Żołnierze Wyklęci przewracają się w grobach?

Paweł Wodniak  |   Publicystyka  |   3 marca 2015 20:06
Udostępnij

Członkowie organizacji „Narodowy Oświęcim” zorganizowali turniej piłkarski imienia Żołnierzy Wyklętych. W obchody dnia pamięci bohaterów, walczących z powojennym systemem w Polsce, zaangażowali liceum Konarskiego i bibliotekę.

Honorowy patronat nad turniejem sprawował Zbigniew Starzec, starosta oświęcimski. Wywołało to reakcję jednej z naszych Czytelniczek. Joanna Misiak, oświęcimianka, na co dzień mieszkająca w Norwegii, przyjechała grodu nad Sołą, by odwiedzić rodzinę. Na internetowej stronie starostwa przeczytała informację o turnieju poświęconym Żołnierzom Wyklętym w liceum Konarskiego w Oświęcimiu i dalszej części obchodów w Miejskiej Bibliotece Publicznej – Galerii Książki.

Patronat starosty nad uroczystościami organizowanymi przez narodowców najzwyczajniej ją oburzył. Pani Joanna napisała list, który przesłała do starostwa. E-mail trafił także do poseł Beaty Szydło, wiceprzewodniczącej Prawa i Sprawiedliwości, którego członkiem jest starosta Starzec, i do Faktów Oświęcim.

– Czy starostwo powiatowe zadało sobie trud, aby sprawdzić, jakiego rodzaju organizacją jest „Narodowy Oświęcim”? Czy ktoś z pracowników odwiedził jej stronę internetową? A jeśli tak, to czy Starostwo Powiatowe w Oświęcimiu zgadza się ze stwierdzeniami, że „polskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych jest zażydzone” lub, że  „Żydzi opanowali kierownictwo Solidarności i przejęli za jej pośrednictwem władzę w Polsce po 1989 roku”? – napisała Joanna Misiak.

Zwróciła uwagę na treści antysemickie, które znajdują się na stronie internetowej „Narodowego Oświęcimia” – TUTAJ.

– Uważam, za skandaliczne, że w mieście tak ciężko i niesprawiedliwie doświadczonym przeszłością, na przedmieściu którego istniał niemiecki obóz Auschwitz, władze lokalne promują organizację neofaszystowską. Organizację, która posługuje się na plakacie symbolem ręki z mieczem, tak zwanej falangi, jawnie nawiązując do przedwojennego Obozu Narodowo-Radykalnego. Co więcej współczesne środowiska ONR i Falangi wysyłają ochotników na Wschód, żeby wspierali wojska rosyjskie w ataku na Ukrainę – stwierdza Czytelniczka.

– Pod pozorem patriotyzmu i dbania o historię starostwo wsparło ludzi o poglądach niebezpiecznych dla demokracji i bezpieczeństwa wszystkich obywateli. A przy okazji naraziło nasze miasto na kryzys wizerunkowy, jeśli ta informacja pojawiłaby się w światowych mediach. Apeluję o rozsądek – kończy Joanna Misiak.

Zbigniew Starzec nie widzi niczego zdrożnego w oświęcimskich powiatowych obchodach Narodowego Dnia Żołnierzy Wyklętych.

– Cóż mogę powiedzieć? Była to jedyna impreza upamiętniającą ten dzień z inicjatywy mieszkańców. Turniej piłkarski był zorganizowany bez żadnych problemów i nie znajduje przeciwwskazań, dlaczego miałby się nie odbyć. Organizatorzy i pomysłodawcy budzą u niektórych kontrowersje, ale idea zasługuje na uznanie. Zarząd (powiatu – przyp. red.) wyraził zgodę, pani dyrektor PZ nr 1 (Powiatowego Zespołu Szkol Ogólnokształcących im. Stanisława Konarskiego w Oświęcimiu – Jolanta Bąk przyp. red.) udostępniła halę sportową – odpowiada na zarzuty starosta oświęcimski.

Nikolina Magiera, rzeczniczka starostwa, powtórzyła słowa włodarza powiatu, że „jedynym wydarzeniem objętym patronatem starosty oświęcimskiego, a nawiązującym do ogólnopolskiego Narodowego Dnia Pamięci Żołnierzy Wyklętych był turniej piłki nożnej halowej organizowany przez grupę młodzieży”.

– Poprzez działania sportowe młodzież chciała wyrazić uczucia patriotycznie i uczcić pamięć o poległych w walce o wolną Polskę. Dlatego starosta poparł ideę organizacji turnieju obejmując patronatem rozgrywki sportowe – pisze Magiera we wtorkowym e-mailu do redakcji Faktów Oświęcim.

