polecamy
Oświęcimskie Wieści z ratusza – FILM
W poniedziałek 82-letnia oświęcimianka i jej o rok młodszy mąż siedzieli w domu, gdy zadzwonił telefon stacjonarny. Gdy kobieta odebrała usłyszała w słuchawce roztrzęsionego, płaczącego mężczyznę, podającego się za ich syna.
„Mamuś, miałem wypadek drogowy. Potrąciłem kobietę w ciąży. Kobieta poroniła. Jestem na policji. Grozi mi więzienie” – mówił oszust do seniorki.
Następnie do rozmowy włączył się mężczyzna, twierdzący, że jest policjantem. Drugi z oszustów przekazał małżeństwu, że muszą wpłacić 200 tysięcy złotych kaucji, by syn mógł wyjść na wolność. Zapowiedział, że po pieniądze przyjdzie do nich wysłannik policji. Seniorzy przygotowali połowę żądanej kwoty.
„Po kilkudziesięciu minutach do drzwi mieszkania zapukał nieznany mężczyzna, który odebrał gotówkę” – opowiada aspirant sztabowa Małgorzata Jurecka, oficer prasowa Komendy Powiatowej Policji (KPP) w Oświęcimiu.
Małżonkowie zorientowali się, że padli ofiarą oszustów dopiero we wtorek. Wtedy też o zdarzeniu powiadomili policję, która rozpoczęła poszukiwania sprawców.
W przypadku odebrania telefonu z poleceniem przekazania pieniędzy policjantowi, należy pilnie poinformować o takiej sytuacji Policję. Najpierw trzeba się rozłączyć i samodzielnie wybrać numer alarmowy 112 lub numer miejski do najbliższej jednostki Policji, w tym celu można skorzystać z aplikacji „Moja Komenda” znajdującej się w telefonie komórkowym.
W przypadku prośby o pilną pożyczkę od osoby podającej się za krewnego należy skontaktować się bezpośrednio z tym krewnym, który o nią prosi, a w przypadku braku takiej możliwości potwierdzić informację u innych członków rodziny.
Nie należy działać w pośpiechu. Trzeba odłożyć termin przekazania pieniędzy lub udzielenia pożyczki. Nie ulegać presji czasu, którą specjalnie wytwarzają oszuści, aby osiągnąć swój cel.
Należy pamiętać, aby nigdy pod żadnym pozorem nie przekazywać pieniędzy osobom, których nie znamy osobiście, jak również nie należy wpuszczać ich do mieszkania.
We wszystkich podejrzanych czy wątpliwych sytuacjach, należy niezwłocznie skontaktować się z policją dzwoniąc pod numer alarmowy 112.
Ważne, aby to ostrzeżenie i sposób radzenia sobie w takiej sytuacji dotarły do jak najliczniejszej grupy osób starszych. Apelujemy więc o informowanie seniorów znajdujących się w naszych rodzinach lub znajdujących się w sąsiedztwie. Możemy pomóc seniorowi zainstalować na telefonie komórkowym darmową aplikację „Moja Komenda”, dzięki której bezpośrednio połączy się z wybraną jednostką policji, jeśli senior nie dysponuje telefonem komórkowym najważniejsze numery telefonów należy mu spisać na kartce i pozostawić w widocznym miejscu.