Reklama
Kiedy sprzedaż wysyłkowa wymaga kasy fiskalnej? Obowiązki e-commerce w pigułce
- Materiał sponsorowany
- Styl życia
- 5 czerwca 2026
- 11:41
- Artykuł sponsorowany
Jak wskazuje raport Strategy&PwC Polski rynek e-commerce w 2025 roku osiągnął wartość 165 miliardów złotych i wciąż rośnie. Za tym wzrostem kryje się rzesza sprzedawców internetowych. Wielu z nich działa również w Oświęcimiu i okolicach. I właśnie w tej grupie wiele osób zastanawia się, kiedy przy sprzedaży online obowiązkowa jest kasa fiskalna.
Spis treści
Czy kasa fiskalna przy sprzedaży wysyłkowej zawsze jest konieczna?
Nie. Obowiązek posiadania kasy fiskalnej zależy przede wszystkim od tego, komu sprzedajesz i jaka jest kwota obrotu. Według ogólnej zasady sprzedawca jest objęty obowiązkiem posiadania kasy po przekroczeniu obrotu 20 000 zł rocznie z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych.
Nieco inaczej wygląda to jednak w przypadku sprzedaży wysyłkowej i kasy fiskalnej. Zastosowanie może znaleźć specjalne zwolnienie, które obowiązuje, gdy jednocześnie spełnione są dwa warunki:
- zapłaty są dokonywane wyłącznie przelewem na konto bankowe lub pocztą,
- z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę wynika jednoznacznie, czego dotyczyła (identyfikacja transakcji).
Osobisty odbiór dyskwalifikuje zwolnienie: Jeśli klient zamówi produkt przez Internet i opłaci go przelewem, ale odbierze go osobiście w siedzibie Twojej firmy lub punkcie stacjonarnym, transakcja ta natychmiast traci prawo do zwolnienia wysyłkowego i musi zostać nabita na kasę.
To zwolnienie nie ma limitu kwotowego – możesz sprzedawać przez internet za milion złotych rocznie i nie mieć kasy fiskalnej, o ile spełniasz oba warunki.
Kiedy zwolnienie z kasy nie przysługuje?
Zwolnienie odpada automatycznie, gdy sprzedajesz towary lub usługi z listy, dla których obowiązek kasy fiskalnej jest bezwzględny, niezależnie od formy zapłaty. Należą do nich m.in.:
- napoje alkoholowe,
- wyroby tytoniowe,
- perfumy i wody toaletowe,
- części do pojazdów silnikowych,
- usługi naprawy pojazdów, a także usługi prawnicze i fryzjerskie.
Jeśli w Twoim sklepie sprzedajesz online choćby jeden z takich produktów, musisz posiadać kasę fiskalną.
Dla wielu sprzedawców internetowych dostępna jest kasa fiskalna online (wirtualna) – aplikacja na komputer lub tablet, bez konieczności zakupu fizycznego urządzenia. Kasy wirtualne obsługują m.in. sklepy internetowe, sprzedaż biletów online, usługi przewozowe i wynajem pojazdów.
Jak ewidencjonować sprzedaż?
Jeśli korzystasz ze zwolnienia z kasy i podatku VAT, nadal musisz prowadzić odpowiednie ewidencje umożliwiające określenie przychodów oraz wskazanie konkretnej transakcji. Przy działalności nierejestrowanej wystarczy uproszczona ewidencja sprzedaży, np. elektroniczna lub papierowa tabela z datą, opisem i kwotą każdej transakcji. Po rejestracji JDG wymogi rosną – w zależności od formy opodatkowania prowadzisz ewidencję przychodów (ryczałt) lub Księgę Przychodów i Rozchodów (skala, liniówka).
Jeżeli zakładasz sklep internetowy i chcesz od razu zarejestrować działalność, możesz zrobić to przez wniosek na Firmove.pl. Cały proces rejestracji JDG online przeprowadziszsamodzielnie lub z pomocą księgowej od ING. We wniosku wbudowane są przydatne narzędzia, takie jak generator kodów PKD czy kalkulator form opodatkowania, które pomogą Ci sprawnie uzupełnić pola. Oprócz tego możesz korzystać z objaśnień interaktywnego asystenta na każdym etapie.
Sprzedaż online a VAT – na co zwrócić uwagę?
Pamiętaj, że niezależnie od wymogu posiadania kasy fiskalnej konieczne jest określenie zasad opodatkowania VAT. Po przekroczeniu 240 000 zł rocznego obrotu zwolnienie podmiotowe z VAT nie obowiązuje i konieczna jest rejestracja jako czynny podatnik VAT, o ile nie korzystasz ze zwolnienia przedmiotowego.
Zwolnienia przedmiotowe dotyczą określonych rodzajów działalności lub czynności, które są zwolnione z VAT niezależnie od wysokości sprzedaży, więc samo przekroczenie limitu 240 000 zł nie zawsze oznacza obowiązek naliczania VAT. Sprzedaż transgraniczna w UE powyżej 10 000 euro rocznego progu może dodatkowo rodzić obowiązki rozliczeniowe w procedurze OSS.