeprowadzają konsultacje;
  • ustalanie terminu e-wizyty, rozmowy telefonicznej;
  • metoda kontaktu z pacjentem w celu udzielenia teleporady;
  • procedura na wypadek anulowania konsultacji przez niemożność skontaktowania się z pacjentem w ustalonym wcześniej terminie. Placówka powinna podjąć 3 próby w czasie minimum 5 minut;
  • możliwości umówienia wizyty bezpośredniej, jeśli e-wizyta wykaże taką konieczność.

Dodatkowo placówki medyczne muszą informować o sposobie realizacji uzyskanych w trakcie porady e-recept, zwolnień lekarskich, skierowań do specjalistów i na badania. Powinny również udostępniać instrukcje zakładania IKP. Przepisy, które regulują udzielanie teleporad, znajdują się przede wszystkim w ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz rozporządzeniach Ministra Zdrowia w sprawie standardów organizacyjnych.