polecamy
Oświęcimskie Wieści z ratusza – FILM
Fakty z powiatu: Przegląd najważniejszych wydarzeń – FILM
Na wydzierżawionym przez Oświęcim terenie przy ulicy Wyzwolenia, obok dworca PKP, spółka Koleje Małopolskie przygotuje zaplecze do przeglądów i napraw taboru kolejowego. Koszt tej inwestycji to blisko pięć milionów złotych.
„Dzierżawimy od miasta pięć torów odstawczych, na trzech postawimy halę namiotową, gdzie będą mogły być nawet serwisowane jednocześnie trzy pociągi. Wybudowany zostanie specjalny kanał do ich przeglądu” – mówi Grzegorz Stawowy, prezes Kolei Małopolskich – „Bez tego zaplecza trudno będzie uruchomić połączenia do Krakowa, a chcemy skomunikować Oświęcim ze stolicą Małopolski. Pociągi z uwagi na cykl przeglądów będą serwisowane w Oświęcimiu, a także myte i sprzątane. A to oznacza, że ten teren jeszcze przed wakacjami zostanie zagospodarowany i zapewne powstaną nowe miejsca pracy.
Jeszcze w tym tygodniu mają się rozpocząć prace porządkowe na bocznicy. Aktualnie na trasie z Oświęcimia do Krakowa kursuje siedem par pociągów. Od grudnia będzie ich 10. Od 8 czerwca przyszłego roku zaczną się systematycznie pojawiać Koleje Małopolskie.
Umowę określającą warunki współpracy na okres trzech lat podpisali Janusz Chwierut, prezydent Oświęcimia Grzegorz Stawowy, prezes i Ryszard Rębilas, wiceprezes – przedstawiciele Kolei Małopolskich.
„Na początku pewnie będziemy się zamieniać z Przewozami Regionalnymi. Docelowo chcemy, by połączenia z Oświęcimia miały charakter kolei aglomeracyjnej, przedłużonej linii z Tarnowa przez Trzebinię. Za kilka lat, gdy skończą się remonty kolejowe liczymy, że powstanie wahadło, czyli pociągi z Oświęcimia lub z Czechowic-Dziedzic będą dowoziły pasażerów do Trzebini na połączenia relacji Kraków-Katowice, które będą kursowały co pół godziny” – wyjaśnia prezes Kolei Małopolskich.
Wpisuje się to realizowane w Oświęcimiu przedsięwzięcia związane z rozwojem infrastruktury kolejowej.
„Budujemy już parking wielopoziomowy na 300 miejsc, który będzie gotowy do 2020 roku. PKP rozpoczęły też przebudowę dworca kolejowego. Remontowane są też tory pomiędzy Oświęcimiem a Trzebinią i Oświęcimiem a Czechowicami-Dziedzicami. Oświęcim stanie się ważnym węzłem komunikacji kolejowej. Jest to kierunek działań, na którym nam zależy” – mówi Janusz Chwierut, prezydent Oświęcimia.
Bocznica kolejowa została skomunalizowana na rzecz miasta przez wojewodę kilka lat temu.
Wizualizacje Koleje Małopolskie