polecamy
Oświęcimskie Wieści z ratusza – FILM
Orkiestra Symfoniczna Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Krakowie-Łagiewnikach wystąpi 17 lipca. Fot. OCK
Dzisiaj rozpoczyna się muzyczna uczta w kościele świętego Maksymiliana w Oświęcimiu. Wraz z Oświęcimskim Centrum Kultury zapraszamy na 22. Letnie Koncerty Organowe.
Koncerty organizowane przez Oświęcimskie Centrum Kultury przyciągają do kościoła św. Maksymiliana wielu miłośników muzyki, którzy mają możliwość posłuchania muzyki organowej skomponowanej przez wielkich mistrzów gatunku oraz utworów kompozytorów współczesnych. W Oświęcimiu gościło wielu znakomitych muzyków z Polski, jak również z Japonii, Urugwaju, Brazylii, USA, Hiszpanii, Austrii, Szwecji, Słowacji, Rosji. Wiele koncertów odbywających się ramach „Letnich Koncertów Organowych“ urozmaicanych jest wykonywaniem wspólnych utworów z towarzyszeniem innych instrumentów, w tym skrzypiec, wiolonczeli, harfy, trąbki, fletu, instrumentów perkusyjnych, akordeonu, fletni pana, jak również utworów wokalnych przez solistów i chór.
Witold Zalewski – organy Krakowski Kwartet Puzonowy „for 4” w składzie: Paweł Cieślak, Grzegorz Pytlik, Sebastian Wieczorek, Bogdan Piznal poniedziałek, 26 czerwca 2017, godz. 19:00
program: Wincenty Rychling (1841-1896) Preludium B-dur Toccata Andrzej Rohaczewski (1590-1630) Cancona a 4 Jan Podbielski (XVII w.) Preludium Johann Sebastian Bach (1685-1750) Preludium i Fuga a-moll BWV 543 Anonim Fanfara Giovanni Perluigi da Palestrina (1525-1594) Chorał „O Bone Jesu” Orlando di Lasso (1532-1594) Matona mia cara Thomas Morley (1557-1602) Now is the month of maying My bonnie lass Johann Cruger (1598-1662) Chorał „Nun danket alle Gott” Johann Pachelbel (1653-1706) Chorał „Was Gott thut, das ist wohlgethan” Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621) Wariacje „Mein jung Leben hat ein End” SwWV 324 Georg Friedrich Haendel (1685-1759) Alleluja (z oratorium „Mesjasz”) Joseph Haydn (1732-1809) Achived is the glorious work (z oratorium „Stworzenie Świata”) Traditional Amazing Grace Marc Lys (*1963) Marche „Pour La Paix” Max Reger (1837-1916) Fantazja i Fuga d-moll op. 135 b
Witold Zalewski w 1992 roku ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie organów prof. Jana Jargonia. Od 1995 roku pełni funkcję I organisty w Królewskiej Katedrze na Wawelu. Jako solista koncertuje regularnie na najważniejszych festiwalach w kraju i za granicą. Wystąpił, m.in.: w katedrze św. Patryka na Manhattanie w Nowym Jorku, katedrze Notre-Dame w Paryżu, Tokio Metropolitan Art Space, Nativity Church w Betlejem oraz w Buenos Aires, Montevideo, Rio de Janeiro, Toronto, Jerozolimie, Irkucku, Istambule i Moskwie. Od 1998 roku jest członkiem Komisji Muzyki Kościelnej Kurii Metropolitalnej w Krakowie. Zajmuje się propagowaniem muzyki organowej poprzez współorganizowanie wielu festiwali i koncertów. W 2011 roku został wyróżniony przez papieża Benedykta XVI odznaczeniem „Pro eclesia et Pontifice”. Od 2016 roku jest dyrektorem Międzyuczelnianego Instytutu Muzyki Kościelnej w Krakowie na stanowisku adiunkta z habilitacją.
Krakowski Kwartet Puzonowy „for 4” powstał w 2003 roku. Zespół koncertował na wielu festiwalach muzyki organowej i kameralnej. Kwartet został zaproszony do udziału w programie inaugurującym działalność stacji TVP Kultura. „for 4” posiada szeroki repertuar – od muzyki klasycznej (od renesansu do muzyki współczesnej) po rozrywkową. Paweł Cieślak – puzon, puzon altowy – ukończył krakowską Akademię Muzyczną. W latach 2004-2012 był pierwszym puzonistą Filharmonii Krakowskiej. Od 2011 roku jest pierwszym puzonistą Filharmonii Narodowej w Warszawie. Współpracuje z Das Grosse Europäische Blechbläserensemble pod kierownictwem Thomasa Clamora, Capellą Cracoviensis oraz innymi zespołami i orkiestrami w Polsce.
