Meble tańczyły rumbę, mury się trzęsły ze strachu

Paweł Wodniak  |   Fakty  |   18 listopada 2015 08:40
Udostępnij

W kopalni Janina znów zatrzęsło. Wstrząs zlokalizowano w rejonie ściany 729 w pokładzie 207. Wstępnie ustalono, że miał siłę siedem razy 10 do siódmej potęgi dżula. Nikomu z górników nic się nie stało.

– Stacja geofizyki Zakładu Górniczego Janina zarejestrowała wstrząs wysokoenergetyczny o godzinie 0.27 – poinformowała Fakty Oświęcim Marta Baran, rzecznik prasowy spółki Tauron Wydobycie.

– Załoga pracująca w rejonie została bezpiecznie wycofana do czasu przeprowadzenia kontroli wyrobisk przyścianowych. Do godziny 6 otrzymaliśmy około 40 zgłoszeń od okolicznych mieszkańców o odczuciu wstrząsu. Czekamy na weryfikację jego siły przez Główny Instytut Górnictwa – dodaje Marta Baran.

Pierwsi informacje o wstrząsie przekazali nam, jak zawsze, nasi Czytelnicy. Pisali wiadomości na numer 603 113 314, e-mail redakcja@faktyoswiecim.pl i na profilu Faktów Oświęcim na Facebooku (TUTAJ).

Mirosława, mieszkanka jednego z oświęcimskich bloków:
– Około godziny 0.27 wstrząs bardzo dużo silniejszy niż poprzedni. Ruchy na linii wschód-zachód, więc Janina. Zatrzęsły się meble, telewizor. Po raz pierwszy mąż odczuł go mocniej niż ja, bo on nie spał, a mnie to dopiero obudziło. Mówił o tym samym, co ja przy poprzednich wstrząsach. O ogarniającym atawistycznym strachu jeżącym włosy na głowie.

Mirosław, oświęcimianin czasowo mieszkający w Krakowie:
– W Krakowie mi blokiem zatrzęsło, aż trochę wody wylało z akwarium.

Niepodpisany Czytelnik w wiadomości sms:
– Znowu tąpnięcie. Godzina 0.29 na terenie Zaborza. Okropne uczucie. Co to się dzieje?

Klementyna:
– Przed chwilą, to znaczy o 00.30 znowu miało miejsce trzęsienie ziemi dość mocno odczuwalne.

Piotr Żak:
– Godzina 00.28 i mamy kolejne trzęsienie ziemi w Przeciszowie i okolicach. Meble tańczyły rumbę, mury się trzęsły ze strachu. Pewnie znowu Janina.

Witold Mierzwa z Poręby Wielkiej:
– Właśnie przed chwilą, o 0.28, mocno zatrzęsła się ziemia. Trzęsienie było wyjątkowo długie.

Robert Kluska:
– 00:30 kolejny wstrząs odczuwalny 20 kilometrów od Janiny. Czwarty raz w ciągu dwóch miesięcy.

Przemek Jurecki:
– Co to za czesanie się ziemi? W Polance Wielkiej bardzo odczuwalne. Czyżby Janina?

Agata Talaga:
– Czyżby znów Janina? W Polance ziemia drży.

Radek Wądrzyk:
– Najmocniejszy wstrząs jaki był w Polance. Szok

Czytelnik o nicku Mjr Uve:
– Na Chrobrego (w Oświęcimiu – przyp. red.) pięć minut temu dobrze potrzęsło tak z 10-15 sekund Janina znowu szaleje?

Gosia Borowska:
– Poczuliście tąpnięcie? Bardzo mocne, dokładnie przed chwilą. Mam wrażenie, że nadal się wszystko rusza.

Najnowsze realizacje wideo

Komentarze
  • 18 listopada 2015 08:50

    Agnieszka

    dalej chcecie kopalni w Przeciszowie?

  • 18 listopada 2015 08:50

    Kat

    Fajny tytuł:) podoba mi się:D

  • 18 listopada 2015 08:57

    szydło fan

    pani premier niech cos ztym zrobi!

  • 18 listopada 2015 08:58

    Maniek

    Tak dupli aż mi się prosięcia w stajni powywracali

  • 18 listopada 2015 08:59

    Irena

    Gdzie można dzwonić w sprawie wstrząsu telefon

  • 18 listopada 2015 09:09

    Agata T

    Poręba Wielka koło Oświęcimia,potrzepało i to mocno,szok!!!!!!!

