Obwodnicę Oświęcimia chce budować 10 firm

Paweł Wodniak  |   Fakty  |   27 marca 2020 16:05
Udostępnij

Dzisiaj urzędnicy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad otwarli oferty w przetargu na projekt i budowę obwodnicy Oświęcimia. Wpłynęło ich 10.

Teraz GDDKiA sprawdzi i przeanalizuje złożone przez oferentów dokumenty. Wartość zamówienia zaplanowana przez inwestora jest niebagatelna i wynosi blisko 650 mln 700 tys. zł

„Wykonawca, którego oferta zostanie wybrana jako najkorzystniejsza, będzie musiał zaprojektować i wykonać dwujezdniową drogę krajową klasy GP (szybkiego ruchu – przyp. red.), obwodnicę Oświęcimia, która przebiegać będzie po nowym śladzie i zostanie dołączona do istniejącej DK44 (drogi krajowej nr 44 – przyp. red.)” – informuje Iwona Mikrut, rzecznik prasowa oddziału GDDKiA w Krakowie.

Nowy trakt będzie przebiegał przez dwa województwa – małopolskie i śląskie, powiaty – oświęcimski i bieruńsko-lędziński oraz gminę Bojszowy i miasto Oświęcim.

Na głowie przyszłego wykonawcy jest także uzyskanie wymaganych prawem opinii, uzgodnień, pozwoleń, zezwoleń, decyzji niezbędnych do zaprojektowania i zrealizowania inwestycji, opracowanie dokumentacji powykonawczej i uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie drogi.

„Szczególnego podejścia wykonawcy wymaga fragment drogi zlokalizowany w sąsiedztwie byłego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz-Birkenau” – zapewnia Iwona Mikrut.

Geneza specjalnego traktowania tego obszaru, a także analiza uwarunkowań lokalizacji i rozwiązań elementów drogi, znajduje się w specjalnie przygotowanym dokumencie.

„Raport ten będzie przedmiotem analizy ekspertów wskazanych przez UNESCO. Wykonawca opracowując projekt budowlany powinien analizować zawarte w nim rozwiązania pod kątem zgodności z zapisami zawartymi w raporcie, gdyż sprawą priorytetową jest tu bezkonfliktowe funkcjonowanie „dobra światowego dziedzictwa” oraz drogi krajowej” – tłumaczy rzecznik prasowa GDDKiA w Krakowie.

Budowa obwodnicy Oświęcimia na tle całości zadania (dane GDDKiA):
Odcinek I: węzeł Kosztowy II (z węzłem) – węzeł Oświęcim (bez węzła), w zakres którego wchodzą:
droga ekspresowa o długości 12,865 km
obwodnica Bierunia o długości 2,1 km
trzy węzły drogowe: Kosztowy II, Lędziny, Bieruń
para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej: Lędziny Wschód (klasa II) oraz Lędziny Zachód (klasa III)

Odcinek II: węzeł Oświęcim (z węzłem) – Dankowice, w zakres którego wchodzą:
droga ekspresowa o długości 15,165 km
trzy węzły drogowe: Oświęcim, Wola, Brzeszcze
 
Odcinek III: Dankowice – węzeł Suchy Potok (z węzłem), w zakres którego wchodzą:  
droga ekspresowa o długości 12,02 km
dwa węzły drogowe: Stara Wieś, Suchy Potok
para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej: Dankowice Zachód (klasa) oraz Dankowice Wschód (klasa III)
obwód utrzymania drogowego

Odcinek IV: obwodnica Oświęcimia, w zakres którego wchodzą: droga dwujezdniowa o długości  9,045 km, trzy mosty : na Wiśle, Sole i Młynówce oraz wiadukt kolejowy.

Wszystkie odcinki realizowane będą w formule „projektuj i buduj”, a docelowo droga S1 będzie mieć 135 km długości. Stanie się ekspresowym połączeniem od granicy państwa w Zwardoniu do lotniska w Pyrzowicach i autostrady A1 dla mieszkańców Małopolski i Śląska, ale także ważnym połączeniem międzynarodowym. S1 znajduje się bowiem w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej i przebiegającej w osi priorytetowej TEN-T nr 25 czyli „osi drogowej Gdańsk-Brno/Bratysława-Wiedeń”. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3, relacji Żylina – Skalite.
Kalendarium dla S1 Kosztowy – Bielsko-Biała
30 czerwca 2016 r. – Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach
15 marca 2017 r. – uzgodnienie przez ministra właściwego ds. transportu Programu Inwestycji
10 października 2019 r. – ogłoszenie przetargów na odcinki realizacyjne I-II
11 października 2019 r. – przekazanie Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej ogłoszenia o zamówieniu na realizację S1 na odcinku Dankowice – węzeł Suchy Potok
30 grudnia 2019 r. – ogłoszenie przetargu na IV odcinek realizacyjny (obwodnica Oświęcimia w ciągu DK44)
kwiecień 2020 r. – planowane zawarcie umowy na realizację inwestycji w formule „Projektuj i buduj” dla odcinków I-III
27 marca 2020 r. – otwarcie ofert w przetargu na IV odcinek realizacyjny, obwodnica Oświęcimia w ciągu DK44
2020 – 2024 – lata realizacji
Lista firm uczestniczących w przetargu:

Zobacz również:

Jest przetarg na budowę obwodnicy Oświęcimia – FILM, FOTO