Oszust podał się za pracownika banku. Kobieta straciła 10 tysięcy – FILM

Paweł Wodniak  |   Fakty,Na sygnale  |   23 lipca 2024 13:35
Udostępnij

27-letnia mieszkanka gminy Oświęcim uwierzyła, że dzwoni do niej pracownik banku, w którym posiada konto. Tymczasem padła ofiarą oszusta.

Mężczyzna poinformował swoją rozmówczynię, że hakerzy przejęli jej rachunek bankowy i próbują przejąć pieniądza oraz zaciągnąć kredyt. Polecił zabezpieczyć jej pieniądze na koncie zapasowym.

„Następnie poinstruował 27-latkę, aby pilnie blikiem przelała oszczędności. Kobieta dziesięciokrotnie zaakceptowała kody blik, sądząc, że jej pieniądze będą bezpieczne. Niestety w ten sposób przelała oszustowi 10 tysięcy złotych” – relacjonuje aspirant sztabowa Małgorzata Jurecka, oficer prasowa Komendy Powiatowej Policji (KPP) w Oświęcimiu.

Policjanci apelują o ostrożność

Oszuści wykorzystują różne sposoby, aby dostać się do pieniędzy zgromadzonych na kontach bankowych. W chwili,  gdy na telefon dzwoni osoba podająca się za pracownika banku informująca, że konto zostało przejęte przez hakerów, którzy próbują skraść pieniądze lub zaciągnąć na kredyt, każdą taką wiadomość należy traktować jako próbę oszustwa.

W takiej sytuacji najlepiej rozłączyć się i samemu zadzwonić na infolinię banku lub pojechać do placówki bankowej, w celu powiadomienia o otrzymanej informacji. Wtedy upewnimy się,  że oszczędności nie są zagrożone. Aby wprowadzić w błąd hakerzy używają  specjalnego oprogramowania za pomocą którego podszywają się pod numer lub nazwę dowolnej instytucji czy osoby.

Działajmy razem

Wystarczy wiedza o sposobach, którymi posługują się oszuści, aby uniknąć kradzieży pieniędzy z konta. Każdy mieszkaniec świadomy zagrożenia także może pomóc w walce z oszustami. Wystarczy przekazać to ostrzeżenie swojej rodzinie i znajomym, dzięki temu w porę zorientują się o próbie oszustwa i nie stracą pieniędzy.

Aby uniknąć tego rodzaju przestępstwa warto zapoznać się z poradami specjalistów zawartymi w nowej kampanii profilaktycznej Bankowcy dla Cyberedukacji: Spoofing – czy to na pewno telefon z banku?