Oświęcimski droniarz latał legalnie

Paweł Wodniak  |   Fakty  |   4 maja 2023 15:11
Udostępnij

Zatrzymany na początku marca operator drona, operujący urządzeniem na osiedlu Chemików w Oświęcimiu, ma ku temu wymagane uprawnienia.

Do sprawy z 7 marca 2023 roku, opisanej w portalu Fakty Oświęcim 10 marca w artykule „Dron latał w miejscu, gdzie obowiązuje zakaz” wracamy na prośbę naszego czytelnika.

Przypomnijmy, że wspomnianego dnia policjanci patrolujący osiedle Chemików w Oświęcimiu dostrzegli drona unoszącego się w strefie, gdzie obowiązują ograniczenia lotów bezzałogowych statków powietrznych (BSP). Następnie zatrzymali operatora drona i przewieźli go do Komendy Powiatowej Policji (KPP) w Oświęcimiu.

Tam operatorem zajęli się policjanci z wydziału kryminalnego, którzy zajęli się ustalaniem szczegółów sprawy, a przede wszystkim weryfikacją uprawnień i kwestią spełnienia wymaganych obostrzeń.

Okazało się, że mężczyzna spełnił wszystkie wymagane obostrzenia dla lotu bezzałogowego statku powietrznego znajdującego się w strefie geograficznej ograniczającej jego loty.

„Podczas startu posługiwał się aplikacją Drone Radar, wykonał wymagany Check-In (poinformował Polską Agencję Żeglugi Powietrznej). Dron miał wagę poniżej 900 gramów, znajdował się w odległości około półtora kilometra od obiektu chronionego, a wysokość na jaką się wzniósł ,nie przekroczyła 30 metrów. Powyższe fakty pozwoliły na stwierdzenie, że pomimo lotu w strefie geograficznej ograniczającej loty dronów pilot sterujący dronem nie naruszył prawa lotniczego” – wyjaśnia aspirant sztabowa Małgorzata Jurecka, oficer prasowa KPP w Oświęcimiu.

Przydatne informacje dla operatorów dronów

Policja oraz instruktorzy pilotów sterujących dronami apelują o bezpieczne i zgodne z prawem używanie bezzałogowych statków powietrznych „dronów”.
Drony użytkowane w niewłaściwy sposób mogą wyrządzić wiele szkód, całkiem niezamierzonych, wynikających na przykład ze słabego przeszkolenia lub awarii sprzętu albo też celowych szkód, gdy ktoś będzie miał złe intencje.

Szczególną ochroną objęta jest przestrzeń powietrzna w miejscach, gdzie znajdują się obiekty chronione. Wyznaczone są tam strefy zakazu lotów dla lotnictwa załogowego oraz strefy geograficzne z warunkami dla lotnictwa bezzałogowego. Cel jest oczywisty: chronić obiekty przed potencjalnym zagrożeniem. Zagrożenia mogą być różnego typu, między innymi uszkodzenie urządzeń w obiekcie chronionym, skażenie przenoszonymi substancjami, pożar, terroryzm lub inwigilacja.

Osoby posługujące się dronami muszą się liczyć z tym, że latanie w pobliżu takich miejsc zawsze będzie zwracać uwagę pracowników ochrony oraz służb mundurowych. Podczas legitymowania będą oni weryfikować uprawnienia oraz spełnienie obostrzeń.

Operator BSP i pilot bezzałogowego statku powietrznego muszą się liczyć także z tym, że interweniujący policjanci mogą zwrócić się do Urzędu Lotnictwa Cywilnego w celu kontroli uprawnień, a także mogą poddać sprawdzeniu, czy lot jest wykonywany zgodnie z przepisami prawa. Mogą sprawdzić, czy dron w ruchu powietrznym nie jest pilotowany przez osobę w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego lub czy lot nie narusza przepisów prawa lotniczego oraz innych przepisów, w tym, czy odbywa się zgodnie z warunkami dla danej przestrzeni powietrznej nałożonymi przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej lub przez zarządzającego daną strefą.

Strefy zakazu lotów i ograniczające loty na terenie Oświęcimia:

Na terenie Oświęcimia mamy zawsze aktywne, stałe strefy zakazu lotów EPP5 i EPP20 (typu P – Prohibited) oraz odpowiadające im dwie strefy geograficzne ograniczające loty dla bezzałogowych statków powietrznych. Obie są typu DRA-R, w której operacje przy użyciu systemów bezzałogowych statków powietrznych mogą być wykonywane na zasadach opublikowanych w aplikacji DroneRadar lub odpowiednio za zgodą firmy Synthos bądź Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau.

