polecamy
Oświęcimskie Wieści z ratusza – FILM
Fakty z powiatu: Przegląd najważniejszych wydarzeń – FILM
Spotkanie w sprawie budowy południowej obwodnicy Oświęcimia po interwencji Towarzystwa na rzecz Ziemi. Fot. Miasto Oświęcim
Towarzystwo na rzecz Ziemi (TnZ) złożyło skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Podnosiło w niej, że most planowany w przebiegu obwodnicy Oświęcimia ma zagrażać ujęciu wody pitnej znajdującemu się pod przyszłym obiektem.
NSA uchylił zaskarżoną przez TnZ decyzję środowiskową Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska i utrzymujący ją wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie w kwestii drogi ekspresowej S1.
Budimex, wykonawca inwestycji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) w Krakowie, planowało rozpocząć prace w 2022 roku. Wstępny harmonogram mówi, że zakończenie powinno nastąpić w 2024 roku. W obecnej sytuacji prawnej opóźnienie jest nieuniknione.
Janusz Chwierut, prezydent Oświęcimia, zorganizował w magistracie spotkanie, na które zaprosił przedstawicieli inwestora oraz Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Oświęcimiu, do którego należy sporne ujęcie wody pitnej.
„Realizacja obwodnicy Oświęcimia nie jest zagrożona. Teraz Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wyda decyzję reformatoryjną dla inwestora. Na jej podstawie będziemy kończyli procedowanie u wojewody małopolskiego decyzji umożliwiającej realizację robót” – informuje Robert Jakubiak, zastępca dyrektora oddziału (GDDKiA) w Krakowie.
Także w opinii PWiK sytuacja jest pod pełną kontrolą.
„Nie wystąpiło zagrożenie ujęcia wody w Oświęcimiu. Takie zagrożenie, w świetle prac projektowych związanych z budową przeprawy mostowej łączącej obwodnicę z drogą S1, nie występuje. Od wielu lat współpracujemy z inwestorem i wykonawcą. Wszelkie nasze uwagi i zastrzeżenia zostają uwzględnione. Wodociągi mają zagwarantowaną pełną kontrolę nad całym etapem realizacji inwestycji” – zapewnia Kazimierz Homa, prezes wodociągów.
Janusz Chwierut, prezydent Oświęcimia, nie musiał przekonywać, że budowa obwodnicy południowej wraz z przeprawą mostową na Sole i połączeniem z drogą ekspresową S1 jest strategiczną inwestycją dla rozwoju miasta.
„Jest niezwykle istotna zarówno pod kątem komunikacyjnym, jak i pod względem gospodarczym oraz turystycznym. Od wielu lat czynimy wiele starań, które mają doprowadzić do realizacji tego projektu. Miasto jest zdeterminowane na każdym etapie procedowania i realizowania tego projektu wspierać inwestora, tak by w jak najkrótszym czasie udało się ją ukończyć” – tłumaczy prezydent.