  • 18 listopada 2015 09:10

    Agnieszka Z

    Zgadzam się było mocno odczuwalne 🙁

  • 18 listopada 2015 09:11

    michał

    Myślałem, że nam mieszkanie nawiedziło. Łóżko zaczęło skakać !!! Drzwi od szafek się otwierać same. Ale całe szczęście, nic nawiedzonego.

  • 18 listopada 2015 09:25

    Zibi

    Dopiero beda wstrzasy jak w Przeciszowie wybuduja kopalnie. Wtedy wazyscy powinni podziekowac Panu Wojtowi Przeciszowa i Radnym za najwiekszy blad w historii Gminy.

  • 18 listopada 2015 09:34

    Damianoo93

    W osieku tez bylo czuc

  • 18 listopada 2015 10:02

    Kpiarz

    Michale, a nie lepiej żeby to były duchy? Dobry egzorcysta by je pogonił kropidłem, a na tych takich synów z kopalni żadne egzorcyzmy nie działają. Obiecywali wstrzymać budowę i co?

  • 18 listopada 2015 10:22

    Ja

    Tak, a czemu pytasz? Kopalnia w Przeciszowie ma różnic się od Janiny. Choćby tym, że nie będzie upadowa.

  • 18 listopada 2015 10:23

    PolanczankaW.

    Oczywiście, ze ludzie dalej chcą kopalni… A czemu nie. Bo łykają wszystko co Ci z góry im powiedzą, jak to bedzie dobrze dla wsi, pięknie i bezpiecznie. A co innego powiedzą. Wciskają kit i śmieją sie z naiwności ludzi. Jak juz wybudują kopalnie to nie bedzie żadnego odwrotu… Nie zamkną jej potem, bo komuś coś bedzie przeszkadzać albo sie nie podobać, bo juz to za daleko zajdzie i nie bedzie odwrotu. Po fakcie z nimi sie nie wygra. Zaczną sie takie wstrząsy to ludzie zaczną narzekać, a kto do tego dopuścił… Oni sami przecież, bo miało byc tak pięknie. Cały czas słyszę teksty „ze pod nami przecież nie bedą wybierać węgla” po pierwsze teraz tez nie wybierają i co sie dzieje, tyle kilometrów od nas, a wstrząsy coraz cześciej i coraz mocniejsze. Druga sprawa ktoś jak zainwestuje takie miliony w budowę kopalni, a skończy sie wydobycie w wyznaczonych rejonach to oczywiście, ze rusza dalej! Nikt nie bedzie inwestował takich pieniędzy w kopalnie, zeby po latach ja zamknąć. Pomyślcie ludzie, a co Wam innego powiedzą. Teraz musza Was udobruchać, a potem zacznie sie dziać. W jakim świecie żyjecie. Bedą Wam sie domy walić, Wasze dzieci Wam potem podziękują. A o zatrudnieniu niech lepiej nie mówią… Nikt nikomu nie da pracy o tak. Zobaczycie jakie bedą warunki i zarobki u prywatnego. Owszem na Śląsku sa kopalnie, ludzie wiedzieli jak jest i sami zdecydowali czy bedą sie budować czy nie. A my juz tu nie mamy odwrotu. Nasze piękne domy bedą sie z dnia na dzień rujnować i jak myślicie do kogo wtedy pójdziemy, kto nam pomoże. No nikt, chcieliście kopalni to macie, a z tym to właśnie sie wiąże. Do wszystkich zwolenników kopalni poczytajcie, zainteresujcie sie trochę więcej tematem i dopiero miejcie własne zdanie, a nie słuchajcie tego co z góry Wam wmawiają!

  • 18 listopada 2015 10:25

    Gizmo

    Poczytaj jaka kopalnie maja otworzyc a potem sie wypowiadaj, czarna maso

  • 18 listopada 2015 10:27

    😉

    Tak 🙂 chcemy bardzo

  • 18 listopada 2015 11:18

    Ulaaa

    Gizmo kto tu jest czarna masa i do tego naiwna. Ty na pewno wszystko poczytałem i posiadasz informacje jaka maja otworzyć. Pewnie jakbyś miał sie wypowiedzieć to nic mądrego ani wartościowego na ten temat nie powiesz. Może podaj swój numer to bedziemy wiedzieli do kogo potem sie zgłosić jak u nas bedą skutki takich wstrząsów. Posiadasz taka wiedzę to na pewno nam pomożesz.

