Towarzystwo na rzecz Ziemi o chaosie w oznakowaniu tras rowerowych

Redakcja eFO  |   Fakty  |   6 czerwca 2024 11:33
Udostępnij

Do Urzędu Miasta Oświęcimia wpłynęły uwagi i wnioski Towarzystwa na rzecz Ziemi (TnZ) do konsultowanej właśnie strategii Aglomeracji Oświęcimskiej.

Główny wątek pisma Piotra Rymarowicza, prezesa TnZ, dotyczy tras rowerowych i ich oznakowania. Przedstawiamy stanowisko organizacji w tej właśnie sprawie zawarte w piśmie do władz Oświęcimia:

„Towarzystwo wnosi o rezygnację ze znakowania kolejnych szlaków rowerowych, błędnie zwanych w projekcie Strategii trasami rowerowymi. Wyznakowanie kolejnych szlaków rowerowych pogłębi jedynie istniejący w tym zakresie chaos. Naszym zdaniem nie realizacji takich „tras” oczekuje społeczeństwo.

Zamiast tego Towarzystwo proponuje wpisanie do Strategii prawdziwej trasy rowerowej (wykonanej w standardzie Wiślanej Trasy Rowerowej) biegnącej prawym wałem Wisły i Drogi Wodnej Górnej Wisły, łączącej Oświęcim z Zatorem (w tym z
Energylandią). Trasa taka łączyłaby gminy miejską i wiejską Oświęcim, Przeciszów i Zator, umożliwiałaby dojazd rowerem z Oświęcimia do Zatora/Energylandii (lub z Zatora/Energylandii do Oświęcimia) przez najbardziej atrakcyjne tereny Ziemi
Oświęcimskiej (rejon dwóch rezerwatów – Żarki i Przeciszów, stawy rybne – Stawy Monowskie i Przeręb, ostoja Natura 2000 Dolina Dolnej Skawy), łączyłaby dwa główne ośrodki turystyczne w naszym regionie.

Efektem powstania takiej trasy byłoby powstanie pętli umożliwiającej odbycie atrakcyjnej jedno- lub dwudniowej wycieczki rowerowej Oświęcim – Zator po dwóch stronach Wisły (Oświęcim – Bobrek – Gromiec – Mętków – Jankowice – Zator – Przeciszów – Oświęcim lub w przeciwnym kierunku). Co ważne w pełni bezpieczny sposób, bez ryzyka kolizji z samochodami, dostępny dla rodzin z dziećmi. Jesteśmy przekonani, że porównanie ruchu rowerowego na istniejących szlakach i na Wiślanej Trasie Rowerowej, potwierdzi słuszność naszego postulatu.

Ponadto wnosimy o wpisanie do Strategii:
1. Remontu lub nowej kładki rowerowej w rejonie jazu na Wiśle w Gromcu. Bez realizacji tego zadania udrożnienie szlaku Greenway poprzez remont kładki na Sole nic nie da, bo ciąg szlaku Greenway został przerwany w momencie zamknięcia ww.
kładki przez Wody Polskie 10 lat temu.
2. Wykonania rampy rowerowej umożliwiającej zjazd z Wiślanej Trasy Rowerowej (i wjazd na nią) w Bobrku, w rejonie mostu na Wiśle, w ciągu tzw. północnej obwodnicy Oświęcimia. W chwili obecnej trasa rowerowa przebiegająca przez ww. most przecina się „w powietrzu” z WTR, ale się z nią nie łączy, co jest swoistym absurdem domagającym się niezwłocznej likwidacji.
3. Przystanku PKP Oświęcim Szpitalna Kruki, który umożliwiałby mieszkańcom największego oświęcimskiego osiedla podróż Szybką Koleją Aglomeracyjną (do Krakowa i stacji Oświęcim, i dalej np. do Katowic) bez konieczności korzystania z samochodu lub transportu MZK i ryzyka ugrzęźnięcia w korku podczas przejazdu przez most na Sole”.
Piotr Rymarowicz