Zimowy sen drogowców tylko w teorii

Paweł Wodniak  |   Fakty  |   20 marca 2025 13:50
Udostępnij

Skończyła się zaplanowana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) przerwa zimowa w wykonywanych inwestycjach drogowych.

Tegoroczna zima była wyjątkowo łagodna, więc przerwa funkcjonowała tylko i wyłącznie formalnie. Była możliwością a nie czymś obligatoryjnym. Na budowach całą zimę trwały prace. Ze względu na niskie temperatury, nie wszystkie są możliwe do wykonywania. Zimą nie można na przykład układać nawierzchni asfaltowej i betonować obiektów inżynierskich.

„Na naszych inwestycjach od lat wszystkie firmy konsekwentnie prowadzą prace przez całą zimę, wprowadzając ograniczenia wynikające jedynie z warunków atmosferycznych. W tym roku były one nad wyraz łaskawe dla budowlanki. Temperatura często była powyżej zera, nie było też wielu opadów deszczu” – mówi Kacper Michna, rzecznik prasowy krakowskiego oddziału GDDKiA.

Drogowcy nie zeszli z placu budowy drogi ekspresowej S1, w tym obwodnicy Oświęcimia. Na moście na Wiśle prowadzili prace wykończeniowe, montowali bariery energochłonne i betonowali kapy chodnikowe. Kapy przygotowywali także na moście na Sole.

„Najtrudniejszym elementem tej budowy jest przejazd pod linią kolejową Oświęcim – Czechowice-Dziedzice. Droga pobiegnie w specjalnie przygotowanym do tego celu segmencie ważącym około 4800 ton, który zostanie przeciśnięty pod torami. Zimą przygotowywaliśmy teren po obu stronach torów kolejowych, wywieźliśmy stamtąd około 12,5 tysiąca metrów sześciennych ziemi. Budowaliśmy też mury oporowe wzdłuż terenu drogi, która w tym miejscu będzie biegła prawie 10 metrów poniżej poziomu gruntu” – dodaje rzecznik.

Segment drogowy, którym pobiegnie pod torami, będzie ogromnym prostopadłościanem o wymiarach 22,7 na 38,7 na 8,5 m. Zmieszczą się w nim trzy jezdnie – dwie obwodnicy Oświęcimia i trzecia, którą będzie poprowadzona ulicą Ostatni Etap. Żeby przecisnąć go pod torami, trzeba najpierw zrobić jego obrys z rur, które są kolejno przewiercane pod torami. Właśnie te prace trwały podczas przerwy zimowej.

Budowa jest zaawansowana w 83 procentach. Ma się zakończyć w maju 2026 roku.

 

Najnowsze realizacje wideo