  • 18 listopada 2015 11:20

    Ulaaa

    Kto tu jest czarna masa i do tego naiwna. Ty na pewno wszystko poczytałem i posiadasz informacje jaka maja otworzyć. Pewnie jakbyś miał sie wypowiedzieć to nic mądrego ani wartościowego na ten temat nie powiesz. Może podaj swój numer to bedziemy wiedzieli do kogo potem sie zgłosić jak u nas bedą skutki takich wstrząsów. Posiadasz taka wiedzę to na pewno nam pomożesz.

  • 18 listopada 2015 14:14

    Paweł

    A moim zdaniem Janina będzie miała wstrząsy tak długo, aż nie zapadnie decyzja, że Kopex nie może wybudować kopalni w Przeciszowie i po tym nagle wszystko wróci do normy.

    Czy aby Kopex to nie konkurencja dla Tauronu? Czy ta kopalnia to nie kolejny dowód że węgiel może być tani więc po co wzrost ilości taniego węgla na Polskim rynku? A czy przypadkiem Tauron nie ma blisko do tego złoża i w przyszłości sam je będzie wydobywać?

    Pomyślcie dlaczego akurat teraz następują te wstrząsy… Czy nie przypadkiem za około miesiąca miała zapaść decyzja o kopalni?

  • 18 listopada 2015 14:37

    PolanczankaW.

    Prosze Cię… Wyobraźnia chyba za daleko Cię ponosi. Ktoś specjalnie powoduje wstrząsy, naraża życie ludzi i ich domostwa, bo przecież nigdy nie wiadomo jak takie wstrząsy mogą sie skończyć po to tylko czy zbudować kopalnie czy nie. Oni sobie poradzą jak nie zbudują tu to w innym miejscu. Nie musza posuwać sie do takich sposobów. Wstrząsy zawsze były i bedą tylko nie dochodziły tak daleko i nie były takie mocne. Nie raz w Oswiecimiu było czuć i o tym sie mówiło. Czemu w Bieruniu czy innych miejscowościach maja uszkodzone domy i drogi, czyli wyglada na to, ze te wcześniejsze wstrząsy tez były zaplanowane tylko Po to, zeby osiągnąć jakiś cel.

  • 18 listopada 2015 14:55

    Paweł

    Wstrząsy były są i będą z tym się zgodzę, ale nad tym jaka jest ich siła to można naprawdę dużo po majstrować. Są różne sposoby przeciwdziałania. Jednym z nich jest wykonywanie strzelania odprężającego tzn. wykonuje się strzelanie materiałem wybuchowym (MW) aby wywołać wstrząs wcześniej jednak o mniejszej sile. Profilaktyka zależy od dwóch czynników. Pierwszy ilość MW, druga częstość strzelania. Naprawdę wystarczy wykonywać je rzadziej i ma się ten efekt. Więc co za problem dla takiej kopalni nie wykonać jednego strzelania i trochę potrząsnąć.
    A co do twojej teorii „nie zbudują tu to w innym miejscu” to jest pewien problem. Kopalnia to nie fabryka samochodów. Żeby zrobić kopalnie jest potrzebny element jakim jest złoże. A takich złóż w Polsce jak w Przeciszowie to jest bardzo mało. To złoże przede wszystkim zalega płytko, a w Polsce eksploatuje się złoża węgla od XIX wieku więc tych płytko zalegających jest bardzo mało.

  • 18 listopada 2015 15:05

    slawo

    Zibi zauważ, że wszczasy są odczuwalne kilkadziesiąt kilometrów od siedziby kopalni.Tak wiec Przeciszow jest bezpieczny od wszczasow własnej kopalni.;-)

  • 18 listopada 2015 15:23

    PolanczankaW.

    Nie będę z Tobą dyskutować i sie wymądrzać jak niektórzy na temat tego jak powstają wstrząsy bo sie na tym nie znam. To sa tylko Twoje domysły i teorie bardzo przesadzone. Zwykły zbieg okoliczności, a Ty robisz z tego jakies tajne operacje. A druga sprawa to życie ludzi i tak jest zagrożone oraz ich domy, bo jak pisałam nikt nie przewidzi skutków. Skoro nie zbudują w innym miejscu to nie musza budować wcale, bo kopalni i węgla jest wystarczajaco. Nagle złoża w Przeciszowie sa takie cenne. Ciekawe gdzie te pieniądze i tak pójdą. Nam rzuca pare groszy, bo Polak byle czym sie zadowoli, a reszta i tak pójdzie za granice.

