polecamy
Oświęcimskie Wieści z ratusza – FILM
Oznacza to koniec z niekontrolowaną sprzedażą węgla bardzo złej jakości. Każdy klient otrzyma również wiarygodną informację o rzeczywistych parametrach jakości węgla, który kupuje.
Od 12 września 2018 roku w całej Polsce obowiązuje zakaz sprzedaży mułów węglowych i flotokoncentratów. Został on wprowadzony poprzez zmianę do ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw. Zabronione jest również dodawanie mułów i flotów do innych paliw. Teraz zakaz sprzedaży objął również węgiel o bardzo niskiej kaloryczności oraz wysokiej zawartości popiołu, siarki lub wilgoci. Jednocześnie ustawa zobligowała Ministra Energii do przeglądu wprowadzonych norm jakości węgla co dwa lata. Wyniki przeglądu mają być podstawą do zaostrzania norm w przyszłości.
Węgiel typu kęsy, kostka i orzech musi mieć wartość opałową co najmniej 22 MJ/kg, zawartość popiołu nie większą niż 12% i zawartość siarki do 1,7%. Natomiast węgiel typu groszek może mieć nieco mniejszą wartość opałową – minimum 21 MJ/kg. Zawartość popiołu nie powinna być większa niż 14% a zawartość siarki może wynieść do 1,7%.
W przypadku węgla oznaczonego jako “ekogroszek” i “ekomiał”, dopuszczalne parametry są bardziej rygorystyczne. Wartość opałowa powinna wynieść co najmniej 24 MJ/kg, zawartość popiołu nie może przekroczyć 12 procent i zawartość siarki 1,2 proc. “Ekomiał” spełnia również wymagania, które wprowadziła uchwała antysmogowa w Małopolsce. Zawartość ziaren o wielkości do 3 mm nie może bowiem przekraczać 15 procent.
W okresie przejściowym do 30 czerwca 2020 roku Minister Energii dopuścił także sprzedaż miału o gorszych parametrach. Jego wartość opałowa może wynieść 18 MJ/kg, zawartość popiołu 28% i siarki 1,7%. Ten rodzaj paliwa nie spełnia jednak wymagań uchwały antysmogowej dla Małopolski ze względu na wysoką zawartość podziarna 0-1 mm (do 30%). W Małopolsce od 1 lipca 2017 roku spalanie węgla o zawartości podziarna 0-3 mm powyżej 15% jest zakazane i zagrożone karą mandatu do 500 złotych lub grzywny do 5 000 zł.
Sprzedaż węgla brunatnego będzie legalna tylko do 1 czerwca 2020 roku. Po tym okresie możliwy będzie jedynie obrót węglem brunatnym po przeróbce termicznej.
Uchwała antysmogowa dla Małopolski wprowadza dodatkowe ograniczenia w zakresie parametrów węgla dopuszczonego do spalania. Dozwolone jest spalanie węgli, które zgodnie z nowym rozporządzeniem Ministra Energii zostały oznaczone jako kęsy, kostka, orzech, groszek, ekogroszek i ekomiał. Uchwała zakazuje natomiast spalania węgla oznaczonego jako miał oraz mułów węglowych i flotokoncentratów.
W przypadku Krakowa w okresie do 31 sierpnia 2019 roku wolno spalać tylko węgle oznaczone jako kęsy, kostka, orzech, groszek i ekogroszek. Ale ich parametry jakościowe muszą być bardziej rygorystyczne niż dopuszcza rozporządzenie Ministra Energii. Minimalna wartość opałowa to 26 MJ/kg, maksymalna zawartość popiołu 10%, siarki 0,8 proc., a udział ziaren o wielkości do 5 mm nie może przekroczyć 5 porcent.
Ustawa o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw wprowadziła obowiązek posługiwania się świadectwem jakości paliwa. Sprzedawca ma obowiązek przekazania kopii świadectwa potwierdzonej za zgodność z oryginałem każdemu klientowi.
Wzór świadectwa jakości paliw stałych określił Minister Energii w rozporządzeniu z 27 września 2018 roku. To rozporządzenie również weszło w życie 4 listopada 2018 roku.
Świadectwo jakości węgla powinno zawierać rzeczywiste wartości parametrów dla sprzedawanej partii paliwa oraz ich porównanie z wartościami określonymi w rozporządzeniu. Dzięki temu klient ma pewność jakiej jakości paliwo otrzymuje. Na świadectwie powinna również widnieć data jego wystawienia i podpis osoby reprezentującej przedsiębiorcę.
Przy zakupie węgla zwracaj uwagę na jego rzeczywiste parametry jakości – pozycja nr 7 na świadectwie jakości węgla. Porównaj te wartości z zaleceniami producenta kotła, w którym węgiel będzie spalany. Te wymagania powinny znajdować się w instrukcji użytkowania urządzenia. Dzięki stosowaniu węgla dostosowanego do kotła, unikniesz awarii i ewentualnych problemów z gwarancją.
Za kontrolę sprzedawców i dystrybutorów węgla odpowiada Inspekcja Handlowa. Inspektor może w trakcie kontroli żądać udostępnienia dokumentów dotyczących pochodzenia i jakości paliwa oraz pobrać próbki do badań. W przypadku stwierdzenia, że sprzedawany węgiel nie spełnia wymagań jakościowych, sprzedawca podlega grzywnie od 50 tysięcy złotych do 500 tysięcy złotych lub pozbawienia wolności do trzech lat.
Natomiast jeśli sprzedawca nie przekaże kupującemu kopii świadectwa jakości węgla lub zawarte w nim parametry węgla będą niezgodne ze stanem faktycznym, może otrzymać karę od 10 tysięcy złotych, nawet do 100 tysięcy zł.
A na OLX setki ogłoszeń o sprzedaży mułów i flotów, ciekawe kiedy WIOŚ się tym zajmie. Podczas niedawnej konferencji antysmogowej wyłowiłem 3 (nie)ciekawe informacje: Stacja monitoringu WIOŚ nie stała w Brzeszczach przez pełny rok, więc uzyskane z niej dane nie trafią do zestawień międzynarodowych (czyli Brzeszcze nie trafią na czarną listę najbardziej skażonych miast). Prawdopodobnie właśnie żeby tego uniknąć została zabrana przed upływem roku. Bojarski powiedział, że wszystkie wnioski o wymianę pieców są załatwiane pozytywnie, więc dodatkowa promocja programu nie jest potrzebna. Tymczasem na jednej z prezentacji pokazano, że tych wymian jest ok. 20 rocznie (znajomi królika?), a pieców do wymiany jest 2000. Czyli w tym tempie na wymianę wszystkich trzeba by czekać 100 lat, na szczęście same się wcześniej zepsują. Dla porównania w dwukrotnie mniejszej Skawinie ponad 1000 osób czeka w kolejce. Zgodnie z małopolską uchwałą antysmogową wszystkie stare piece mają być wymienione na nowe, zgodne z Ecodesign, do końca 2022r. (lub odłączone) Po tej dacie możliwe będzie nałożenie mandatu za użytkowanie kopciucha w wysokości do 5 tys. zł. (aż do skutku)
Redakcja portalu zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu artykułu, wpisu, obiektu. Informujemy, że oprogramowanie rejestruje dane osoby komentującej (IP, czas), które na wniosek prokuratury, sądu lub policji mogą zostać przekazane celem ścigania sprawców czynów sprzecznych z prawem.
Więcej informacji w regulaminie komentarzy.