OŚWIĘCIM. XXI wiek zawitał do miejskiego zakładu komunikacji

Paweł Wodniak  |   Fakty  |   22 kwietnia 2011 16:06
Udostępnij

Miejski Zakład Komunikacji w Oświęcimiu zdecydował o zakupie dziewięciu nowoczesnych autobusów solaris, produkowanych w Bolechowie koło Poznania. Do miasta przyjechały już trzy pierwsze pojazdy. Wyruszą na trasy prawdopodobnie już w święta.

Do końca roku w barwach MZK będzie jeździło pięć niskopodłogowych solarisów urbino 10 i cztery niskowejściowe solarisy urbino 8.9. Pierwsze mogą przewieźć 70 osób, w tym 21 na miejscach siedzących. Mniejsze mają 55 miejsc, ale za to 25 siedzących. Sześciocylindrowe amerykańskie silniki wysokoprężne mają moc 250 KM.

– Te solarisy to po prostu „full wypas”, to takie mercedesy klasy E. Atutem jest niska podłoga i platforma dla poruszających się na wózkach. Oprócz pełnej elektroniki mają dodatkowo klimatyzację całego wnętrza. Bezpieczeństwo gwarantuje monitoring z trzema kamerami wewnątrz i jedną skierowaną do przodu autobusu. Jest też takie urządzenie w zajezdni, które dokonuje automatycznego bezprzewodowego zrzutu danych z monitoringu – wylicza Kazimierz Tobiczyk, prezes MZK w Oświęcimiu.


Na zdjęciu: Prezes Tobiczyk na platformie dla wózków. Powyżej: Stanisław Miśkowiec, szef stacji obsługi i Kazimierz Tobiczyk, prezes MZK na tle solarisów. Fot. Paweł Wodniak

Dodatkowo dwa solarisy mają bramki liczące pasażerów. Zaletą jest też bardzo dobra wentylacja.

– Nie byłem zwolennikiem pełnej klimatyzacji. Taką opcję wybierają największe miasta. W studium wykonalności był plan o klimatyzacji kabiny kierowcy, ale później padło niefortunna wypowiedz do prasy, że będzie pełna klimatyzacja. Wiec nie chcieliśmy zadzierać z prasą i skorygowaliśmy plany – śmieje się prezes. – Natomiast trzeba zdać sobie sprawę, że włączona klimatyzacja podnosi o 25 procent zużycie paliwa.


Na zdjęciu: Szef MZK we wnętrzu solarisa urbino 10. Fot. Paweł Wodniak

Solarisy to pierwsze od ośmiu lat nowe autobusy w Oświęcimiu. W 2003 kupiono jelcze i autosany. Jednak w ich przypadku trudno mówić o komforcie jazdy zarówno pasażerów, jak i kierowcy. Ponadto jelcze po prostu się łamią i trzeba je złomować. Dużo lepiej sprawują się używane daby, w tym dwa przegubowe, choć w lecie pasażerowie nazywają je saunami. W taborze liczącym bez solarisów 44 autobusy są także pojazdy man i neoplan.

– Jak uzupełnimy stan nowymi, to przynajmniej pięć starych wyzłomujemy. Stan niektórych autobusów jest tragiczny. W zasadzie po 10 latach użytkowania powinny trafiać do huty. U nas średnia wieku taboru wynosi ponad 15 lat – tłumaczy prezes Tobiczyk.


Na zdjęciu: Miejsce kierowcy. Fot. Paweł Wodniak

Solarisy, które palą 30-32 litry oleju napędowego na 100 km wyjadą na wszystkie trasy obsługiwane przez MZK.

Całkowita wartość projektu wynosi 8 mln 124 tys. zł brutto. Dofinansowanie z Unii Europejskiej wynosi 4,6 mln zł, ale netto.

– My płacimy kwotę brutto, a dopiero później odzyskujemy podatek VAT. Dlatego podzieliliśmy to na cztery transze. Za kolejna płacimy, gdy odzyskamy podatek. Chcielibyśmy to zrobić jako jedną dużą transakcję, bo wtedy jest mniejszy kłopot, lecz finansowo byśmy nie dali rady – tłumaczy Kazimierz Tobiczyk.


Na zdjęciu: Antoni Matlak za kierownicą nowego solarisa. Fot. Paweł Wodniak

MZK na zakup solarisów wzięło dwa miliony złotych kredytu. Przez trzy lata spłaty, nie planuje kolejnych zakupów.

– Dobija nas rosnąca wciąż cena paliwa. Za pierwsze trzy miesiące tego roku zapłaciliśmy za olej napędowy 100 tysięcy więcej, niż w w 2010 roku – kończy prezes.


Na zdjęciu: Kierowca ma stały podgląd z kamer monitoringu. Fot. Paweł Wodniak


Na zdjęciu: Jednostka napędowa solarisa urbino 10. Fot. Paweł Wodniak


Na zdjęciu: Tył urbino 10. Fot. Paweł Wodniak


Na zdjęciu: Trzy pierwsze nowoczesne solarisy w MZK. Fot. Paweł Wodniak
{jathumbnail off}

Komentarze
  • 22 kwietnia 2011 17:25

    Anonim

    Niezłe to solarisy tylko ciekawe czy wszystkie są na chodzie 😀

  • 22 kwietnia 2011 18:34

    Anonim

    hehe najnowoczesniejsze to teraz hybrydowe przynajmniej ekologiczne i takie juz w Sosnowcu jezdza

  • 22 kwietnia 2011 18:59

    Anonim

    fanmzk – jesli to mialo byc smieszne to masz dziwne poczucie humoru,zenada

  • 22 kwietnia 2011 20:54

    Anonim

    Yousek jakbyś był w temacie to byś wiedział, że 2 z nich są uziemione i na dzień dzisiejszy nie nadają się do jazdy. Takie nowe a już wychodzą felerki. Żal

  • 22 kwietnia 2011 21:19

    Anonim

    fanmzk MA RACJĘ!!!!!!

