ZSO w Zatorze z drugą lokatą w konkursie eTwinning 2017 – FOTO

Marcin Cichowski  |   Fakty  |   18 czerwca 2017 10:32
Udostępnij

W ogólnopolskim konkursie Nasz Projekt 2017 grupa projektowa przy gimnazjum w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Zatorze zdobyła drugie miejsce w kategorii od 11 do 15 lat za projekt „Spielend Neues lernen”.

– Uczniowie uczestniczyli z wielkim zaangażowaniem w tym projekcie, przygotowując się do każdego spotkania na platformie Quizizz. Przeżywali bardzo swoje zwycięstwa, jak również niższe miejsca na liście rankingowej – relacjonuje Małgorzata Bernowska, koordynatorka projektu z Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Zatorze. – Quizizz stał się tym narzędziem, o które uczniowie pytają i wykorzystuję go jako przerywniki w trakcie lekcji, motywatory, jak również do organizowania rozgrywek konkursowych.

Projekt w języku niemieckim, którego głównym celem było poznanie i utrwalenie słownictwa oraz zagadnień gramatycznych przy wykorzystaniu narzędzi TIK.  W trakcie jego realizacji zarówno nauczyciele jak i ich uczniowie poznawali nowe aplikacje oraz nabywali umiejętności korzystania z nich. W projekcie udział wzięło około 150 uczniów z 9 szkół europejskich.

W ciągu 21 tygodni przygotowano wspólnie 21 quizów w programie Quizizz, które sprawdzały znajomość różnych grup tematycznych, takich jak: szkoła, jedzenie, zawody, zdrowie, hobby, itd.. Każdy quiz składał się z 40 pytań. Dodatkowo opracowano prezentacje i ćwiczenia online, służące przygotowaniu się do gry. Wspólnie opracowano słowniki w językach ojczystych partnerów projektu. Uczniowie stworzyli galerię pozytywnych i negatywnych memów, które pojawiały się jako reakcja na udzielane przez nich odpowiedzi w teście Quizizz.

Uczestnicy spotykali się online w każdy wtorek rozwiązując jednocześnie quizy i komentując je w obrębie zamkniętej grupy na portalu Facebook. Na bieżąco prowadzone były listy rankingowe szkół i uczniów, które motywowały do udziału w kolejnych spotkaniach. Przebieg gry i ilość uczestników były szeroko komentowane w partnerskich szkołach.

Ich postępy w nauce i w wynikach reszty zespołów były wyraźnie widoczne. Opracowane gry wykorzystywano także do rywalizacji klasowych i szkolnych. Na koniec partnerzy projektu przygotowali dla siebie niespodzianki, które zostały wysłane pocztą, takie jak np. broszurka z kodami QR do wszystkich quizów, czy  zadanie polegające na pomalowaniu pól w kodzie QR. Kod prowadził do strony internetowej, na której znajdowały się filmy z podziękowaniami za współpracę.

Bezpośredni kontakt z zagranicznymi partnerami, potrzeba aktywnego wykorzystania znajomości języka do komunikacji na żywo oraz rozmowy z nauczycielami pomogły uświadomić uczniom ogromną rolę, jaką odgrywają w ich życiu języki obce, i jak istotna jest ich nauka. Ten czynnik niezwykle motywował ich do przyswajania kolejnych partii materiału, jak i samodoskonalenia w kwestii słownictwa i wymowy.

– Uczniowie, ze względu na swoją aktywność, przekonali się, że nauka języka niemieckiego może być przyjemnością, a kontakt z językiem, nawet online jest ważnym elementem jego nauki – dodaje koordynatorka. – Ze względu na wysokie miejsca w rankingach, zdobyli motywację do nauki niemieckiego i poprawili swe kompetencje językowe, jak również znajomość nowych narzędzi ICT. Wdrożyli się również w pracę w grupie, angażując się w realizację zadań projektu.

Koordynatorzy duży nacisk kładli na propagowanie zdrowego współzawodnictwa oraz kształtowanie postawy szacunku dla innych osób, zwłaszcza tych osiągających bardzo wysokie lub bardzo niskie wyniki.