Złudzeń co do kwestii organizacji obchodów przez narodowców nie ma Anna Tatar ze stowarzyszenia „Nigdy Więcej”.

– Patronat starostwa nad obchodami upamiętniającymi Żołnierzy Wyklętych, organizowanych przez skrajnie prawicowe ugrupowanie, które publicznie propaguje antysemityzm, posługuje się symboliką faszystowską (falangą) i rasistowską (krzyżem celtyckim), to skandal. Decyzja władz powiatowych oznacza legitymizację tego rodzaju poglądów, wręcz uznanie ich za pożądane w przestrzeni publicznej. To niepokojące i smutne, tym bardziej w miejscu, które ze względu na swą historię, stało się symbolem Zagłady Żydów – stwierdza Anna Tatar.

Najnowsze realizacje wideo

Komentarze
  • 3 marca 2015 20:56

    Polak

    Wtyd, że instytucje takie jak starostwo, liceum i biblioteka uwiarygadniają skrajne organizacje nacjonalistyczne; jeśli nie rozumieją tego to może pomocne będą słowa św. Jana Pawła II na temat różnicy między nacjonalizmem a patriotyzmem:
    Musimy wyjaśnić zasadnicze różnice pomiędzy niezdrową formą nacjonalizmu, który uczy pogardy dla innych narodów i kultur, a patriotyzmem, który jest właściwą miłością własnego kraju. Prawdziwy patriotyzm nigdy nie stara się dążyć do dobrobytu własnego narodu kosztem innych. Bowiem ostatecznie dotknęłoby to także jego własnego narodu, wyrządzenie krzywdy dotyka obu stron – i agresora, i ofiary. Nacjonalizm, szczególnie w swoich najskrajniejszych formach, jest więc antytezą prawdziwego patriotyzmu.
    Przemówienie w siedzibie ONZ, Nowy Jork, 5 października 1995 r.

  • 3 marca 2015 21:57

    Ignacy

    Ta Pani Misiak jest taką oburzoną patriotką, że mieszka w Norwegii i stamtąd komentuje sytuację w naszym mieście. Nikt z tych wielce oburzonych nie był na tym turnieju i nie próbował zapewne uczcić pamięci Żołnierzy Wyklętych. Także mam do tych Państwa jedno słowo zróbcie coś najpierw dla Oświęcimia i jego mieszkańców tak jak te osoby które zrobiły turniej i organizowały obchody a później będziecie mogli komentować

  • 3 marca 2015 23:18

    iulj

    Przejrzałem ich profil i mam pytanie – co konkretnie tam jest antysemickiego?

  • 3 marca 2015 23:50

    Sprzedawca

    Jeżeli pani Joanna M. jest Polką, to może zacznie interweniować w sprawie antypolonizmu uskutecznianym przez tych, których broni (ale nie tylko tych). Wstydem jest, że są w polskim społczeństwie tacy, którzy ujmują się za tymi, którzy plują i działaja na szkodę Ojczyzny. To niewyobrażalne, do czego doszło.
    A co do strony: podbijam pytanie [b]iulj[/b] – co konkretnie tam jst antysemickiego?
    Antysemityzm został wymyślony, żeby siać antypolonizm (m.in.) i urzadzać spektakle nienawiści. To sposób na dezawuowanie społeczeństw, osób, krajów, które chce się zniszczyć.

  • 4 marca 2015 00:00

    Polak

    Skoro na stronie faktyoswiecim padlo pytanie czy ktos spradwdzal strone i organizacje ktora probuje w medialnej ciszy hucznie obchodzic dzien wolnych Polakow, to ja zadam pytanie czy ktokolwiek sprawdzil organizacje „Nigdy Wiecej” ? Jest to skrajnie lewicowa organizacja dla ktorej kazdy kto kocha swoj kraj jest faszysta i antysemita. Wsporlpracuje scisle z krytyka polityczna ktora 2011 roku na marsz niepodleglosci sprowadzila do warszawy grupe niemieckich zadymiarzy tzw „antife”. Jesli ktos korzysta z wypowiedzi takich organizacji piszac na temat Zołnierzy wykletych , to znaczy ze z takim człowiekiem nie ma co dyskutowac bo Polskosci juz w nim niema.

  • 4 marca 2015 00:06

    Legion

    Dawno tak absurdalnego artykułu nie czytałem – ostatni akapit wznosi się na wyżyny zakłamania, hipokryzji oraz niekompetencji. Poziom gazet wyborczej – nic więcej, Czas przestać czytać ten portal.

  • 4 marca 2015 00:06

    zniesmaczony

    Gdyby pan redaktor miał cień wiedzy na ten temat to w życiu by nie dał takiego tytułu.