  • 22 kwietnia 2011 21:31

    Anonim

    Ładne, tylko wydaje mi się, że zawieszenie mają nisko i jak przyfanzolą w te dziury na Dąbrowskiego …

  • 22 kwietnia 2011 21:55

    Anonim

    klimatyzacja? fajnie, ciekawe po ile teraz bilety beda.

  • 22 kwietnia 2011 22:47

    Anonim

    Yousek jakbyś był w temacie to byś wiedział, że 2 z nich są uziemione i na dzień dzisiejszy nie nadają się do jazdy. Takie nowe a już wychodzą felerki. Żal

    ciekawe skąd Ty masz takie informacje… Poza tym te autobusy mają wyjechać po świętach.

  • 23 kwietnia 2011 06:25

    Anonim

    Kazimierz Tobiczyk mógłby wreszcie ułożyć dobry rozkład jazdy… Ta firma schodzi na psy… Autobusy jeżdżą jeden za drugim – dlaczego tego nie zmienią? Dlaczego go o to nie zapytacie na jakimś konkretnym przypadku: „Najpierw jadą trzy linie miejskie i trzy podmiejskie w podobnym kierunku, a potem przez 40 minut nic nie jedzie” – czy naprawdę tak dużo wysiłku intelektualnego trzeba włożyć w to, żeby to zmienić, czy po prostu się MZK nie chce – „Nie bo nie?”

  • 23 kwietnia 2011 06:29

    Anonim

    Dziś pierwszy solaris wyruszył na trasę. Numer boczny 75

  • 23 kwietnia 2011 09:01

    Anonim

    Widzicie jaki Marszałek jest obrotny, nie wierzyliście w niego!

  • 23 kwietnia 2011 09:05

    Anonim

    Faktycznie dwa Solarisy są uziemione, bo nie mają zamontowanych kas fiskalnych….

  • 23 kwietnia 2011 09:17

    Anonim

    Niech będzie ,że powodem są nie zamontowane kasy fiskalne. 😉 nie wszyscy muszą wiedzieć, że prawda jest inna 8)

  • 23 kwietnia 2011 09:49

    Anonim

    Niech będzie ,że powodem są nie zamontowane kasy fiskalne. 😉 nie wszyscy muszą wiedzieć, że prawda jest inna 8)

    a no wlasnie:) ciekawe czy kierowce tez beda wysiadc jak to jest w innych miasatach i pomagac niepelnosprawnym czy kobietom z dzieciami w wózkach wsiąść do autobusu….ale skoro wczesniej nie mielei takich zwyczajow to teraz tez sie pewnie nic nie zmieni….

  • 23 kwietnia 2011 16:31

    Anonim

    Nie bede pisal ze jestem pracownikiem,bo to niewazne , takze kazdy ma swoja wiedze,ale fanmzk najwieksza

  • 23 kwietnia 2011 17:43

    Anonim

    Owszem, nie wierzyłem i nadal nie wierzę. tytuł artykułu dobry: XXI wiek zawitał (ale dlaczego z 11letnim opóźnieniem i tylko w kilku egzemplarzach. Chyba nie ma w stu kilometrach wokół Oświęcimia miasta, które w mniejszym stopniu wykorzystałoby fundusze unijne, więc tymi kilkoma autobusami tak bardzo bym sie nie ekscytował.

  • 24 kwietnia 2011 22:41

    Anonim

    Powinno zrobić się referendum jak 22 lata temu.

  • 25 kwietnia 2011 10:19

    Anonim

    Przydadzą się.

  • 25 kwietnia 2011 11:43

    Anonim

    ciekawe czy też będą się zapalać jak w Wa-wie 🙁

  • 25 kwietnia 2011 16:24

    Anonim

    ciekawe czy też będą się zapalać jak w Wa-wie 🙁

    To zależy od serwisu. W większości zakładów korzystających z Solarisów takich problemów nie ma. W Warszawie płoną autobusy wszystkich marek…

  • 25 kwietnia 2011 20:38

    Anonim

    Dlaczego MZK nie prowadzi kursów do zakładów po tym jak się cofnęły i oddały połowę terenu? Czy nie można by zrobić tam pętli? Ludzie by chętnie tam jeździli do pracy

  • 27 kwietnia 2011 20:26

    Anonim

    Ale fajne autka.
    Takie same już od dawna jeżdżą po Bielsku i jest problem z wjeżdżaniem wózkami do wnętrza, bo pasażerowie stoją na ruchomych rozkładanych podestach i nie rozumieją, że aby je otworzyć, trzeba z tej powierzchni zejść; no i kłótnia gotowa :(:(


Redakcja portalu zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu artykułu, wpisu, obiektu. Informujemy, że oprogramowanie rejestruje dane osoby komentującej (IP, czas), które na wniosek prokuratury, sądu lub policji mogą zostać przekazane celem ścigania sprawców czynów sprzecznych z prawem.

Więcej informacji w regulaminie komentarzy.