Teleporada lekarska – krok po kroku

Materiał sponsorowany  |   Styl życia  |   21 listopada 2022 15:50

W szczycie pandemii COVID-19 teleporada lekarska była podstawowym sposobem realizacji wielu świadczeń medycznych. Obecnie NFZ rekomenduje e-wizyty w pięciu sytuacjach. Sprawdź, kiedy i jak korzystać z konsultacji telefonicznych i online.

W większości przypadków to pacjent decyduje o formie podstawowego świadczenia zdrowotnego. Przepisy wskazują, kiedy lekarz może zamienić wizytę w gabinecie na teleporadę i w jakich okolicznościach nie ma prawa tego zrobić. Specjaliści i lekarze pierwszego kontaktu nie mogą odmówić przyjęcia w gabinecie, jeżeli:

  • pacjent nie wyraża takiej zgody;
  • ma chorobę przewlekłą i pogarsza się jego stan lub zmieniają się objawy;
  • istnieje podejrzenie nowotworu;
  • chore dziecko nie ma jeszcze 6 lat;
  • to pierwsza wizyta u lekarza/pielęgniarki/położnej POZ wskazanych w deklaracji wyboru przez pacjenta.

Podstawowe zasady korzystania z porad lekarskich i konsultacji online

Są też sytuacje odwrotne, w których lekarz może zamienić planowane przyjęcie w gabinecie na teleporadę. Ministerstwo Zdrowia oraz NFZ rekomendują, by w poniższych przypadkach to sami pacjenci od razu umawiali e-wizytę, zamiast zapisywać się do przychodni. Dotyczy to zarówno świadczeń z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej, jak i placówek specjalistycznych – konsultacja online lub telefoniczna jest najbardziej wskazana, gdy:

  • zachodzi podejrzenie zakażenia koronawirusem / choroby COVID-19;
  • pacjent kontynuuje leczenie przepisanym wcześniej przepisanym lekiem (dotyczy też antykoncepcji);
  • chory potrzebuje wyrobów medycznych do kontynuowania wcześniejszych zaleceń;
  • pacjent chce uzyskać zaświadczenie lekarskie;
  • dziecko przed 6. r.ż. ma umówioną podczas stacjonarnej wizyty kontrolę, która nie wymaga badań.

Teleporada powinna być udzielona najpóźniej w następnym dniu roboczym po zgłoszeniu się pacjenta do placówki medycznej – chyba że chory lub opiekun zgodzi się na inny termin. Naturalnie pacjenci muszą wziąć też pod uwagę dni i godziny przyjęć lekarzy w danej placówce.

Przebieg teleporady lekarskiej. Na co może liczyć pacjent po e-wizycie?

Na początek lekarz powinien zweryfikować tożsamość pacjenta. W zależności od formy teleporady może to zrobić na podstawie porównania danych przekazywanych przez formularz, deklarację wyboru, z Internetowego Konta Pacjenta, w dokumentacji medycznej lub na okazywanym przez chorego dokumencie (wideoporada). E-wizyta koncentruje się na wywiadzie medycznym, analizie historii leczenia, diagnozie i sformułowaniu zaleceń. W niektórych przypadkach konsultacje na odległość nie wystarczą do rozwiązania problemu zdrowotnego i konieczna będzie wizyta w przychodni, szpitalu czy na pogotowiu.

Po teleporadzie pacjent może liczyć na uzyskanie następujących świadczeń:

  • zestaw zaleceń lekarskich;
  • recepta online;
  • e-ZLA – L4 online;
  • e-skierowanie do specjalisty;
  • wskazanie do osobistego zgłoszenia się do placówki medycznej;
  • zlecenie testu na wirusa SARS-CoV-2.

Teleporada lekarska – obowiązki informacyjne placówek medycznych

Każda przychodnia musi poinformować pacjentów o warunkach realizowania e-wizyt w trzech miejscach – na swojej witrynie internetowej, w miejscu leczenia oraz telefonicznie, jeśli chory wyrazi taką prośbę. Informacja o teleporadzie lekarskiej musi zawierać następujące kwestie:

  • pełna lista świadczeń realizowanych wyłącznie podczas wizyt stacjonarnych;
  • system, w którym lekarze przeprowadzają konsultacje;
  • ustalanie terminu e-wizyty, rozmowy telefonicznej;
  • metoda kontaktu z pacjentem w celu udzielenia teleporady;
  • procedura na wypadek anulowania konsultacji przez niemożność skontaktowania się z pacjentem w ustalonym wcześniej terminie. Placówka powinna podjąć 3 próby w czasie minimum 5 minut;
  • możliwości umówienia wizyty bezpośredniej, jeśli e-wizyta wykaże taką konieczność.

Dodatkowo placówki medyczne muszą informować o sposobie realizacji uzyskanych w trakcie porady e-recept, zwolnień lekarskich, skierowań do specjalistów i na badania. Powinny również udostępniać instrukcje zakładania IKP. Przepisy, które regulują udzielanie teleporad, znajdują się przede wszystkim w ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz rozporządzeniach Ministra Zdrowia w sprawie standardów organizacyjnych.

Komentarze

Zostaw komentarz


Redakcja portalu zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu artykułu, wpisu, obiektu. Informujemy, że oprogramowanie rejestruje dane osoby komentującej (IP, czas), które na wniosek prokuratury, sądu lub policji mogą zostać przekazane celem ścigania sprawców czynów sprzecznych z prawem.

Więcej informacji w regulaminie komentarzy.

.
Kalendarium
Reklama
. . . . . . . . . . . . . . .