Osieczanka chciała zainwestować, straciła 58 tysięcy złotych

Redakcja eFO  |   Fakty  |   20 kwietnia 2024 04:26

Mieszkanka gminy Osiek padła ofiarą oszustów proponujących inwestowanie w akcje. Kobieta zamiast zyskać straciła 58 tysięcy złotych. 

Policjanci ostrzegają i apelują o zachowanie rozsądku i nie zawieranie transakcji finansowych kierując się przypadkowymi reklamami w Internecie. 

Do Komendy Powiatowej Policji w Oświęcimiu zgłosiła się  59-letnia mieszkanka gminy Osiek, która poinformowała, że  początkiem marca br. przeglądając Facebooka, znalazła reklamę  firmy zajmującej się inwestycjami. Kliknęła w link, a następnie wpisała dane do kontaktu. 

„Po kilku godzinach zadzwoniła do niej kobieta podająca się za pracownicę firmy inwestycyjnej. 59-latka potwierdziła, że chce zainwestować pieniądze, więc oszustka przekazała, że podsyła na jej  telefon link, za jego pomocą należy się zarejestrować na portalu inwestycyjnym” –  wyjaśnia aspirant sztabowa Małgorzata Jurecka, oficer prasowa Komendy Powiatowej Policji (KPP) w Oświęcimiu.

Przekazała również dane eksperta giełdowego, który będzie jej opiekunem w sprawie inwestycji i poprowadzi ja przez ten cały proces. Chwilę później zadzwonił mężczyzna podający się za eksperta giełdowego. Posługując się odpowiednim słownictwem, zapewniając o dużych zyskach w krótkim czasie,  szybko zdobył zaufanie 59-latki. 

„Kobieta na podane przez oszusta konta wykonała kilka przelewów na  łączną kwotę 58 tysięcy złotych. Po kilku tygodniach, kobieta zorientowała się, że to oszustwo i powiadomiła policję” – tłumaczy rzeczniczka KPP.

Policjanci apelują, aby nie stracić oszczędności należy stosować się do poniższych zaleceń:  

– żadnych transakcji finansowych nie należy zawierać kierując się przypadkowymi reklamami w Internecie;
– Listę instytucji finansowych zajmujących się funduszami inwestycyjnymi publikuje Komisja Nadzoru Finansowego – link
– Na stronie Komisji Nadzoru Finansowego należy sprawdzić, czy dana firma inwestycyjna nie znajduje się na liście ostrzeżeń – link
– nie należy instalować dodatkowego oprogramowania na urządzeniach z których następuje logowanie do bankowości internetowej;
– nie należy udostępniać nikomu danych do logowania w bankowości elektronicznej i mobilnej np. za pomocą programów: TeamViewer, AnyDesk, Quick Support;
– nie należy udostępniać danych poufnych dotyczących posiadanych kart płatniczych;
– nie należy przesyłać skanów swojego dowodu osobistego;