polecamy
Oświęcimskie Wieści z ratusza – FILM
Oszuści telefonicznie podają się za pracowników Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i próbują wyłudzić informacje. Fot. Pixabay.com
Jak się okazuje, oszuści nie próżnują. Są niezwykle kreatywni i wciąż doskonalą metody.
„Chociaż schemat się zmienia, cel jest ten sam – wyłudzić pieniądze, bądź zdobyć nasze dane. Również hasła do konta bankowego i do portali społecznościowych. Tym razem jest podobnie. Po oszustwach „na wnuczka” czy na „czternastą emeryturę”, przyszła kolej na oszustwo na „pracownika ZUS” – mówi Anna Szaniawska, regionalna rzecznik prasowy ZUS województwa małopolskiego.
Do jednej z placówek ZUS zaczęli zgłaszać się klienci. Informowali, że dzwoniła do nich osoba podająca się za pracownika ZUS.
„Oszuści proszą o podanie danych identyfikacyjnych, które są niezbędne do wypłaty pieniędzy z subkonta. Prawdopodobnie chcą wyłudzić informacje, które mogą później posłużyć na przykład do kradzieży lub do zaciągnięciu kredytu” – kontynuuje Anna Szaniawska.
Rzecznik prasowa ostrzega, że należy uważać także na e-maile, które przychodzą rzekomo z ZUS. Mogą zawierać informacje o błędnie naliczonych składkach i prośbę o skorygowanie wpłaty. Takie wiadomości często zawierają wirusy, dlatego trzeba je niezwłocznie kasować. Pod żadnym pozorem nie należy przelewać pieniędzy. O e-mailu można także powiadomić policję.
„Przypominamy, że ZUS nie dzwoni do swoich klientów i nie wysyła do nich korespondencji mailowej. Kontakt elektroniczny możliwy jest jedynie, gdy klient ma profil na PUE ZUS i wyraził na to zgodę. Ostrzegamy, aby nie podawać danych przez telefon i nie odpowiadać na podejrzane maile, które rzekomo pochodzą z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Jeśli rozmówca lub adresat maila wzbudza nasze wątpliwości, możemy skontaktować się z najbliższą placówką ZUS zadzwonić do centrum obsługi telefonicznej pod numer 22 560 16 00” – przestrzega Anna Szaniawska.