Metoda „na policjanta”. Kobieta straciła kilkadziesiąt tysięcy

Paweł Wodniak  |   Fakty  |   9 października 2019 17:29
Udostępnij

72-letnia kobieta straciła kilkadziesiąt tysięcy złotych swoich oszczędności. Pieniądze wyłudzili oszuści, działający metodą „na policjanta”.

Wczoraj około godziny 11 w domu mieszkanki Brzezinki zadzwonił telefon. W słuchawce odezwał się kobiecy głos. Dzwoniąca podszyła się pod córkę 72-latki. Powiedziała, że spowodowała wypadek i zatrzymali ją policjanci. A także, że grożą jej poważne konsekwencje.

„Następnie do rozmowy włączył się mężczyzna, który przekazał, że córka zostanie zwolniona z aresztu, lecz należy wpłacić pieniądze na tak zwaną „kaucję” – mówi aspirant sztabowa Małgorzata Jurecka, oficer prasowa Komendy Powiatowej Policji w Oświęcimiu.

Fałszywa córka poinstruowała 72-latkę, że ma przekazać gotówkę mężczyźnie, który zgłosi się po nią osobiście. W ten sposób seniorka straciła kilkadziesiąt tysięcy złotych.

„Przypominamy, że ofiarami tego typu oszustw padają zazwyczaj osoby starsze, którym sprawca podający się za funkcjonariusza policji, poleca przekazać pieniądze. Informujemy, że policjanci w ten sposób nie działają i w takich przypadkach możemy mieć pewność, że dzwoni oszust. Wtedy należy natychmiast skontaktować się z policją pod numerem alarmowym 112” – mówi aspirant sztabowa Małgorzata Jurecka, oficer prasowa Komendy Powiatowej Policji w Oświęcimiu.

Policjanci szukają sprawców tego podłego czynu i jednocześnie apelują o rozwagę oraz o ostrożność w kontaktach z obcymi. Jednocześnie proszą, by informacje o metodach działania oszustów przekazać jak największej liczbie krewnych, sąsiadów i znajomych, którzy są w wieku senioralnym.

Tak należy postąpić:

– W przypadku odebrania telefonu z poleceniem przekazania pieniędzy policjantowi, należy pilnie poinformować o takiej sytuacji policję. Najpierw trzeba się rozłączyć i samodzielnie wybrać numer alarmowy 112 lub numer miejski do najbliższej jednostki policji, w tym celu można skorzystać z aplikacji „Moja Komenda” znajdującej się w telefonie komórkowym.

– W przypadku prośby o pilną pożyczkę od osoby podającej się za krewnego należy skontaktować się bezpośrednio z tym krewnym, który o nią prosi, a w przypadku braku takiej możliwości potwierdzić informację u innych członków rodziny.

– Nie można działać w pośpiechu, trzeba odłożyć termin przekazania pieniędzy lub udzielenia pożyczki i nie ulegać presji czasu, którą specjalnie wytwarzają oszuści, aby osiągnąć swój cel.

– Pamiętajmy, aby nigdy pod żadnym pozorem nie przekazywać pieniędzy osobom, których nie znamy osobiście, jak również nie należy wpuszczać ich do mieszkania.

– Pomóżmy naszym seniorom zainstalować w smartfonie darmową aplikację „Moja Komenda”, dzięki której szybko połączą się z wybraną jednostką policji.

 

Najnowsze realizacje wideo