  • 18 listopada 2015 15:52

    Paweł

    „Życie ludzkie” uwierz mi że nie jest ono zagrożone takimi wstrząsami i jeszcze daleko do jakiejś większej tragedii. A złoża w Przeciszowie są nagle cenne bo z roku na rok inne są wyczerpywane. Sama logicznie możesz pomyśleć jak jest różnica wydobyć coś 350 metrów pod ziemią a na przykład 800. A dla kopalni odbudować 10 domów to nie są wielkie pieniądze.To tak jakbyś ty miała problem wydać 300 zł w zamian za to że nie stracisz pracy przez np 5 lat. Wydałabyś? Oczywiście przy założeniu ze zarabiasz +/- 3000 zł miesięcznie.
    A co do twojej teorii parę groszy to odsyłam m.in. do Prawa Geologicznego i Górniczego. A jeżeli stwierdzisz że nie chce ci się szukać, to poczytaj ranking najbogatszych gmin w Polsce i skąd są takie „bogate”.

  • 18 listopada 2015 20:27

    Aaa

    Niech sie wkoncu wezma za wladze w tej kopalni poki nie ma tragedi i nic powaznego sie nie stalo urzad niby zamyka sciane a dalej sie to dzieje zrobcie cos z tym ja robie na brzeszczach i takie rzeczy sie nie dzieja

  • 18 listopada 2015 21:59

    PolanczankaW.

    Super, ze jesteś w stanie przewidzieć i ocenić co takie wstrząsy sa w stanie spowodować. Tez bym chciała mieć taki dar. Pracujący Górnicy w kopalni rozumiem, ze tez sa bezpieczni i to nic takiego. To ciekawe czemu przez wstrząsy na kopalniach ginie tyle ludzi. No właśnie ranking najbogatszych gmin, a nie jej mieszkańców. Kasę wezmą władze, wójt, radni i cała reszta, a Ty myślisz ze z Tobą sie podziela, ze bedą tak nagle inwestować. Wszystko ma swoją cenę. Ciekawe jak Tobie czy Twoim bliskim zacznie sie sypać dom to gdzie z tym pójdziesz? Myslisz, ze z nimi potem wygrasz. A oni Ci ładnie powiedzą, tak jak Ty napisałeś, ze złoża sa cenne i niestety chciał Pan kopalni to prosze. Wyczerpywanie, wiesz od kiedy o tym słychać, a jeszcze niczego nie brakuje. To jest właśnie jeden z argumentów i straszenie ludzi. Budujmy szybko kopalnie, bo złoża sie wyczerpią. Prosze Cię, a po drugie powoli juz zaczynaja wchodzić pewne zakazy co do palenia węglem.

  • 18 listopada 2015 23:37

    Paweł

    To skończ studia górnicze lub z geofizyki to będziesz go posiadać, ten dar popularnie nazywa się wiedzawiedzą. Możesz też po prostu troszeczkę o tym poczytać np na temat skali GSI GZW.
    Nie wiem też jakie masz doświadczenia z uzyskaniem odszkodowania od kopalni, ale paru znajomych miałem Ci miało szkody w Bieruniu i chwalą sobie to ze dom za darmo wyremontowali. To było za czasów jak Piast miał wstrząsy.
    A na twoim miejscu bym się nie cieszył tym ze wchodzą zakazy palenia węglem, bo zobaczysz jak wtedy pójdą ceny drewna kominkowego i gazu w górę.
    A co do podziału pieniędzy przez gminę to chyba jednak nie czytałeś uważnie albo komentujesz bez czytania. Gmina Kleszczów ma tak dużo kasy ze mieszkańcy mają za darmo wstęp na jeden z największych aquaparków w okolicy który jest w stolicy gminy, mają darmową prywatną opiekę medyczną i stomatologiczna, a każdy uczeń który ma średnią powyżej 4.0 dotyczy ponadgimnazjalnych i studiów dostaje jak się nie mylę stypendium 200 zł co miesiąc. A w innych rejonach Polski no cóż. Może ktoś uważać ze Śląsk jest stary i brzydki. Ale pokaż mi drugi rejon Polski tak dobrze rozwiązany pod względem infrastruktury drogowej

  • 19 listopada 2015 08:55

    PolanczankaW.

    No właśnie studia, studia i studia, to co pisze w książkach i mówią mądrzy profesorowie, a praktyka to już co innego. A wyobraź sobie, że moi znajomi też mieli remontowane domy i ciekawe czemu nie wyglądało tak pięknie. Nie wszystko co zniszczone przez wstrząsy objęli odszkodowaniem czyli na wstępie już byli stratni. Bardzo długo czekali zanim w ogóle ktoś do nich przyszedł, druga sprawa byli to pierwsi lepsi fachowcy, jak sami stwierdzili lepiej sami by to zrobili, płytki które musieli wymieniać musieli koniecznie wziąść z miejsca i takie jak oni oferowała, wiec nie wiem co tu sobie chwalić. A co to za przyjemność remontować sobie cały czas domy i tracić swój czas na walkę z nimi. Jak widzisz nie wszędzie jest tak super. Nie wiem czy jesteś tak naiwny, ze coś od kogoś za darmo dostaniesz. Jeśli chodzi o wprowadzanie zakazu to niestety nie mamy na to wpływu i po prostu mówię jak jest, że buduje się kopalnie, a węgiel za chwilę może nie być potrzebny. Tak oczywiście wszystko ludziom dadzą, kopalnia upadnie i biedni nie będą mogli się odnaleźć, bo będą musieli za wszystko zacząć płacić. Najpierw to tymi pieniędzmi gminy połataja sobie dziury budżetowe, pracownikom dadzą podwyżki i premie, a na samym końcu może pomyślą o mieszkańcach. Naprawdę takich gmin co potrafią dobrze wykorzystać pieniądze jest znikoma ilość. Ale wiem jak radzą sobie nasze i ile maja zadłużenia i tak jest ze wszystkim, wiec nie porównuj, bo nie wiesz jak te pieniądze byłyby wykorzystywane. W okolicy akurat nie masz aguaparkow, żebyś specjalnie miał korzysta ani jakiś specjalnych atrakcji, żeby koniecznie dali Ci bilety za darmo. Ile tak naprawdę korzystasz z tej opieki medycznej czy stomatologicznej? Nie są to rzeczy które pochłaniają większą część mojej wypłaty. A i tak pewnie to wszystko ma swoje warunki i wytyczne, także ogólnie tak ładnie to jest powiedziane. Ale pewnie kolejki do lekarzy tak samo Cie dotyczą, wiec i tak pójdziesz prywatnie tak jak teraz jeśli masz długi czas oczekiwania. I nie będziesz patrzył czy masz za darmo czy nie. Wolę sobie zapłacić za bilet czy wizytę u dentysty raz na pół roku niż niż mieć kopalnie pod nosem, gdzie domy w ogóle nie są pod nią przystosowane, teraz już wszystko pęka, a co dopiero jak będzie w okolicy kopalnia której minusów jest znacznie więcej. I nie tak jak Ty przekładam wszystko na pieniądze i cieszę się ze będę mieć coś darmowego.

  • 19 listopada 2015 10:13

    PolanczankaW.

    A tak jeszcze nawiazując do tej Twojej gminy Kleszczow to ma ona coś ponad 4000 tysięcy mieszkańców to takie pieniądze jakie otrzymuje od kopalni, a inwestuje w to co mówisz to bez porównania. Od kopalni pewnie dostaje grube miliony, a to co funduje Ci za darmo to może wychodzi pare tysięcy na miesiąc. Ile na takich uczniów tracą pieniędzy, skoro mieszkańców jest z 4000 tysięcy to załóżmy, ze młodzieży ponadgimnazjalnej i studiującej może byc około 600 gdzie i tak pewnie przesadziłam, a uczniów ze średnia 4.0 na takim poziomie szkół uwierz mi, ze w dzisiejszych czasach mozna na palcach jednej ręki policzyć. I każdy pomyśli jak Ty, ale super, natomiast jak sobie na spokojnie policzysz to jak pisałam Ciebie zadowolą byle czym, a sami maja największy zysk, bo gdzie te pieniądze idą. Miliony, a tysiące to chyba przepaść. A podstawowa sprawa trzeba mieć dobrze rządzących, zeby dobrze te pieniądze wykorzystali, a tego u nas brakuje. Także nie wzoruj sie na jakiejś miejscowości, ze im tak super sie żyje, bo nikt Ci nie obiecuje, ze Ty tez tak będziesz miał po powstaniu kopalni.

  • 19 listopada 2015 12:54

    kos

    O jakim zagrożeniu tu mowa? To są sztucznie wywoływane i kontrolowane wybuchy w celu zasypania wyeksploatowanych wyrobisk bo tak najtaniej – ot ekonomia i tyle.


Redakcja portalu zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu artykułu, wpisu, obiektu. Informujemy, że oprogramowanie rejestruje dane osoby komentującej (IP, czas), które na wniosek prokuratury, sądu lub policji mogą zostać przekazane celem ścigania sprawców czynów sprzecznych z prawem.

Więcej informacji w regulaminie komentarzy.

.
Kalendarium
Reklama
. . . . . . . . . . . . . . .