  • 4 marca 2015 02:01

    MAGIK

    trzeba było osoby z zewnatrz by wreszcie ludzie dowiedzieli sie czym jest ta organizacja-zwyklymi bandziorami -kibolami,którzy pod przykrywka patriotyzmu propaguja antysemityzm i nacjonalizm.Tylko slepy nie widzi kontrowersji w ich działaniu.Byłem na obchodach na placu Kosciuszki -to nie są patrioci…

  • 4 marca 2015 03:20

    Wojtek89

    Niestety nic tam ani antysemiskiego ani rasistowskiego ani ksenofobicznego nie znajdziesz 🙂 kolejny wymysł i manipulacja pismaków

  • 4 marca 2015 09:34

    czytelnik

    Mogła siedzieć w Polsce nikt jej na siłę nie wywiózł. Drze japę a siedzi pod biegunem, tam jest ciemno ponuro i depresyjnie, nie dziwota, tera chce pouczać nas. Do diabła z ta babą

  • 4 marca 2015 09:44

    Żal

    Trzeba być bardzo zdolnym dziennikarzem, żeby tak porywający artykuł w zasadzie o niczym stworzyć, podczas gdy w Oświęcimiu równocześnie mają miejsce bardziej istotne wydarzenia, ale najlepiej jest jak jest afera, nawet jak nie było jej zarzewia. A gdzie rzetelność dziennikarska, gdzie prawda, gdzie etyka? Autorów tej „afery” przecież nie było ani na meczu, ani na projekcji filmu o rotmistrzu Pileckim. Na bakier z tym kodeksem dziennikarskim. Najlepiej też zostawić swój kraj, wyemigrować i podatki płacić w innym kraju, a w rodzinnym mieście tylko jątrzyć i sączyć jad nienawiści nie znając realiów i tego co jest w nim najważniejsze. Nie ma co żałować takich obywateli, dobrze że wyjechali i lepiej by było dla Oświęcimia, gdyby już nie wracali. Lepiej pieprzyć, niż coś konkretnego dla miasta zrobić. Można by się z tej sytuacji pośmiać, gdyby to nie było takie żałosne.

  • 4 marca 2015 10:03

    Polak

    Skrajna prawica w Polsce oraz w Europie jest finansowana przez Rosję, wstyd!

  • 4 marca 2015 10:06

    jjj

    jeszcze jedno mnie zastanawia – dlaczego Redakcji nie przeszkadza to, że tak wielu „Wszechpolaków” dziś działa w PO (awansują, są w naszym urzędzie marszałkowskim) i nie ma z tym problemu? Może takie pytanie trzeba pani tropicielce z „Nigdy Więcej”? Ale tutaj może ona nie drążyć tematu, bo w końcu dotacja może się gwałtownie skończyć

  • 4 marca 2015 10:16

    Polak

    Antypolskie to jest przyzwalanie na wypowiedzi ksenofobiczne, antysemityzm, itp. Za C.K. Norwidem:
    Nie ten ptak swoje gwiazdo kala co je kala ale ten co mówić o tym nie pozwala…

  • 4 marca 2015 10:18

    Bredzisław

    a co z ofiarami żołnierzy wyklętych? Ja się pytam. Prezydent o nich ostatnio mówił

  • 4 marca 2015 10:25

    Kpiarz!

    Dawno tak absurdalnego artykułu nie czytałem – ostatni akapit wznosi się na wyżyny zakłamania, hipokryzji oraz niekompetencji. Poziom gazet wyborczej – nic więcej, Czas przestać czytać ten portal.

    Cudowny pomysł, zwłaszcza kogoś kto na szkołę rzucał kamieniami, wtedy, gdy uczyła czytać ze zrozumieniem. Ostatni akapit jest PRZYTOCZENIEM CUDZEJ WYPOWIEDZI, intelektualisto od siedemnastu boleści

  • 4 marca 2015 10:28

    oswiecimianin

    I oczywiście jeśli ktoś krytykuje prawicę to zaraz jej zwolennicy odmawiają takiej osobie polskości. Żenada! Nie macie monopolu na patriotyzm, wasze działania i poglądy szkalują nasz kraj.

  • 4 marca 2015 15:40

    Sprzedawca

    I oczywiście jeśli ktoś krytykuje prawicę to zaraz jej zwolennicy odmawiają takiej osobie polskości. Żenada! Nie macie monopolu na patriotyzm, wasze działania i poglądy szkalują nasz kraj.

    Masz rację, nie mamy monopolu. I nie musimy. Wystarczy, że mamy rację. A lewactwo nie ma nic do powiedzenia w tej sprawie.

