Nowy sposób oszustwa metodą „na pracownika ZUS”

Paweł Wodniak  |   Fakty  |   26 marca 2025 09:06
Udostępnij

Zakład Ubezpieczeń Społecznych ostrzega przed oszustami, którzy dzwonią pod pretekstem aktualizacji numeru telefonu klienta ZUS.

Do zakładu wpływają informacje od zaniepokojonych osób, które otrzymały taki telefon. Oszuści od swoich rozmówców oczekują potwierdzenia zmiany numeru telefonu w ZUS lub na PUE/eZUS.

„To nie pierwsza w tym roku próba oszustwa „na pracownika ZUS”. Zakład Ubezpieczeń Społecznych apeluje do wszystkich klientów, a w szczególności do osób starszych, o zachowanie szczególnej ostrożności podczas rozmów telefonicznych. Informacje przekazywane w ten sposób mogą zostać wykorzystane na niekorzyść klientów ZUS” – mówi Anna Szaniawska, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa małopolskiego.

Konsultanci ZUS nie kontaktują się z klientami w sprawie zmiany numeru telefonu ani nie pytają o instytucje finansowe, z których korzystają klienci. Zazwyczaj kontaktują się po wcześniejszym telefonie od osoby zainteresowanej i nigdy nie dzwonią w sprawie zmiany numeru telefonu. Warto o tym pamiętać, aby nie dać się oszukać.

„Zgodnie z naszymi standardami, gdy pracownik ZUS musi skontaktować się z klientem, nasz konsultant przedstawia się, podając swoje imię i nazwisko, a następnie przekazuje istotne informacje, zazwyczaj związane z pytaniem klienta” – tłumaczy Anna Szaniawską.

Połączenia telefoniczne od pracowników zakładu mogą dotyczyć zarówno wezwania na kontrolę zwolnienia lekarskiego, jak i konkretnej sprawy klienta prowadzonej w ZUS. Tą drogą nie zmienia się jednak numeru telefonu służącego do uwierzytelnienia klienta w systemie.

W razie jakichkolwiek wątpliwości co do tożsamości osoby podającej się za pracownika ZUS, należy skontaktować się z najbliższą placówką zakładu lub też zadzwonić na infolinię pod numer 22 560 16 00.

 

Najnowsze realizacje wideo

.
Kalendarium
Marzec 2025
Pn.Wt.Śr.Czw.Pt.Sob.Niedz.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Reklama
. . . . . . . . . . . . . . .
close