polecamy
Oświęcimskie Wieści z ratusza – FILM
Dwa dni zostały, by złożyć informację IWA do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Fot. Paweł Wodniak
Informację ZUS IWA, która posłuży do wyliczenia wysokości składki na ubezpieczenie wypadkowe, należy złożyć w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych do końca stycznia.
„Obowiązek przesyłania informacji IWA nie dotyczy wszystkich firm. Zobowiązani są do tego jedynie przedsiębiorcy, którzy spełnią łącznie trzy warunki” – mówi Anna Szaniawska, małopolski rzecznik prasowy ZUS.
Obowiązek dotyczy prowadzący działalność gospodarczą, którzy zgłaszają do ubezpieczenia wypadkowego co najmniej 10 ubezpieczonych, byli zgłoszeni do tego ubezpieczenia przez cały 2018 rok i co najmniej jeden dzień stycznia 2019 roku, podlegają wpisowi do rejestru REGON 31 grudnia 2018 roku.
„W ubiegłym roku do oddziału ZUS w Chrzanowie i do podległych Inspektoratów w Oświęcimiu, Olkuszu, Suchej Beskidzkiej i Wadowicach wpłynęło 2715 informacji ZUS IWA” – relacjonuje Anna Szaniawska.
Dla przedsiębiorców, którzy podlegają wpisowi do rejestru REGON i zgłaszają do ubezpieczenia wypadkowego nie więcej niż dziewięcioro ubezpieczonych lub dla tych, którzy nie podlegają wpisowi do rejestru REGON, wysokość stopy procentowej ubezpieczenia wypadkowego ZUS ustala w postaci zryczałtowanej. Od 1 kwietnia 2018 roku ta wartość wynosi 1,67 procent.
W informacji IWA należy podać rodzaj przeważającej działalności gospodarczej według PKD, liczbę poszkodowanych w wypadkach przy pracy, liczbę poszkodowanych w wypadkach przy pracy, śmiertelnych i ciężkich, oraz liczbę zatrudnionych w warunkach zagrożenia, a także dane dotyczące przekroczenia najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy.