Oszustwa metodą „na dodatek mieszkaniowy”

Paweł Wodniak  |   Fakty  |   26 lipca 2023 14:44
Udostępnij

Przestępcy wymyślili kolejne oszustwo. Po metodach „na wnuczka” czy „na policjanta” wprowadzili nową – „na dodatek mieszkaniowy”.

Eksperci od bezpieczeństwa cyfrowego odnotowali w ostatnim czasie zwiększoną liczbę wiadomości, w której oszuści informują o rzekomym otrzymaniu dodatku mieszkaniowego.

„Nie daj się nabrać! To sposób przestępców, żeby wyłudzić Twoje dane pod pretekstem przyznania dofinansowania. Jak wyglądają takie wiadomości i co zrobić, jeśli otrzymasz SMS? Jak działają przestępcy i na co zwracać uwagę” – pisze w komunikacie do swoich klientów Bank Pekao SA.

Potencjalne ofiary otrzymują wiadomość sms o treści np.„Gratulacje! Finansowanie odnotowane”, „Finansowanie: Czas na realizacje marzeń”, „Ciesz się! Pieniądze na wyciągnięcie ręki”. W treści znajduje się link do strony podszywającej się pod serwisy rządowe np. hxxps://gov24pl[.]online lub zasilki-govpl[.]online.

„To fałszywe strony, które udają rządowy serwis logowania przy użyciu profilu zaufanego. Po kliknięciu w link witryna informuje nas o możliwości otrzymania „dodatku mieszkaniowego”. Takie strony to pułapki zastawione przez cyberprzestępców wykorzystujących medialny szum wokół programu mieszkaniowego „Bezpieczny Kredyt 2%”, który wystartował z początkiem lipca. Przestępcy chcą wyłudzić wrażliwe informacje, w tym dane logowania do bankowości elektronicznej albo dane kart płatniczych” – tłumaczą specjaliści z Pekao SA.

Po otrzymaniu podejrzanej wiadomości absolutnie nie należy klikać w podany w niej link i pod żadnym pozorem nie wolno logować się przez taka stronę do bankowości elektronicznej.

„Nie ufaj wiadomościom, które mówią o otrzymaniu pieniędzy bez wcześniejszego wnioskowania – jeśli przysługują Ci środki z któregokolwiek rządowego programu najpierw samodzielnie musisz zawnioskować o dofinansowanie. Przeczytaj komunikat o stronach podszywających się pod rządowe” – piszą bankowcy.

Co ma zrobić klient Pekao SA, jeśli podejrzewa, że może być ofiarą oszustwa? Zadzwonić na infolinię banku pod numer +48 519 222 222 w celu blokady karty i dostępów do bankowości elektronicznej, przekazać na infolinii wszystkie niezbędne informacje dotyczące oszustwa, zmienić natychmiast hasła logowania do serwisu internetowego Pekao24 i aplikacji PeoPay na bezpiecznym urządzeniu, a także złożyć zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa policji lub prokuraturze.

„Poinformuj nas później o złożeniu zawiadomienia dotyczącego podejrzenia popełnienia przestępstwa” – kończy bank swój komunikat.

Dzwoniąc pod wskazany wyżej numer, klienci Banku Pekao SA. muszą uzbroić się w cierpliwość. Sprawdziliśmy. Wybierając numer za każdym razem otrzymywaliśmy wiadomość głosową, że wszyscy konsultanci są zajęci. Wybierając na klawiaturze poszczególne cyfry, zgodnie z głosową instrukcją, też nie udawało się dotrwać do rozmowy z konsultantem. Po kilkunastu minutach bezskutecznego oczekiwania rozłączaliśmy się, by kilkadziesiąt minut później spróbować połączyć się jeszcze raz.