ZUS ma pomóc w trudnej sytuacji

Materiał zlecony  |   Fakty  |   18 marca 2020 10:58
Udostępnij

Możliwość odroczenia o trzy miesiące terminu płatności składek za luty-kwiecień i zawieszenie na trzy miesiące umowy z ZUS, w której termin płatności rat bądź składek przypadał na marzec-maj.

Zgodnie z nowym zarządzeniem ZUS przedsiębiorcy będą mogli skorzystać z uproszczonego wniosku o odroczenie o trzy miesiące terminu płatności składek i zawieszenie lub wydłużenie spłaty należności w układach ratalnych. Będzie to jeden dokument, w którym przedsiębiorca oświadczy jaki wpływ miał koronawirus na nieuregulowanie należności.

„Zdajemy sobie sprawę, że dla niektórych osób może to być trudny czas. Cały czas zastanawiamy się w jaki jeszcze sposób pomóc osobom prowadzącym małe firmy” – wyjaśnia prezes ZUS, prof. Gertruda Uścińska.

Wniosek będzie można złożyć przez PUE, wrzucić do specjalnych pojemników w placówkach ZUS lub przesłać na adres e-mail doradcy ds. ulg i umorzeń w konkretnym oddziale ZUS.

Zgodnie z zaproponowanymi rozwiązaniami odroczenie terminu płatności w uproszczonym trybie będzie dotyczyło wyłącznie składek za miesiące od lutego do kwietnia 2020 r. (dotyczyć będzie również składek, których termin płatności już upłynął) i zawartych już układów ratalnych oraz umów o odroczenie z terminami płatności od marca do maja 2020 roku.

„Przedsiębiorca, który skorzysta z odroczenia terminu płatności składek lub układu ratalnego może liczyć, że zostanie wstrzymane postępowania przedegzekucyjne, egzekucyjne i stosowanie sankcji” – informuje Anna Szaniawska, regionalny rzecznik ZUS w województwie małopolskim.

Zgodnie z przepisami odroczenie może dotyczyć składek na: ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy,  Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych.

Złożenie wniosku o odroczenie terminu płatności jednak nie gwarantuje udzielenia tej ulgi

Jeżeli ZUS odmówi odroczenia, trzeba zapłacić należne składki wraz z odsetkami za zwłokę, naliczonymi do dnia zapłaty włącznie.

W każdym oddziale działa doradca ds. ulg i umorzeń. Pomoże on przy kompletowaniu dokumentów i składaniu wniosku oraz poprowadzi krok po kroku przez wszystkie inne formalności.

„Przedstawi najdogodniejsze formy uregulowania zobowiązań biorąc pod uwagę indywidualną sytuację klienta i jego możliwości finansowe” – dodaje Anna Szaniawska.

Kontakt do doradców ds. ulg i umorzeń w oddziałach ZUS w Małopolsce:

Kraków tel.: (12) 424 63 66, (12) 252 41 83, 

mail: doradca_ds_ulg_i_umorzen_krakow@zus.pl;

Nowy Sącz tel.: (18) 449 82 91, mail: doradca_ds_ulg_i_umorzen_NowySacz@zus.pl;
Chrzanów tel.: (32) 624 55 11, (32) 624 55 10, (32) 318 11 77, 

mail: doradca_ds_ulg_i_umorzen_chrzanow@zus.pl;

Tarnów tel.: (14) 632 77 48, (14) 615 29 19 – Inspektorat w Bochni, 

mail: doradca_ds_ulg_i_umorzen_Tarnow@zus.pl

 

Ważne

Nowy koronawirus SARS-Cov-2 wywołuje chorobę o nazwie COVID-19.

Choroba objawia się najczęściej gorączką, kaszlem, dusznościami, bólami mięśni, zmęczeniem. Jeżeli masz te objawy i mogłeś / mogłaś mieć styczność z osobami zarażonymi nie idź do lekarza lub SOR – pozostań w domu i zadzwoń do sanepidu lub innych jednostek specjalnie powołanych na czas pandemii.

– 800 190 590 – numer infolinii Narodowego Funduszu Zdrowia dotyczącej postępowania w sytuacji podejrzenia zakażenia koronawirusem
– 604 197 624 lub 33 843 09 28 – telefony całodobowe do Powiatowej Państwowej Inspekcji Sanitarno-Epidemiologicznej w Oświęcimiu
– 33 844 89 80 – telefon całodobowy do Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego w Oświęcimiu

 

Więcej informacji na temat koronawirusa można uzyskać pod hashtagiem:

#koronawirus