Wystawa „Twarzą w Twarz. Sztuka w Auschwitz” nagrodzona – FOTO

Marcin Cichowski  |   Fakty  |   23 maja 2018 15:54
Udostępnij

Wystawa „Twarzą w Twarz. Sztuka w Auschwitz” otrzymała Sybille 2017 w kategorii Wystawy historyczne i archeologiczne. Jest to projekt Muzeum Narodowego w Krakowie oraz Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau.

Celem konkursu Sybilla 2017 było wyłonienie i promocja najlepszych przedsięwzięć organizowanych przez polskie muzea, poprzez wybór najwybitniejszych osiągnięć z wszystkich dziedzin działalności muzealnej, a także wyrażenie uznania dla autorów wyróżniających się dokonań muzealnych.

„Konkurencja była naprawdę silna, tym większe to wyróżnienie. Sztuka obozowa, do tej pory mało znana i mało doceniana, zajęła wreszcie należne jej miejsce w historii i sztuce” – mówi Agnieszka Sieradzka, kuratorka wystawy, historyk sztuki z Muzeum Auschwitz.

„W naszych zbiorach mamy około dwóch tysięcy prac wykonanych przez więźniów w obozie oraz ponad dwa tysiące ich prac powojennych, co jest kolekcją unikatową w skali światowej. Na tej wystawie po raz pierwszy była ona zaprezentowana tak obszernie nabierając nowego znaczenia. Dlatego niezwykle cieszy nas, że wystawa ta została tak dobrze odebrana i doceniona” – cieszy się dr Piotr M. A. Cywiński, dyrektor Muzeum Auschwitz.

Na wystawie „Twarzą w Twarz. Sztuka w Auschwitz” prezentowanych było blisko 200 oryginalnych prac wykonanych przez więźniów w obozie, w przeważającej części wykonanych nielegalnie. Po raz pierwszy w oryginale poza Miejscem Pamięci pokazane były unikatowe rysunki z tzw. Szkicownika z Auschwitz.

Wśród ekspozycji znalazł się także oryginalny napis „Arbeit macht frei” znad bramy do obozu Auschwitz I, wyjątkowy przykład „rękodzieła” więźniów z komanda ślusarzy, jeden z najważniejszych symboli okrutnego cynizmu świata obozu koncentracyjnego. Ważnym elementem wystawy były również portrety więźniów obozu Auschwitz. Widać na nich człowieka walczącego z niewyobrażalnym okrucieństwem w obronie resztek swojej godności. Ten poniżony, storturowany człowiek nadal ma uczucia. Stykamy się z nim twarzą w twarz.

Oddzielnie prezentowane były prace wykonane na rozkaz władz obozowych m.in.: propaganda, rysunki instruktażowe, plany rozbudowy obozu oraz dzieła wykonane w stworzonym w obozie Lagermuseum, gdzie artystów zmuszano do tworzenia na prywatny użytek esesmanów. Jego historia wyjaśnia także, skąd więźniowie mieli dostęp do materiałów, które potem mogli wykorzystywać do tworzenia prac nielegalnych.

Najnowsze realizacje wideo