Grzegorz Pytlik – puzon, puzon altowy – ukończył krakowską Akademię Muzyczną. W latach 2003-2010 był pierwszym puzonistą Opery Śląskiej w Bytomiu. Od 2011 roku jest pierwszym puzonistą Filharmonii Zabrzańskiej. Współpracuje z Capellą Cracoviensis oraz innymi polskimi zespołami i orkiestrami. Jest nauczycielem gry na puzonie w szkole muzycznej.
Sebastian Wieczorek – puzon tenorowy – ukończył wrocławską Akademię Muzyczną oraz katowicką Akademię Muzyczną na wydziale jazzu. Jest pierwszym puzonistą Żorskiej Orkiestry Rozrywkowej. Wykonuje muzykę klasyczną oraz rozrywkową. Jest nauczycielem gry na puzonie w szkole muzycznej.
Bogdan Piznal – puzon basowy – ukończył krakowską Akademię Muzyczną. W latach 1994-2007 był puzonistą Opery Krakowskiej. Od 2007 roku jest puzonistą Filharmonii Krakowskiej. Współpracuje w Capellą Cracoviensis oraz innymi polskimi zespołami i orkiestrami. Jest nauczycielem gry na puzonie w szkole muzycznej.
Marek Pawełek – organy Krzysztof Włodarczyk – saksofon poniedziałek, 3 lipca 2017, godz. 19:00
program: Dietrich Buxtehude (1637-1707) Passacaglia in d, BuxWV 161 Benedetto Marcello (1686-1739) Sonata F-dur Andante, Allegro, Grave, Allegro Johann Sebastian Bach (1685-1750) Preludium i Fuga G-dur, BWV 541 Johann Sebastian Bach (1685-1750) Sicilienne Günther Marks (1897-1978) Partita „In dir ist Freude” Bernhard Eduard Müller (1788-1834) Gebet Felix Mendelssohn Bartholdy (1809-1847) Sonata c-moll op. 65, nr 2 Grave-Adagio, Allegro maestoso e vivace, Fuga Eugene Bozza (1905-1991) Aria Astor Piazzolla (1921-1992) Finale Gordon Young (1919-1998) Prelude in Classic Style Astor Piazzolla (1921-1992) Ave Maria Léon Boëllmann (1862-1897) Toccata z Suity Gotyckiej
Marek Pawełek ukończył z wyróżnieniem studia na Akademii Muzycznej w Krakowie na Wydziale Twórczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej. Umiejętności gry na organach rozwijał pod kierunkiem prof. Andrzeja Białko. Od 2006 roku współpracuje z chórem Psalmodia Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła w Krakowie w charakterze akompaniatora oraz jest organistą w Kościele Garnizonowym w Krakowie. W 2009 roku podjął współpracę – jako akompaniator – z Międzyuczelnianym Instytutem Muzyki Kościelnej w Krakowie. Od 2012 roku związany jest ze Stowarzyszeniem Passionart, w którym pełni funkcję sekretarza oraz tworzy aranżacje orkiestrowe. Jest autorem opracowań kolęd wydanych w 2015 roku przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne i utrwalonych na płycie CD przez Chór Psalmodia. W 2016 roku był organistą podczas centralnych uroczystości Światowych Dni Młodzieży w Krakowie.
Krzysztof Włodarczyk ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie na Wydziale Instrumentalnym o specjalności saksofon oraz Papieską Akademię Teologiczną w Krakowie na wydziale Muzyki Liturgicznej. Od ponad 20 lat jest nauczycielem saksofonu w szkołach muzycznych I i II stopnia w Krakowie, wychowawcą wielu saksofonistów, laureatów konkursów i festiwali. Prowadzi praktyki pedagogiczne dla studentów Akademii Muzycznej w Krakowie. Jest organizatorem wielu warsztatów metodycznych dla uczniów i pedagogów szkół muzycznych, czynnym muzykiem instrumentalistą i kameralistą współpracującym z wieloma instytucjami kulturalnymi i oświatowymi Małopolski.