  • 4 marca 2015 21:14

    oswiecimianin

    I oczywiście jeśli ktoś krytykuje prawicę to zaraz jej zwolennicy odmawiają takiej osobie polskości. Żenada! Nie macie monopolu na patriotyzm, wasze działania i poglądy szkalują nasz kraj.

    Masz rację, nie mamy monopolu. I nie musimy. Wystarczy, że mamy rację. A lewactwo nie ma nic do powiedzenia w tej sprawie.

    Nie masz racji i nie masz pojęcia o patriotyzmie; poczytaj Jana Pawła II na temat nacjonalizmu ale dla ciebie to on też pewnie był lewakiem.

  • 4 marca 2015 22:22

    Sprzedawca

    [quote name=”oswiecimianin”]

    I oczywiście jeśli ktoś krytykuje prawicę to zaraz jej zwolennicy odmawiają takiej osobie polskości. Żenada! Nie macie monopolu na patriotyzm, wasze działania i poglądy szkalują nasz kraj.

    Masz rację, nie mamy monopolu. I nie musimy. Wystarczy, że mamy rację. A lewactwo nie ma nic do powiedzenia w tej sprawie.

    Nie masz racji i nie masz pojęcia o patriotyzmie; poczytaj Jana Pawła II na temat nacjonalizmu ale dla ciebie to on też pewnie był lewakiem.[/quote]
    Zdecyduj się, chodzi ci o patriotyzm, czy nacjonalizm? Chyba, że dla ciebie to to samo, więc dzwoń do Niemiec po kumpli z Antify i zróbcie porządek.

  • 5 marca 2015 11:06

    aga

    Prof. Władysław Bartoszewski w jednym ze swoich wywiadów stwierdził, że czterech ministrów spraw zagranicznych w Polsce po 1989 r. było Żydami, a to może swiadczyć tylko o tym, że w Polsce nie ma antysemityzmu.

  • 5 marca 2015 12:43

    sola

    [quote name=”Sprzedawca”][quote name=”oswiecimianin”]

    I oczywiście jeśli ktoś krytykuje prawicę to zaraz jej zwolennicy odmawiają takiej osobie polskości. Żenada! Nie macie monopolu na patriotyzm, wasze działania i poglądy szkalują nasz kraj.

    Masz rację, nie mamy monopolu. I nie musimy. Wystarczy, że mamy rację. A lewactwo nie ma nic do powiedzenia w tej sprawie.

    nie masz racji i nie masz pojęcia o patriotyzmie; poczytaj Jana Pawła II na temat nacjonalizmu ale dla ciebie to on też pewnie był lewakiem.[/quote]
    Zdecyduj się, chodzi ci o patriotyzm, czy nacjonalizm? Chyba, że dla ciebie to to samo, więc dzwoń do Niemiec po kumpli z Antify i zróbcie porządek.[/quote]
    czytaj ze zrozumieniem; jestem patriotą ale nie nacjonalistą; a ty ze swoimi poglądami pasujesz do rosji putina, tam byś się odnalazł.

  • 5 marca 2015 14:44

    Sprzedawca

    [quote name=”sola”][quote name=”Sprzedawca”][quote name=”oswiecimianin”]

    I oczywiście jeśli ktoś krytykuje prawicę to zaraz jej zwolennicy odmawiają takiej osobie polskości. Żenada! Nie macie monopolu na patriotyzm, wasze działania i poglądy szkalują nasz kraj.

    Masz rację, nie mamy monopolu. I nie musimy. Wystarczy, że mamy rację. A lewactwo nie ma nic do powiedzenia w tej sprawie.

    nie masz racji i nie masz pojęcia o patriotyzmie; poczytaj Jana Pawła II na temat nacjonalizmu ale dla ciebie to on też pewnie był lewakiem.[/quote]
    Zdecyduj się, chodzi ci o patriotyzm, czy nacjonalizm? Chyba, że dla ciebie to to samo, więc dzwoń do Niemiec po kumpli z Antify i zróbcie porządek.[/quote]
    czytaj ze zrozumieniem; jestem patriotą ale nie nacjonalistą; a ty ze swoimi poglądami pasujesz do rosji putina, tam byś się odnalazł.[/quote]
    To jako patriota nie nacjonalista, gdy stanie wróg u bram, to staniesz do walki, czy podwieziesz wroga do np. Warszawy? 😆


Redakcja portalu zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu artykułu, wpisu, obiektu. Informujemy, że oprogramowanie rejestruje dane osoby komentującej (IP, czas), które na wniosek prokuratury, sądu lub policji mogą zostać przekazane celem ścigania sprawców czynów sprzecznych z prawem.

Więcej informacji w regulaminie komentarzy.