Obwodnicę Oświęcimia chce budować 10 firm

Paweł Wodniak  |   Fakty  |   27 marca 2020 16:05

Dzisiaj urzędnicy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad otwarli oferty w przetargu na projekt i budowę obwodnicy Oświęcimia. Wpłynęło ich 10.

Teraz GDDKiA sprawdzi i przeanalizuje złożone przez oferentów dokumenty. Wartość zamówienia zaplanowana przez inwestora jest niebagatelna i wynosi blisko 650 mln 700 tys. zł

„Wykonawca, którego oferta zostanie wybrana jako najkorzystniejsza, będzie musiał zaprojektować i wykonać dwujezdniową drogę krajową klasy GP (szybkiego ruchu – przyp. red.), obwodnicę Oświęcimia, która przebiegać będzie po nowym śladzie i zostanie dołączona do istniejącej DK44 (drogi krajowej nr 44 – przyp. red.)” – informuje Iwona Mikrut, rzecznik prasowa oddziału GDDKiA w Krakowie.

Nowy trakt będzie przebiegał przez dwa województwa – małopolskie i śląskie, powiaty – oświęcimski i bieruńsko-lędziński oraz gminę Bojszowy i miasto Oświęcim.

Na głowie przyszłego wykonawcy jest także uzyskanie wymaganych prawem opinii, uzgodnień, pozwoleń, zezwoleń, decyzji niezbędnych do zaprojektowania i zrealizowania inwestycji, opracowanie dokumentacji powykonawczej i uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie drogi.

„Szczególnego podejścia wykonawcy wymaga fragment drogi zlokalizowany w sąsiedztwie byłego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz-Birkenau” – zapewnia Iwona Mikrut.

Geneza specjalnego traktowania tego obszaru, a także analiza uwarunkowań lokalizacji i rozwiązań elementów drogi, znajduje się w specjalnie przygotowanym dokumencie.

„Raport ten będzie przedmiotem analizy ekspertów wskazanych przez UNESCO. Wykonawca opracowując projekt budowlany powinien analizować zawarte w nim rozwiązania pod kątem zgodności z zapisami zawartymi w raporcie, gdyż sprawą priorytetową jest tu bezkonfliktowe funkcjonowanie „dobra światowego dziedzictwa” oraz drogi krajowej” – tłumaczy rzecznik prasowa GDDKiA w Krakowie.

Budowa obwodnicy Oświęcimia na tle całości zadania (dane GDDKiA):
Odcinek I: węzeł Kosztowy II (z węzłem) – węzeł Oświęcim (bez węzła), w zakres którego wchodzą:
droga ekspresowa o długości 12,865 km
obwodnica Bierunia o długości 2,1 km
trzy węzły drogowe: Kosztowy II, Lędziny, Bieruń
para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej: Lędziny Wschód (klasa II) oraz Lędziny Zachód (klasa III)

Odcinek II: węzeł Oświęcim (z węzłem) – Dankowice, w zakres którego wchodzą:
droga ekspresowa o długości 15,165 km
trzy węzły drogowe: Oświęcim, Wola, Brzeszcze
 
Odcinek III: Dankowice – węzeł Suchy Potok (z węzłem), w zakres którego wchodzą:  
droga ekspresowa o długości 12,02 km
dwa węzły drogowe: Stara Wieś, Suchy Potok
para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej: Dankowice Zachód (klasa) oraz Dankowice Wschód (klasa III)
obwód utrzymania drogowego

Odcinek IV: obwodnica Oświęcimia, w zakres którego wchodzą: droga dwujezdniowa o długości  9,045 km, trzy mosty : na Wiśle, Sole i Młynówce oraz wiadukt kolejowy.

Wszystkie odcinki realizowane będą w formule „projektuj i buduj”, a docelowo droga S1 będzie mieć 135 km długości. Stanie się ekspresowym połączeniem od granicy państwa w Zwardoniu do lotniska w Pyrzowicach i autostrady A1 dla mieszkańców Małopolski i Śląska, ale także ważnym połączeniem międzynarodowym. S1 znajduje się bowiem w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej i przebiegającej w osi priorytetowej TEN-T nr 25 czyli „osi drogowej Gdańsk-Brno/Bratysława-Wiedeń”. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3, relacji Żylina – Skalite.
Kalendarium dla S1 Kosztowy – Bielsko-Biała
30 czerwca 2016 r. – Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach
15 marca 2017 r. – uzgodnienie przez ministra właściwego ds. transportu Programu Inwestycji
10 października 2019 r. – ogłoszenie przetargów na odcinki realizacyjne I-II
11 października 2019 r. – przekazanie Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej ogłoszenia o zamówieniu na realizację S1 na odcinku Dankowice – węzeł Suchy Potok
30 grudnia 2019 r. – ogłoszenie przetargu na IV odcinek realizacyjny (obwodnica Oświęcimia w ciągu DK44)
kwiecień 2020 r. – planowane zawarcie umowy na realizację inwestycji w formule „Projektuj i buduj” dla odcinków I-III
27 marca 2020 r. – otwarcie ofert w przetargu na IV odcinek realizacyjny, obwodnica Oświęcimia w ciągu DK44
2020 – 2024 – lata realizacji
Lista firm uczestniczących w przetargu:

Zobacz również:

Jest przetarg na budowę obwodnicy Oświęcimia – FILM, FOTO

 

Komentarze

Zostaw komentarz


Redakcja portalu zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu artykułu, wpisu, obiektu. Informujemy, że oprogramowanie rejestruje dane osoby komentującej (IP, czas), które na wniosek prokuratury, sądu lub policji mogą zostać przekazane celem ścigania sprawców czynów sprzecznych z prawem.

Więcej informacji w regulaminie komentarzy.

Kalendarium
. . . . . . . . . . . . . . .
This error message is only visible to WordPress admins

Warning: The account for faktyoswiecim needs to be reconnected.
Due to Instagram platform changes on March 31, 2020, this Instagram account needs to be reconnected to allow the feed to continue updating. Reconnect on plugin Settings page

. . . . . . . . . . . . . . . .


Polecamy na FB
Facebook Pagelike Widget


Archiwa