polecamy
Oświęcimskie Wieści z ratusza – FILM
Fakty z powiatu: Przegląd najważniejszych wydarzeń – FILM
Fot. mzuim.tychy.pl
Modernizacja tyskiego odcinka ulicy Oświęcimskiej, jednej z najbardziej obciążonych tras w województwie śląskim, rozpoczyna się na dobre. Zgodnie z zapowiedziami, we wtorek 9 stycznia nastąpi pierwsza istotna zmiana organizacji ruchu. Wówczas drogowcy zamkną przeszło kilometrowy odcinek ulicy Turyńskiej.
W grudniu na ulicy Turyńskiej (tzw. wewnętrzna droga Fiata) w rejonie przejścia dla pieszych przy halach fabryki FCA zakończyła się budowa tymczasowego ronda. Od jutra będzie ono wykorzystywane, jako objazd.
Przekierowywanie ruchu planowane jest w godzinach od 9:00 do 11:00. Tym samym zostanie całkowicie zamknięty przeszło kilometrowy odcinek ul. Turyńskiej pomiędzy nowo wybudowanym rondem, a skrzyżowaniem DK44 z ul. Kościelną i Główną. Obie te ulice – Kościelna i Główna – a także ulica Mysłowicka również mają być wyłączone z ruchu z tym, ze wyłącznie od strony drogi krajowej.
Kierowcy jadący w stronę Oświęcimia będą poruszać się ulicą Oświęcimską aż do wysokości istniejącego ronda na skrzyżowaniu ulic Serdecznej i Oświęcimskiej, gdzie skręcą w wewnętrzną drogę prowadzącą do fabryki FCA. Tak dostaną się na tymczasowe rondo i powrócą na trasę DK44. Odjazd dla kierowców jadących w stronę Mikołowa odbywać się będzie dokładnie tym samym torem, z tym że w przeciwnym kierunku (tymczasowe rondo, wewnętrzna droga do fabryki FCA, rondo Serdeczna – Oświęcimska, ul. Oświęcimska). Dodatkowo sugerowane są trasy alternatywne.
Do Oświęcimia można dojechać DK1 i dalej S1 w kierunku Dąbrowy Górniczej i skręcając na pierwszym węźle w prawo do Lędzin i Bierunia, a w kierunku Tychów poprzez istniejące rondo w stronę ul. Serdecznej i dalej przez tereny przemysłowe i ul. Towarową do DK1 lub centrum. To bardzo istotna zmiana organizacji ruchu, która ma obowiązywać nawet dłużej niż rok. W tym czasie prowadzona będzie budowa nowego bezkolizyjnego węzła.
Nowy węzeł docelowo połączy DK 44 z ulicami Mysłowicką, Kościelną i Główną. Zapewni on sprawne połączenie z przedsiębiorstwami zlokalizowanymi w podstrefie tyskiej KSSE oraz dzielnicami: Urbanowice, Jaroszowice i Wygorzele a także Gminą Bieruń, oddzielając ruch tranzytowy (który zostanie poprowadzony górą obiektu), od ruchu lokalnego – ten odbywać się będzie dołem, po dwóch dużych rondach. Ponadto w ramach modernizacji tyskiego fragmentu krajowych „czwórek” wymieniona zostanie nawierzchnia drogi na przeszło 2,5-kilometrowym odcinku. Jego początek znajduje się bezpośrednio za węzłem DK44 z DK1 w dzielnicy Tychy – Urbanowice, a koniec na wysokości ul. Turyńskiej w rejonie fabryki FCA. Oprócz wymiany nawierzchni, po obu stronach drogi powstanie chodnik wraz ze ścieżką rowerową od strony południowej.
Zaprojektowano także dwa przejścia podziemne: jedno w rejonie ul. Kościelnej, drugie przy ulicy Długiej. Inwestycja ograniczy negatywne oddziaływanie na środowisko i mieszkańców, bowiem wzdłuż części modernizowanego odcinka – w obszarze węzła, staną ekrany akustyczne.