polecamy
Oświęcimskie Wieści z ratusza – FILM
Fot. Dominika Olejarz
Dzisiaj lepiej nie spędzać czasu z dziećmi na powietrzu, ponieważ na obszarze Oświęcimia zanieczyszczenie powietrza ozonem może przekroczyć poziom dopuszczalny.
– W środę 8 czerwca na obszarze Oświęcimia zanieczyszczenie powietrza ozonem może przekroczyć poziom dopuszczalny – ostrzega Departament Środowiska, Rolnictwa i Geodezji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego.
– Zaleca się ograniczenie przebywania na powietrzu, szczególnie przez dzieci, osoby starsze i chore na astmę, a także ograniczenie czasu uprawiania sportów i ćwiczeń na otwartym powietrzu, zwłaszcza w godzinach 11.00 – 16.00 – czytamy w komunikacie.
Ozon może powodować chwilowe zaburzenia funkcji oddechowych, szybki i płytki oddech oraz bóle głowy, zwłaszcza przy większym obciążeniu wysiłkiem fizycznym. Wysokie stężenia ozonu mogą powodować podrażnienia górnego odcinka dróg oddechowych, kaszel i napady duszności. Możliwe są między innymi podrażnienia i swędzenie oczu, bóle klatki piersiowej, podrażnienia śluzówki.
Zapraszamy do naszego serwisu pogodowego na Facebooku – Meteo Fakty Oświęcim.
Ozon
Ozon to odmiana tlenu o cząsteczce trójatomowej. Jest to drażniący gaz o barwie bladoniebieskiej i charakterystycznej woni. Najwięcej tej substancji znajduje się w warstwie ozonosfery, która stanowi osłonę Ziemi przed promieniowaniem ultrafioletowym. Ozon obecny w warstwie atmosfery przy powierzchni, ma negatywny wpływ na zdrowie ludzkie i roślinność. Jest jednym ze składników smogu fotochemicznego powstającego głównie latem przy wysokich temperaturach i ciśnieniu w miastach o bardzo dużym ruchu samochodowym.
Ozon w warstwie atmosfery przy powierzchni ziemi to zanieczyszczenie wtórne – powstaje na skutek przemian fotochemicznych w powietrzu powodowanych między innymi przez tlenki azotu, węglowodory i tlenek węgla. Największe stężenia obserwuje się przy dużych aglomeracjach miejskich, a głównym powodem jego powstawania jest emisja spalin samochodowych.
Emisja tlenków azotu i węglowodorów w spalinach samochodowych limitowana jest w ramach norm Euro – im wyższa norma, tym emisja jest mniejsza, przy czym znaczące zmniejszenie emisji tych substancji wprowadzi norma Euro VI od 2014 roku.
Zmniejszenie emisji tlenków azotu i węglowodorów można również uzyskać poprzez poprawne wyregulowanie silnika samochodu.