polecamy
Oświęcimskie Wieści z ratusza – FILM
Fakty z powiatu: Przegląd najważniejszych wydarzeń – FILM
Towarzyszyć jej będą – Dorota Piotrowska, Bogusław Kaczmar i Paweł Pańta. Koncert rozpocznie się w piątek 4 listopada o godzinie 19.
Projekt muzyczny „Mahalia Jackson in Memoriam” jest inspirowany muzyką Mahalii Jackson, legendy muzyki jazzowej gatunku negro spirituals, królowej muzyki gospel.
Zafascynowała Ewę Urygę jeszcze w wieku młodzieńczym, a fascynacja ta przesądziła o wyborze jazzu, jako kierunku w jej karierze artystycznej.
Podczas koncertu będzie można usłyszeć bardzo znane utwory z repertuaru Mahalii Jackson, ale w zupełnie innych aranżacjach jazzowych Marka Soskina, który współpracował z Soony Rollinsem,
W projekcie znalazł się między innymi utwór z filmu „Żona Pastora” – „Somebody bigger than you and I”, w którym główną rolę zagrała Withney Houston, a wiele lat wcześniej, utwór ten wykonywała jako jedna z pierwszych – Mahalia Jackson.
Podczas koncertu uczestnicy usłyszą kompozycję Fryderyka Chopina, do której tekst „This Is My Faith” napisała Mahalia Jackson.
„Koncert jest wspaniałą okazją do przypomnienia w nowej jazzowej odsłonie muzycznej tej trochę zapomnianej artystki” – zachęca do przyjścia Adam Kuta z Oświęcimskiego Centrum Kultury.
Absolwentka Akademii Muzycznej w Katowicach na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej. Dysponuje fantastycznym głosem, ale jej szczególnym atutem jest siła jej interpretacji.
Uznana przez magazyny „Jazz Forum” oraz „Twój Blues” za jedną z najlepszych polskich wokalistek jazzowych. Jest laureatką najważniejszych festiwali muzycznych w kraju, m.in. w Opolu, Zielonej Górze, Zamościu (II nagroda na XVII Międzynarodowych Spotkaniach Wokalistów Jazzowych), Karlsham w Szwecji (II nagroda na Festiwalu Krajów Nadbałtyckich).
Występowała na festiwalach jazzowych: Gdynia Summer Jazz Days, Warsaw Jazz Days, Jazz Jamboree, Old Jazz Meeting, Jazz Fair.
Nagrała osiem autorskich płyt (najnowsza to płyta winylowa „Mahalia Jackson In Memoriam”, styczeń 2020), z czego dwie w Nowym Jorku z udziałem znakomitych amerykańskich muzyków, w tym wybitnego pianisty – Marka Soskina.
Wielokrotnie zapraszana do wspólnych projektów muzycznych, m.in. ze Zbigniewem Wodeckim, Anną Marią Jopek, Dorotą Miśkiewicz, Ewą Bem, Lorą Szafran, Włodzimierzem Nahornym, Henrykiem Miśkiewiczem, a także chórem gospelowym The Jackson Singers oraz solistkami Ruth Lynch i Presillą Jones. Przez 8 lat współpracowała również z amerykańskim wokalistą Brianem Fentressem.
Perkusistka, spędziła na nowojorskiej scenie jazzowej 8 lat, gdzie ukończyła, m.in. prestiżową The New School for Jazz and Contemporary Music.
W USA grała w największych salach koncertowych – Carnegie Hall z kompozytorem klasycznym Bobem Chilcottem, a także w Avery Fisher Hall Lincoln Center u boku kompozytora klasycznego Willa Todda pod dyrekcją słynnej Eleny Sharkovej.
Fot. Sławomir Przerwa
Występowała z wieloma sławami jazzu (George Garzone, Jeremy Pelt, Lonnie Plaxico, Mark Soskin, Rory Stuart, Sam Newsome, Stacy Dilliard, Mike Rodriguez, Dave Binney, Jonathan Creyford, Lafayette Harris, Benito Gonzales, Anthony Wonsey, Camille Thurman, Jazzmeia Horn, Joe Sanders i The Curtis Brothers).
