Małopolanka lobbowała za bezpiecznymi samochodami

Paweł Wodniak  |   Fakty  |   4 marca 2019 18:45
Udostępnij

To Róża Thun, eurodeputowana z Małopolski lobbowała w Brukseli za bezpiecznymi samochodami. Parlament Europejski poparł proponowane rozwiązania.

„Na polskich drogach ginie najwięcej pieszych w całej Unii Europejskiej” – mówi Róża Thun, która zaangażowała się w kwestię bezpieczeństwa ruchu drogowego pod kątem obowiązkowych inteligentnych systemów ratującymi życie.

Najpierw posłowie zasiadający w Komisji Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów przyjęli raport autorstwa małopolskiej eurodeputowanej, wybranej także głosami mieszkańców powiatu oświęcimskiego.

Głównym celem zaproponowanych zmian jest ochrona dzieci, seniorów, pieszych i rowerzystów, czyli uczestników ruchu najbardziej narażonych na wypadki. Sytuacja maja poprawić inteligentne systemy wspomagające kierowców w samochodach. W nowych pojazdach miałyby być obowiązkowe już od września 2021 roku.

Ostatecznie posłowie do Parlamentu Europejskiego zagłosowali za takim rozwiązaniem, które, według danych Komisji Europejskiej, do 2037 roku miałyby zmniejszyć liczbę śmiertelnych ofiar wypadków drogowych o 25 tysięcy osób,

„Na polskich drogach ginie najwięcej pieszych w całej Unii, a ponad 40 procent ofiar stanowią seniorzy. Często giną dlatego, że kierowca, wykonując chociażby manewr cofania, nie zauważył pieszego, a ten nie miał na tyle refleksu, by odpowiednio szybko zareagować” – opisuje Róża Thun.

Małopolska europosłanka przyznaje, że niektóre z proponowanych rozwiązań budzą opór wśród producentów samochodów. Pozostaje jednak stanowcza w kwestii walko i życie Europejczyków.

„Nie ma nic ważniejszego niż życie ludzkie. Co roku w UE ginie na drogach około 25 tysięcy osób, czyli tyle, ilu mieszkańców ma Zakopane. Dalsze 135 tysięcy ulega poważnym obrażeniom” – podkreśla.

Inteligentne systemy w samochodach:

– system wykrywania i ostrzegania przed pieszymi i rowerzystami znajdującymi się w pobliżu pojazdu,
– system automatycznego nagłego hamowania,
– system poprawienia widoczności z kabiny kierowcy w samochodach ciężarowych i busach,
– system inteligentnego dostosowania prędkości,
– system awaryjnego utrzymywania pojazdu na pasie ruchu.

Bezpieczne elementy pojazdow:
– specjalne szyby redukujące obrażenia potrąconych, montowane w standardzie,
– pokrywy silnika o tych samych właściwościach, co szyby.

 

Komentarze
  • 4 marca 2019 20:17

    hotin

    A za pomysły tej pani,o niemieckim nazwisku i tak zapłacą nabywcy tych aut.Dziękujemy!

  • 5 marca 2019 21:47

    Slawek

    Oj hotinku, na każdym forum jesteś pieniaczem.
    A wysil się i pomyśl troszkę, za leczenie w wyniku wypadku kto zapłaci? 😁

  • 5 marca 2019 23:43

    hotin

    Sławek-advoce Ubezpieczyciel z polisy OC.


Redakcja portalu zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu artykułu, wpisu, obiektu. Informujemy, że oprogramowanie rejestruje dane osoby komentującej (IP, czas), które na wniosek prokuratury, sądu lub policji mogą zostać przekazane celem ścigania sprawców czynów sprzecznych z prawem.

Więcej informacji w regulaminie komentarzy.