Stacja kolejowa w Oświęcimiu nadal się zmienia – FOTO

Redakcja eFO  |   Fakty  |   17 października 2022 13:13
Udostępnij

Trwa modernizacja stacji kolejowej w Oświęcimiu. Jest elementem wartej 800 mln zł inwestycji na trasie Trzebinia – Oświęcim – Czechowice-Dziedzice.

Funkcjonują już peron trzeci i czwarty. Z nowych platform podróżni wygodniej dostają się do pociągów. Kolejowe obiekty są już dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Mają antypoślizgową nawierzchnię wraz z systemem ścieżek naprowadzających dla osób niewidomych i niedowidzących.

„Zamontowane są nowe wiaty, ławki i lepsze oświetlenie. Komfort zwiększa czytelne oznakowanie i tablice informacyjne. Dojście do peronów od strony ulicy Górniczej umożliwiają wybudowane segmenty przejścia podziemnego oraz trzy windy. Docelowo, bezkolizyjny trakt pod torami o długości ponad 110 metrów, zapewni wygodniejszy dostęp do peronów i lepszą komunikację z dwóch stron miasta” – informuje Dorota Szalacha, rzecznik prasowa PKP Polskie Linie Kolejowe.

Modernizacja stacji Oświęcim oprócz peronów i przejścia podziemnego obejmuje również tory, sieć trakcyjną i obiekty inżynieryjne. Istotny dla bezpieczeństwa zakres dotyczy urządzeń telekomunikacyjnych i sterowania ruchem kolejowym.

Wykonawca oddał do eksploatacji na stacji Oświęcim zmodernizowaną grupę torów i rozjazdów wraz z siecią trakcyjną i innymi urządzeniami. Nadzór i sterowanie ruchem kolejowym odbywa się już z nowo wybudowanej nastawni. Nowoczesny, skomputeryzowany system urządzeń poprawia sprawność i bezpieczeństwo ruchu.

Realizacja prac na stacji odbywa się przy ruchu pociągów.

Tymczasem pasażerowie czekają na zakończenie modernizacji linii kolejowej nr 93, by szybciej docierać do Trzebini i Krakowa oraz Czechowic-Dziedzic.

„Celem prac jest dostępniejsza, komfortowa kolej i krótsze podróże między województwami: małopolskim i śląskim. Dzięki inwestycji, podróżni łatwiej dostają się do pociągów z nowych, wysokich peronów miedzy innymi w Chrzanowie, Chełmku i Gorzowie. Z efektów prac korzystają także podróżni na trasie Oświęcim – Czechowice-Dziedzice. Lepszy dostęp do kolei zapewniają nowe perony na stacji Brzeszcze Jawiszowice oraz na przystankach Jawiszowice Jaźnik, Kaniów i Dankowice. Obiekty dostosowane są do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się” – wylicza Dorota Szalacha.

W sumie na trasie z Trzebini do Czechowic modernizacji doczekało się 10 stacji i przystanków kolejowych. Ponad 800-milionowa inwestycja z dofinansowaniem w wysokości 686 mln (kwoty netto) z Unii Europejskiej, ma się zakończyć w czwarty, kwartale 2023 roku.

Najnowsze realizacje wideo