polecamy
Oświęcimskie Wieści z ratusza – FILM
W większości przypadków to pacjent decyduje o formie podstawowego świadczenia zdrowotnego. Przepisy wskazują, kiedy lekarz może zamienić wizytę w gabinecie na teleporadę i w jakich okolicznościach nie ma prawa tego zrobić. Specjaliści i lekarze pierwszego kontaktu nie mogą odmówić przyjęcia w gabinecie, jeżeli:
W artykule:
Są też sytuacje odwrotne, w których lekarz może zamienić planowane przyjęcie w gabinecie na teleporadę. Ministerstwo Zdrowia oraz NFZ rekomendują, by w poniższych przypadkach to sami pacjenci od razu umawiali e-wizytę, zamiast zapisywać się do przychodni. Dotyczy to zarówno świadczeń z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej, jak i placówek specjalistycznych – konsultacja online lub telefoniczna jest najbardziej wskazana, gdy:
Teleporada powinna być udzielona najpóźniej w następnym dniu roboczym po zgłoszeniu się pacjenta do placówki medycznej – chyba że chory lub opiekun zgodzi się na inny termin. Naturalnie pacjenci muszą wziąć też pod uwagę dni i godziny przyjęć lekarzy w danej placówce.
Na początek lekarz powinien zweryfikować tożsamość pacjenta. W zależności od formy teleporady może to zrobić na podstawie porównania danych przekazywanych przez formularz, deklarację wyboru, z Internetowego Konta Pacjenta, w dokumentacji medycznej lub na okazywanym przez chorego dokumencie (wideoporada). E-wizyta koncentruje się na wywiadzie medycznym, analizie historii leczenia, diagnozie i sformułowaniu zaleceń. W niektórych przypadkach konsultacje na odległość nie wystarczą do rozwiązania problemu zdrowotnego i konieczna będzie wizyta w przychodni, szpitalu czy na pogotowiu.
Po teleporadzie pacjent może liczyć na uzyskanie następujących świadczeń:
Każda przychodnia musi poinformować pacjentów o warunkach realizowania e-wizyt w trzech miejscach – na swojej witrynie internetowej, w miejscu leczenia oraz telefonicznie, jeśli chory wyrazi taką prośbę. Informacja o teleporadzie lekarskiej musi zawierać następujące kwestie:
Dodatkowo placówki medyczne muszą informować o sposobie realizacji uzyskanych w trakcie porady e-recept, zwolnień lekarskich, skierowań do specjalistów i na badania. Powinny również udostępniać instrukcje zakładania IKP. Przepisy, które regulują udzielanie teleporad, znajdują się przede wszystkim w ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz rozporządzeniach Ministra Zdrowia w sprawie standardów organizacyjnych.