polecamy
Oświęcimskie Wieści z ratusza – FILM
Impreza potrwa do 9 września, a dziesięć festiwalowych tygodni wypełni 40 zróżnicowanych koncertów na terenie Małopolski i Podkarpacia.
Wydarzenia festiwalowe zawitają w tym roku do 16 małopolskich miejscowości, goszcząc w salach koncertowych Lusławic, Tarnowa, Szczawnicy i Nowego Sącza; wnętrzach zamków w Nowym Wiśniczu, Niepołomicach, Suchej Beskidzkiej, Oświęcimiu i Dębnie; małopolskich dworach w Gorlicach, Kąśnej Dolnej i Szymbarku; zabytkach architektury sakralnej (Kraków, Lipnica Murowana, Biecz, Rzepiennik Biskupi), czy w krakowskich Sukiennicach!
Muzeum Zamek w Oświęcimiu zaprasza na koncert w niedzielę 5 sierpnia o godzinie 18 w wykonaniu Airis String Quartet.
Aleksandra Czajor – I skrzypce
Grażyna Zubik – II skrzypce
Monika Młynarczyk – altówka
Julia Kotarba – wiolonczela
ASQ został założony w 2008 r. przez absolwentki Akademii Muzycznej w Krakowie. Kwartet kształcił się pod kierunkiem muzyków Kwartetu Dafo w Krakowie oraz pod kierunkiem Jeroena Reulinga i Sary Kapustin w Holandii. W 2014 r. uczestniczki kwartetu ukończyły studia podyplomowe w zakresie kameralistyki na Uniwersytecie Muzycznym i Sztuk Scenicznych w Wiedniu w klasie prof. Johannesa Meissla. Od 2012 r. zespół był także członkiem European Chamber Music Academy.
W 2017 roku zespół ukończył studia podyplomowe w dziedzinie kameralistyki na Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach w klasie wybitnego altowiolisty Apollon Musagète Quartett – Piotra Szumieła. Artystki doskonaliły swoje umiejętności wykonawcze także podczas licznych kursów mistrzowskich. Zespół chętnie sięga po bardzo szeroki i różnorodny repertuar, jednakże specjalizuje się w wykonawstwie muzyki XX i XXI wieku. Kompozytorzy młodego pokolenia często powierzają mu prawykonania swoich dzieł.
W 2013 r. przez Akademię Muzyczną w Krakowie została wydana płyta Krakowska Szkoła Kompozytorska / Moszumańska-Nazar, Bujarski, Stachowski, na której kompozycje tych autorów zostały przedstawione w interpretacji Airis Quartet. Kwartet miał przyjemność współpracować również z Maestro Krzysztofem Pendereckim, Rafałem Augustynem, Miłoszem Bembinowem, Pawłem Łukaszewskim, Michałem Dobrzyńskim, Łukaszem Pieprzykiem.
Jesienią 2018 roku ujrzy światło dzienne płyta Airis String Quartet wydana nakładem wytwórni CD Accord zawierająca dzieła wybitnego niemieckiego kompozytora okresu II wojny światowej Karla Amadeusa Hartmanna. Airis String Quartet nie ogranicza swojej działalności jedynie do kwartetu, poszukując inspirujących doświadczeń współpracuje np. z triem perkusyjnym Amadrums tworząc nowatorski septet instrumentalny „Ignition”, z elektroniką i wizualizacjami 3D grafika Grzegorza Skórczewskiego do muzyki Łukasza Pieprzyka.
Anton Webern – „Langsamer Satz” Leoš Janáček – II Kwartet smyczkowy „Listy poufne” Andante – Con moto – Allegro Adagio – Vivace Moderato – Andante – Adagio Allegro – Andante – Adagio Krzysztof Penderecki – II Kwartet smyczkowy Miłosz Bembinow – „Inspiracje” na kwartet smyczkowy (prawykonanie światowe).
Studiował kompozycję (prof. S. Moryto) i dyrygenturę (prof. A. Wit) w warszawskiej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina, gdzie obecnie pracuje jako adiunkt. Dorobek twórczy Miłosza Bembinowa obejmuje zarówno utwory kameralne, orkiestrowe i oratoryjne, jak też muzykę rozrywkową i filmową. Jego kompozycje wykonywane były w większości krajów europejskich, krajach Ameryki Północnej i Południowej oraz w Azji.
W ciągu ostatnich 10 lat, muzyka tego kompozytora doczekała się blisko 300 wykonań. W ponad 20-letniej twórczości Bembinowa dominuje muzyka sakralna, głęboko religijna, jednocześnie pozostawiając szeroki margines dla muzyki abstrakcyjnej oraz ilustracyjnej. Autor rozpoznawalnych na świecie kompozycji takich jak „Veni Sancte Spiritus” („Przybądź Duchu Święty”) pragnie po raz kolejny oderwać się od nurtu muzyki chóralnej, starając się przenieść metafizykę przekazu głosu ludzkiego – tym razem na instrumenty smyczkowe. „Inspiracje” dla Kwartetu Airis mają być fuzją koncepcji muzycznych o podłożu religijnym – mistycznym z ideami abstrakcyjnymi – ulotnie subiektywnymi.
Tego więc rodzaju „chmura” wizji brzmieniowych stanie się punktem wyjścia do zbudowania wielowarstwowej narracji muzycznej na cztery instrumenty smyczkowe, nacechowanej zróżnicowanymi środkami wyrazu, skontrastowanej, a także nawiązującej do szeroko pojętej tradycji muzycznej.
Prawykonanie utworu Miłosza Bembinowa dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – Priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.