Od powrotu do Polski w 2017 roku jest aktywna na europejskiej scenie jazzowej. Nagrała kilka płyt jako sidemanka, m.in. z Ewą Urygą oraz Caecile Norby i Sisters in Jazz.
Obecnie gra w głównym składzie w kwintecie amerykańskiego saksofonisty Steve’a Carringtona podczas europejskich tras.
Pianista, kompozytor, pedagog, absolwent i wykładowca Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.
Jest laureatem czołowych nagród w konkursach jazzowych, m.in. I miejsca w 4. Międzynarodowym Konkursie na Kompozycję Jazzową w Katowicach (2017), III nagrody w Konkursie na Indywidualność Jazzową podczas Festiwalu Jazz nad Odrą (2009), Grand Prix w Międzynarodowym Konkursie „Powiew Młodego Jazzu” podczas Krokus Jazz Festiwal w Jeleniej Górze (2010), Grand Prix w Ogólnopolskim Przeglądzie Młodych Zespołów Jazzowych i Bluesowych w Gdyni (2010).
Występował na wielu scenach i festiwalach muzycznych w Polsce i zagranicą. Współpracował i koncertował z wieloma solistami, m.in. Beatą Przybytek, Gordonem Haskellem, Mattem Duskiem, Garym Guthmanem, Wojciechem Myrczkiem, Ewą Urygą, Marcinem Wyrostkiem, Bernardem Maseli, Markiem Podkową oraz zespołami, big bandami i orkiestrami (The Sound Pack, Paweł Palcowski Quintet, Big Band Śląski, eM Band, Orkiestra Grzegorza Urbana, Big Contest Band, Orkiestra Kameralna Silesian Art Collective, Big Silesian Band, NOSPR, Satelitte Symphony Orchestra, Big Band Akademii Muzycznej w Katowicach). Akompaniował wielu wybitnym muzykom i gwiazdom estrady (Tomasz Stańko, Eric Marienthal, Baptiste Herbin, Zbigniew Wodecki, Ewa Bem, Grażyna Łobaszewska, Kayah, Mieczysław Szcześniak, Krystyna Prońko, Piotr Cugowski, Kuba Badach).
Jest wybitnym polskim kontrabasistą i gitarzysta basowym. Ukończył Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie kontrabasu prof. Andrzeja Mysińskiego.
Współpracował z Gustav Mahler Jugendorchester, prowadzonej przez Claudio Abbado, z którą występował na BBC Proms Festival i Berliner Festspiele. Był członkiem międzynarodowej orkiestry Philharmonie der Nationen, z którą zagrał ponad sto koncertów w Niemczech, USA, Chinach i Rosji.
Od 1998 roku jest związany z kwintetem smyczkowym „I Solisti di Varsavia”. Z tym zespołem i Karolem Radziwonowiczem nagrał dwie płyty poświęcone twórczości Fryderyka Chopina. Z kwartetem „Prima Vista” brał udział w koncertach z wieloma solistami (Konstanty Andrzej Kulka, Piotr Paleczny, Jan Stanienda, Tytus Wojnowicz, Władysław Kłosiewicz, Jadwiga Kotnowska). Występował w zespołach czołówki polskiego jazzu – Zbyszka Namysłowskiego, Włodka Pawlika, Marcina Małeckiego, Wojtka Majewskiego, Roberta Majewskiego.
Od 2000 roku gra w Andrzej Kurylewicz Trio i Filip Wojciechowski Trio. Będąc filarem zespołów Włodka Pawlika uczestniczył w nagraniach albumów „Anhelli” i „Tykocin” oraz ścieżki dźwiękowej do wielokrotnie nagradzanego filmu „Rewers” w reżyserii Borysa Lankosza (2009). W 2011 roku wziął udział w nagraniu płyty „Night in Calisia”, która ukazała się w Polsce w 2012 roku, a rok później w amerykańskiej wersji wytwórni Summit Records i przyniosła muzykom prestiżową nagrodę Grammy w kategorii najlepszy album dużego zespołu jazzowego.