Dzieci z Harmęż pomagają rówieśnikom z Peru

Marcin Cichowski  |   Fakty  |   13 września 2016 12:10
Udostępnij

Kuchnia i stołówka, to pragnienie najuboższych rodzin z peruwiańskiego Pariacoto w Peru. Franciszkańscy misjonarze za wszelką cenę próbują sprostać temu wezwaniu. Dlatego uczniowie Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Harmężach włączyli się w akcję „Makulatura, nakrętki i butelki” dla dzieci z najuboższych rodzin peruwiańskiego Pariacoto.

Uczniowie ze szkoły podstawowa w Harmężach zapraszają do włączenia się w tę akcję. W dniach 19-27 września do kontenera przy Ochorniczej Straży Pożarnej w Harmężach można przynosić makulaturę, zgniecione butelki czy nakrętki.

– Akcja jest podziękowaniem za świadectwo życia męczenników franciszkańskich błogosławionego ojca Michała Tomaszka i błogosławionego ojca Zbigniewa Strzałkowskiego – mówi Maria Froncz koordynator akcji.

Budowa szkółki możliwa była także dzięki pomocy padewskiego Caritasu św. Antoniego. Głównym celem prowadzonego dzieła jest pomoc dzieciom ze szkoły podstawowej, które z różnych powodów, mają problemy w nauce.

W szkółce popołudniowej dzieci uczą się każdego dnia po dwie godziny. Cały cykl szkółki wyrównawczej trwa 6 lat , od pierwszej do szóstej klasy szkoły podstawowej. Niestety wiele dzieci nie przechodzi go w całości – niektóre z nich wraz z rodzicami przeprowadzają się do innych miejscowości w poszukiwaniu lepszego życia, a inne z powodu braku opieki i motywacji porzucają szkółkę, bądź nie uczęszczają do niej regularnie.

W Pariacoto i okolicy, poziom nauczania w szkołach jest dość niski. Wiele dzieci nie ma oparcia w rodzicach, którzy niejednokrotnie sami nie ukończyli szkoły i nie widzą potrzeby edukacji ich dzieci. Projekt szkółki wyrównawczej ma na celu pomóc również dzieciom, które w domu nie mają możliwości uczenia się i nadrabiania zaległości.

Programem pomocy edukacyjnej objęte są dzieci, które z różnych przyczyn nie radzą sobie w szkole. Wiele z nich niedawno przeprowadziło się z wiosek położonych w wysokich Andach, gdzie nie było szkoły, albo poziom nauczania był bardzo niski. Uczęszczający do szkółki często pochodzą z rodzin, które znajdują się w trudnej sytuacji materialnej i socjalnej. Coraz częstszym problemem jest rosnąca liczba dzieci, których rodzice wyjeżdżają z miasta lub kraju w poszukiwaniu pracy. Zdarza się, że również mali uczniowie parafialnej szkółki pozbawieni są rodzicielskiej opieki, mieszkając u dziadków czy wujków, bądź wychowywani przez starsze rodzeństwo.

W prowadzenie tego projektu zaangażowani są misjonarze oraz wybrani nauczyciele z pobliskiej szkoły podstawowej. Istniejąca od kilku lat szkółka, ma już na swoim koncie pewne sukcesy. Jak przyznaje o. Rafał Dryjański, u dzieci, które regularnie uczestniczą w zajęciach szkółki zauważono znaczne postępy w nauce. Mają lepsze oceny w szkole, a niektóre z nich – choć wcześniej nie nadążały za swoimi rówieśnikami – zajmują czołowe miejsca w konkursach organizowanych w ich szkołach.

Oprócz wyrównawczej szkółki parafialnej w centrum pastoralnym franciszkanie planują zbudować i wyposażyć salę komputerową i bibliotekę, która będzie służyła również najmłodszym.

Ponadto misjonarze planują rozszerzyć projekt, tak, aby oprócz nauczycieli w szkółce pomagała grupa psychologów, pedagogów i pediatrów. To bardzo potrzebne, bo czasem dzieci nie uczą się, nie dlatego, że nie chcą, ale po prostu nie mogą, nie potrafią. Dysleksja, ADHD czy autyzm to choroby, które dotykają także dzieci w Peru, ale są tam rzadko zauważane i diagnozowane.

Kontakt w Polsce:
Sekretariat Misyjny Franciszkanów
ul Żółkiewskiego 14
31-539 Kraków
tel + 48 12 42 86 298
e-mail: misjekrak@franciszkanie.pl

Kontakt w Peru:
Jacek Lisowski OFMConv – jaceklisowskiofmconv@gmail.com

Pekao S.A.
31 1240 4432 1111 0000 4732 4970 PLN
PROWINCJA ŚW. ANTONIEGO I BŁ. JAKUBA
31-539 Kraków, ul Żółkiewskiego 14
z dopiskiem: „SZKÓŁKA W PARIACOTO”

Więcej o szkółce parafialnej w Pariacoto można znaleźć na stronie www.misje.franciszkanie.pl

Najnowsze realizacje wideo