Monitoring „polskich obozów koncentracyjnych”

Paweł Wodniak  |   Fakty  |   1 grudnia 2016 11:26
Udostępnij

Projekt „Remember” jest nastawiony na wyszukiwanie błędów często stosowanych na świecie. Chodzi o stwierdzenia „polskie obozy śmierci” lub też „polskie obozy koncentracyjne”.

Do monitoringu internetowego dołączył teraz nowy partner, którym jest PKO Bank Polski, który wsparł projekt finansowo.

– Częścią naszej misji jest edukacja. Ci, którzy odwiedzają autentyczne Miejsce Pamięci wiedzą doskonale, że obóz Auschwitz został stworzony przez państwo niemieckie na terenach okupowanej Polski, które siłą przyłączono do Trzeciej Rzeszy. Edukacja możliwa jest także w świecie wirtualnym. Dlatego cały czas rozwijamy naszą wirtualną aktywność – czy to poprzez tworzenie nowych lekcji internetowych, czy działania w serwisach społecznościowych – informuje Piotr M. A. Cywiński, dyrektor Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau.

– Dzięki monitoringowi sieci jesteśmy w stanie szybciej i skuteczniej reagować na pojawianie się fałszywych i bardzo bolesnych dla nas pojęć, takich jak „polskie obozy koncentracyjne” lub „polskie obozy zagłady” w 16 językach. Narzędzie przeszukuje bowiem nie tylko strony internetowe mediów, ale także wpisy pojawiające się na blogach, czy w portalach społecznościowych. Widząc takie przypadki, możemy aktywnie im przeciwdziałać i robimy to wielotorowo – wyjaśnia Cywiński.

Aplikację Muzeum uruchomiło 10 miesięcy temu. Remember wyszukuje w tekście wyrażenia „polski obóz śmierci” czy „polski obóz koncentracyjny”, podkreśla je jako błąd i sugeruje inny, właściwy historycznie termin.

– Działa jak korektor tekstu, tyle, że wychwytuje tylko tę jedną błędną frazę. Jest przystosowana do wyszukiwania błędu w 16 językach, większości w których oprowadzają edukatorzy w Miejscu Pamięci Auschwitz. Trwają jednak prace nad dodaniem kolejnych języków – zapewnia Bartosz Bartyzel, rzecznik prasowy Muzeum.

Projekt powstał we współpracy Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau oraz FCB Warsaw, przy wsparciu Mint Media i Macoscope. Monitoring Internetu prowadzony przez serwis BrandSpy możliwy jest dzięki wsparciu PKO Banku Polskiego.

Aplikację można pobrać TUTAJ.

Najnowsze realizacje wideo