polecamy
Fakty z powiatu: Konferencja „Zdrowie psychiczne – wspólny temat” – FILM
Oświęcimskie Wieści z ratusza – FILM
Marian Turski, były więzień KL Auschwitz podczas konferencji prasowej. Fot. Jola Wodniak
Wydarzenie, które rozpocznie się dzisiaj o godzinie 17, przyciągnęło uwagę miłośników sztuki z całego regionu.
Wczoraj Marian Turski, Christoph Heubner oraz Janusz Chwierut spotkali się z dziennikarzami, aby opowiedzieć historię budynku, którą zilustrował Gerhard Richter.
Niemiecki artysta, znany z abstrakcyjnej sztuki opartej na fotorealizmie oraz fotografii, podzielił się także detalami wieloletniej współpracy z Międzynarodowym Komitetem Oświęcimskim, co zaowocowało przekazaniem komitetowi edycji jego cyklu „Birkenau”.
Cykl, eksponowany obecnie wraz z dużym wieloczęściowym lustrem oraz kopiami fotografii potajemnie wykonanych przez więźniów Sonderkommando w 1944 roku, jest unikalnym dziełem sztuki.
Odsłonięcie tych dzieł w Oświęcimiu jest kontynuacją ich wystawiania w Nowym Jorku, Moskwie, Berlinie i innych miastach.
Obrazy znajdują się zaledwie kilka kilometrów od oryginalnego miejsca, gdzie fotografie zostały wykonane, co nadaje im dodatkową głębię i znaczenie. W 2020 roku Richter przekazał Międzynarodowemu Komitetowi Oświęcimskiemu jedną z edycji cyklu „Birkenau” jako stały depozyt na wystawę w Oświęcimiu.
W pawilonie wystawienniczym można podziwiać cztery abstrakcyjne kompozycje wykonane w unikatowej technice wydruku na płytach metalowych, ośmiometrowe szare lustro oraz kopie czterech zdjęć wykonanych potajemnie przez członków Sonderkommando w 1944 roku w pobliżu komory gazowej i krematorium nr V w Birkenau.
Te cztery fotografie, będące jednymi z nielicznych dokumentów fotograficznych Holokaustu, stały się inspiracją dla malarza Gerharda Richtera do stworzenia serii prac „Obrazy z Birkenau”. Ta seria, prezentowana już w Dreźnie, Berlinie, Moskwie i Nowym Jorku, odzwierciedla ogromne wrażenie, jakie na artystę wywarły zdjęcia wykonane przez więźniów.
Autorstwo projektu architektonicznego należy do Richtera, a nadzór i realizację sprawował architekt Edwin Heinz we współpracy z biurem architektonicznym Susuł & Strama Architekci. Realizacja budynku była możliwa dzięki darowiźnie firmy Volkswagen AG.