Pociąg relacji Oświęcim – Kraków przez Skawinę już nie pojedzie

Jan Maciej Tetich  |   Fakty  |   22 listopada 2016 19:30
Udostępnij

Rok minie 13 grudnia od chwili, kiedy samorząd województwa małopolskiego reaktywował ruch pasażerski na linii kolejowej nr 94 relacji Oświęcim – Kraków przez Skawinę. W tę rocznicę pociągów pasażerskich na tej trasie już nie będzie.

Kiedy pierwszy pociąg Kolei Małopolskich ponownie wyjechał na nierentowną trasę, samorządowcy z gmin, przez które przebiega linia, odtrąbili sukces. O powrocie na tory połączenia pasażerskiego na szlaku 94 pisaliśmy TUTAJ.

Dzisiaj o zawieszeniu kursów pociągów jadących przez Przeciszów, Zator, Spytkowice, Brzeźnicę i Skawinę poinformował Urząd Miejski w Zatorze. Pociągi nie wyjadą już na te tory 11 grudnia, kiedy to w życie wejdzie nowy rozkład jazdy.

Niestety pomimo starań samorządu wojewódzkiego, powiatów oraz gmin, które ze swoich budżetów znacząco dofinansowały utrzymanie linii PKP nr 94 nie uda się utrzymać tego połączenia. Decyzja taka zapadła ze względu na zbyt małą liczbę pasażerów przy jednoczesnym znaczącym wzroście kosztów utrzymania tej linii i informuje zatorski magistrat.

Pociągi z Oświęcimia do Krakowa na linii 94 są najzwyczajniej nierentowne (rentowność poniżej pięciu procent). Jeździ nimi bardzo mało pasażerów, którzy wybierają busy lub autobusy, którymi szybciej dostaną się do stolicy Małopolski.

Samorządowcy oceniają, że taki stan rzeczy jest spowodowany trwającymi na szlaku kolejowym remontami, koniecznością częstych przesiadek, złym stanem taboru kolejowego i zmianami w rozkładzie jazdy pociągów.

– Samorządy wspólnie ustaliły, że przyszłe funkcjonowanie linii pasażerskiej na trasie Kraków – Skawina – Oświęcim, zależy przede wszystkim od zakończenia wszystkich prac modernizacyjnych i zakupu nowoczesnego, komfortowego taboru, co powinno przyczynić się do wzrostu wzrost liczby osób podróżujących pociągami – czytamy w oświadczeniu.

Czy składy pasażerskie pojawią się jeszcze na linii 94? Wkrótce zakończy się budowa łącznicy kolejowej na odcinku Kraków – Krzemionki – Kraków – Zabłocie i wszystkie prace modernizujące infrastrukturę kolejową. Być może wtedy nastąpi kolejna próba reaktywacji.

Najnowsze realizacje wideo