Autobus elektryczny jeszcze w tym roku

Redakcja eFO  |   Fakty  |   18 lutego 2020 12:42
Udostępnij

Pod koniec roku do autobusów hybrydowych, które jeżdżą po ulicach Oświęcimia dołączy autobus elektryczny. Na jednym doładowaniu przejedzie minimum 120 km.

Pierwszy w historii Oświęcimia autobus elektryczny dostarczy Solaris. Elektrobus ma być konstrukcją niskopodłogową z nadwoziem o długości 11,8-12,2 m, szerokości 2,5-2,55 m i wysokości do 3,3 m.

Każdy ma umożliwiać podróż przynajmniej 75 pasażerom

Nie mniej niż 19 osób ma mieć zagwarantowaną przejażdżkę na miejscach siedzących. Minimum osiem foteli ma być dostępnych z niskiej podłogi. Dostęp na pokład będzie zapewniony przez trzy wejścia, każde o prześwicie minimum 1,2 m.

„Przetarg na wybór dostawcy pojazdu zakończył się 13 lutego. Wpłynęła jedna oferta na dostawę autobusu elektrycznego od firmy Solaris Bus & Coach S.A. ” – informuje Bożena Fraś, prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji.

Pierwszy oświęcimski elektryk ma posiadać sterowanie impulsowe. Jeden lub dwa silniki trakcyjne muszą być o mocy znamionowej min. 160 kW. Zestrojenie napędu ma umożliwiać optymalną dynamikę jazdy w warunkach miejskich. Elektrobusy mają posiadać baterie trakcyjne lub inny typ zasobników energii, które będą miały pojemność min. 200 kWh.

Minimum 120 km na jednym ładowaniu

Będzie więc obsługiwał linie tzw.przemysłowe, czyli w rannych i popołudniowych godzinach szczytu – wyjaśnia Bożena Fraś, prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji. Standardem pojazd ma nie odbiegać od zakupionych przed dwoma laty autobusów hybrydowych.

„Na wyposażeniu będzie niska podłoga, wysuwana platforma dla osób na wózkach, biletomat. Wnętrze będzie klimatyzowane, z Wi-Fi i monitoringiem wewnątrz i na zewnątrz autobusu” – wymienia Bożena Fraś.

 

Opublikowany przez MZK Oświęcim Środa, 24 października 2018

 

W trakcie gwarancji ich pojemność nie może spać poniżej 80 procent wartości początkowej. W przeciwnym wypadku dostawca pojazdu będzie musiał na własny koszt dokonać ich wymiany. Pojazd musi być przystosowany do ładowania przez złącze plug-in o mocy do 120 kW oraz być przygotowany w przyszłości do montażu pantografu.

Pojazd będzie monitorowany

Przestrzeń pasażerska oraz kabina kierowcy mają być klimatyzowane za pomocą agregatu o mocy chłodniczej min. 25 kW. Nie zabraknie także gniazdek USB dla pasażerów oraz automatu biletowego przyjmującego płatności bilonem oraz kartą. Na zewnątrz znajdą się trzy tablice diodowe. W środku zamontowany będzie monitor LCD o przekątnej 23 cali, który będzie prezentował informację liniową.

Do tego głosowe zapowiedzi przystanków i GPS

MZK dwa lata temu testował na ulicach Oświęcimia autobus Solaris Urbino 12 Electric oraz czeskiej firmy SOR. Sprawdzian wypadł pomyślnie. Autobusy elektryczne są dwukrotnie droższe od tych z tradycyjnym napędem, dlatego spółka na razie zakupi jeden.