Adam Zając – organy Natalia Czuhaj – sopran Maria Boroń – skrzypce Katarzyna Mrozek – obój Chór Musica Ex Anima i Orkiestra Symfoniczna Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Krakowie-Łagiewnikach pod dyrekcją Krzysztofa Michałka poniedziałek, 10 lipca 2017, godz. 19:00
program: Sigfrid Karg-Elert (1877-1933) Toccata „Jerusalem, du hochgebaute Stadt” op. 65, nr 48 Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621) Psalm 116 SwWV 313 Johann Sebastian Bach (1685-1750) Preludium i Fuga h-moll, BWV 544 Koncert podwójny na skrzypce i obój, BWV 1060 Allegro, Adagio, Allegro Grzegorz Gerwazy Gorczycki (1665-1734) Os lusti Meditabitur Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) Laudate Dominum KV 339 Uwertura paryska KV 311 a
Adam Zając w 2016 roku ukończył z wyróżnieniem Państwową Szkołę Muzyczną II stopnia im. Władysława Żeleńskiego w Krakowie, w klasie organów mgr Agnieszki Walczy. Jest laureatem III stopnia Ogólnopolskich Przesłuchań Uczniów Szkół Muzycznych (2014), laureatem I miejsca VII Krakowskiego Konkursu Młodych Organistów (2014) i IV Ogólnopolskiego Konkursu Organowego im. Mariana Sawy (2015), a także II miejsca V Ogólnopolskiego Konkursu Harmonicznego im. Franciszka Wesołowskiego (2016). Jest studentem I roku Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie organów prof. dr. hab. Marcina Szelesta oraz kierunku „Muzyka Kościelna” w Międzyuczelnianym Instytucie Muzyki Kościelnej przy Akademii Muzycznej i Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II w Krakowie.
Musica Ex Anima – w tłumaczeniu Muzyka duszy – kameralny chór mieszany z Krakowa – funkcjonuje pod tą nazwą od kwietnia 2010 roku, a jego początki sięgają 2003 roku. Od grudnia 2008 roku jego dyrygentem jest Krzysztof Michałek. Repertuar chóru obejmuje utwory religijne z różnych epok od średniowiecza po współczesność. Chór współpracuje z Bazyliką Bożego Miłosierdzia w Krakowie-Łagiewnikach, należy do Ogólnopolskiego Związku Chórów Kościelnych Caecilianum. Działalność chóru obejmuje koncerty a cappella oraz wokalno-instrumentalne, udział w konkursach i festiwalach muzycznych, uczestnictwo w nabożeństwach Bazyliki Bożego Miłosierdzia w Krakowie-Łagiewnikach.
Orkiestra Symfoniczna Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Krakowie-Łagiewnikach, pod dyrekcją Krzysztofa Michałka, powstała w 2017 roku wychodząc naprzeciw potrzebom uroczystych liturgii i wydarzeń w łagiewnickim sanktuarium. Tworzą ją głównie studenci i absolwenci krakowskiej Akademii Muzycznej oraz szkół muzycznych II stopnia. Poza liturgiami działalność orkiestry skupiona jest na wykonawstwie wartościowej muzyki na koncertach w kraju i za granicą. W sierpniu bieżącego roku zespół będzie koncertował w Wielkiej Brytanii.
Andrzej Chorosiński – organy Wacław Turek – akordeon poniedziałek, 17 lipca 2017, godz. 19:00
program: Johann Sebastian Bach (1685-1750)/Antonio Vivaldi (1678-1741) Koncert a moll, BWV 593 Allegro, Adagio, Allegro Alexadre Guilmant (1837-1911) Lamentation op. 45, nr 1 Felix Mendelssohn Bartholdy (1809-1847) Sonata d-moll op. 65, nr 6 Choral-Andante sostenuto, Allegro molto, Fuga, Finale Jean Philippe Rameau (1683-1764) Śpiew ptaków Johann Sebastian Bach (1685-1750) Chorał z Kantaty 147 „Jesus bleibet meine freunde” Toccata i Fuga d-moll, BWV 565 Isaac Albeniz (1860-1919) Asturia Mieczysław Surzyński (1866-1924) Improwizacje na temat polskiej pieśni kościelnej „Święty Boże”
Andrzej Chorosiński w 1972 roku ukończył z wyróżnieniem studia w warszawskiej Akademii Muzycznej w klasie organów Feliksa Rączkowskiego i w 1974 roku kompozycji w klasie prof. Tadeusza Paciorkiewicza. W 1972 roku otrzymał nagrodę specjalną na konkursie improwizacji organowej w Kilonii. Był finalistą konkursów improwizacji w Haarlem (1973) i Norymberdze (1978). Występował w tak renomowanych miejscach jak m.in. Filharmonia Narodowa w Warszawie, Koncerthuset w Sztokholmie, Sala im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie, Katedra Notre Dame w Paryżu, King’s College Chappel w Cambridge, Aula im. Pawła VI w Watykanie, Katedra św. Patryka w Nowym Jorku, Town Hall w Adelajdzie. W latach 1993-1999 pełnił funkcję rektora Akademii Muzycznej im F. Chopina w Warszawie. W 2008 roku otrzymał tytuł Doktora Honoris Causa w Keimyung University w Południowej Korei. Uczestniczył, jako organista, w oprawie muzycznej uroczystości kanonizacyjnych Jana Pawła II i Jana XXIII w 2014 roku w Watykanie.