Naruszenie przepisów:

Aktualnie w podanych wyżej miejscach loty dronem są ograniczone do lotów spełniających łącznie poniższe warunki: 
- loty nie wykraczające poza zasady lotu VLOS,
- dronem o masie startowej nieprzekraczającej 900g,
- w odległości nie mniejszej niż 500 m od terenu obiektu chronionego strefą DRA-R P,
- maksymalnie 30 metrów nad powierzchnią gruntu,
- po powiadomieniu PAŻP o zamiarze wykonania lotu, przede wszystkim robiąc Check-in w aplikacji DroneRadar.

Piloci dronów muszą więc pamiętać także o tym, że obowiązują ich nie tylko podane wyżej warunki, ale także w szczególności:  przepisy Ustawy Prawo Lotnicze, Rozporządzenia Delegowanego Komisji (UE) 2019/945,  Rozporządzenia Wykonawczego (UE) 2019/947, a także Wytyczne Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz warunki dla lotów BSP od Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.

Artykuł 212.1 Ustawy Prawo Lotnicze

Kto:
1. Wykonując lot przy użyciu statku powietrznego:
a) narusza przepisy dotyczące ruchu lotniczego obowiązujące w obszarze, w którym lot się odbywa,
c) narusza, wydane na podstawie art. 119 ust. 2 ustawy, zakazy lub ograniczenia lotów w polskiej przestrzeni powietrznej wprowadzone ze względu na konieczność wojskową lub bezpieczeństwo publiczne, podlega karze pozbawienia wolności do lat 5.
2.Tej samej karze podlega, kto, nie dopełniając ciążącego na nim obowiązku, dopuszcza do popełnienia czynów określonych w ust. 1.
3. Jeżeli sprawca działa nieumyślnie, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności do roku.

Apelujemy i doradzamy operatorom i pilotom BSP:

1. Sprawdzaj warunki określone w strefie geograficznej, w której chcesz polecieć,
2. Nie przekraczaj dozwolonych wysokości lotu,
3. Nie zrzucaj żadnych materiałów z drona,
4. Nie przenoś dronem żadnych niebezpiecznych materiałów,
5. Nie lataj nad zgromadzeniami ludzi,
6. Skracaj czas lotu nad osobami postronnymi do niezbędnego minimum,
7. Nie wykonuj lotów BVLOS w granicach gęstej zabudowy,
8. Operacje już o średnim ryzyku prowadź w kamizelce ostrzegawczej,
9. Lataj dronem o masie startowej na jaką pozwalają Twoje uprawnienia,
10. Nie przekraczaj swoich uprawnień i wykonuj operacje lotnicze dronem odpowiednie do posiadanych kompetencji: A1/A3, A2, NSTS,
11. Dopełnij wszystkich obowiązków wymaganych dla operacji w kategorii otwartej lub szczególnej,
12. Posiadaj przy sobie wymagane dokumenty,
13. Przygotuj swój lot i dokumentację tak, abyś mógł wykazać spełnienie obowiązków operatora lub/i pilota,
14. Zgłoś zamiar wykonania swojej misji dronem do Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej w wymagany sposób (Check-In w aplikacji DroneRadar),
15. Zachowuj szczególną ostrożność w terenie, gdzie są urządzenia, których zniszczenie lub uszkodzenie może stanowić zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzi, środowiska albo spowodować poważne straty materialne,
16. Na obszarze operacji podkategorii A2 lub A3 informuj o ryzyku osoby zaangażowane w nią i zadbaj o to by wyraziły one wyraźną zgodę na udział,
17. Zachowuj bezpieczną odległość od osób postronnych, wymaganą dla danej kategorii np. obecnie w kategorii A2 to 50m od osób postronnych;

Współpracuj, pomóż budować społeczeństwo bezpieczne, otwarte na nowości i akceptujące drony nad naszymi głowami.
Informację opracowali aspirant sztabowa Małgorzata Jurecka, oficer prasowa Komendy Powiatowej Policji w Oświęcimiu i Gerard Szustek, instruktor i egzaminator pilotów dronów.