Wacław Turek ukończył z odznaczeniem Liceum Muzyczne w Krakowie oraz z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie dr. Janusza Patera. Specjalizuje się w muzyce klasycznej, prezentując na akordeonie solo dzieła wybitnych kompozytorów od baroku po współczesność. W repertuarze artysty znajdują się utwory Bacha, Rossiniego, Francka i Piazzolli. Znakomitą większość utworów, które w oryginale nie były tworzone na akordeon transkrybuje osobiście. Klasa artysty została potwierdzona na wielu konkursach akordeonowych oraz konkursach otwartych dla różnych instrumentów, w których zdobywał nagrody i wyróżnienia. Jest laureatem konkursów i festiwali w Krakowie, Rzeszowie, Warszawie i Klingenthal. Koncertował w Polsce, Australii, Singapurze, Malezji, Francji i w Niemczech.
Jennifer Pascual (USA) – organy Anna Śliwa – fidel, pochette, lira da braccio, skrzypce barokowe wtorek, 25 lipca 2017, godz. 19:00
program: Alexandre Guilmant (1837-1911) Processional March A-dur, op. 41, nr 5 Johann Sebastian Bach (1685-1750) Fantazja G-dur, BWV 572 Rollin Smith (*1942) Wariacje na temat polskiej pieśni „Serdeczna Matko” Krzysztof Szwajgier (*1944) Wariacje Schiarazula Marazula Giorgio Mainerio Suita polskich tańców renesansowych: Taniec I, Taniec II, Fatalia błazeńska, Wyrwany, Hajducki Marco Cara (ok. 1504) Io non compro piu speranza Georg Philipp Telemann (1681-1767) Fantazja I B-dur TWV 40:14 Largo, Allegro, Grave, Allegro Naji Hakim (*1955) Mariales Incantation, Pastorale, Antienne, Hymne, Danse
Jennifer Pascual uzyskała stopień doktora nauk muzycznych w Eastman School of Music w Rochester w stanie Nowy Jork, gdzie studiowała w klasie Davida Higgsa. Posiada tytuł magistra muzyki w zakresie fortepianu oraz organów. W 2003 roku została dyrektorem muzycznym katedry św. Patryka w Nowym Jorku. Jest pierwszą kobietą w Stanach Zjednoczonych, która zajmuje jedno z najbardziej prestiżowych muzycznych stanowisk sakralnych – przewodniczącej Amerykańskiego Stowarzyszenia Organistów. W 2013 roku była pierwszą Amerykanką zaproszoną do udziału w VI Międzynarodowym Festiwalu Królewskim Bożego Narodzenia w Moskwie. Jest finalistką Konkursu Pianistycznego na Florydzie (1990), laureatką Medalu Paderewskiego i nagrody Theodore Presser Award. Koncertowała w Austrii, Belgii, Kanadzie, Irlandii, Izraelu, Włoszech, Filipinach, Rosji, Watykanie i na terenie Stanów Zjednoczonych. W kwietniu 2008 roku nadzorowała oprawę muzyczną uroczystości towarzyszących wizycie papieża Benedykta XVI w Nowym Jorku, a we wrześniu 2015 roku wizycie papieża Franciszka w Nowym Jorku.
Anna Śliwa jest absolwentką Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej w Krakowie w zakresie skrzypiec współczesnych i skrzypiec barokowych. Jest skrzypaczką o wielostronnych zainteresowaniach, pasjonatką edukacji muzycznej najmłodszych dzieci. Specjalizuje się w solowym i kameralnym repertuarze dzieł muzyki dawnej, a także w improwizowanym wykonawstwie zabytków muzyki przedrenesansowej i etnicznej. W repertuarze muzyki dawnej wykorzystuje altówkę i skrzypce barokowe, lirę da braccio, violę d’amore, fidel i pochette. Współpracuje z większością polskich zespołów muzyki dawnej – Ars Cantus, Concerto Polacco, Il Tempo, a także z austriackim zespołem Pandolfis Consort Wien. Od 2007 roku kieruje zespołem instrumentów historycznych Intrada. Pracowała jako skrzypaczka w zespole Capella Cracoviensis (1992-1995) i altowiolistka w Zespole Instrumentów Dawnych Musicae Antique Collegium Varsoviense Warszawskiej Opery Kameralnej (2001-2004). Brała udział w licznych nagraniach płytowych oraz w prestiżowych festiwalach.