Przestępcy wykorzystują ZUS do oszukiwania ludzi

Paweł Wodniak  |   Fakty,Na sygnale  |   23 maja 2025 11:21
Udostępnij

Oszuści wymyślają coraz to bardziej wyrafinowane metody działań. Podszywają się, między innymi, pod pracowników Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS).

W ostatnich tygodniach wzrosła liczba takich oszustów, którzy przesyłają fałszywe wiadomości przez e-mail, SMS czy komunikatory internetowe Messenger i WhatsApp lub podejmując kontakt telefoniczny. Celem takich działań jest wyłudzenie danych osobowych, informacji o rachunkach bankowych bądź skłonienie do otwarcia niebezpiecznych linków lub załączników.

Stąd też apel ZUS do klientów, by byli ostrożni i nie dali się nabrać na manipulacje przestępców. Co prawda oszustwo jest przestępstwem zagrożonym karą do ośmiu lat więzienia, jednak oszuści stosują coraz bardziej wyrafinowane technicznie i psychologicznie metody perswazji, a ich katalog rośnie praktycznie każdego dnia.

„Apele o ostrożność to za mało. Dlatego ZUS ściśle współpracuje z policją i wszelkimi innymi instytucjami zwalczającymi zwłaszcza cyberprzestępczość wymierzoną w osoby starsze. ZUS cieszy się zaufaniem klientów, dlatego próby oszustwa, to nie tylko działanie na szkodę klientów, ale także zakładu” – mówi Anna Szaniawska, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa małopolskiego.

Pamiętaj, że ZUS nigdy:

– nie prosi o podanie danych osobowych drogą mailową, SMS-ową lub za pomocą – wiadomości poprzez komunikatory internetowe,
– nie wysyła linków do logowania ani do weryfikacji danych przez wiadomości tekstowe,
– nie wysyła umów ani formularzy do wpłaty na rachunki inwestycyjne,
– nie nakłania do wykonywania przelewów na wskazane konto bankowe.

Niewyczerpany katalog pomysłów na oszustwa

W ostatnim czasie oszuści podszywający się pod pracowników ZUS są bardzo aktywni. Najczęściej chodzi im o pozyskanie numeru PESEL, numeru konta bankowego oraz danych logowania (np. do poczty elektronicznej czy bankowości internetowej). Przestępcy mogą również próbować wyłudzić pieniądze.

Próby oszustów przybierają różne formy, przykładowo:

– oszuści pojawiają się w domu
Podająca się za pracownika ZUS kobieta odwiedzała w domu osoby starsze. Oszustka proponowała pomoc w wypełnianiu wniosków dotyczących m.in. przejścia na emeryturę czy uzyskania bonu turystycznego.
Ważne! Wizyty pracowników poza siedzibami jednostek ZUS odbywają się jedynie w ściśle określonych przypadkach. To kontrola prawidłowości wykorzystania zwolnień lekarskich. Drugim przypadkiem wizyt jest kontrola przeprowadzana u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Kontrolę taką prowadzą wyłącznie inspektorzy kontroli na podstawie upoważnienia. Co ważne kontrola jest zawsze zapowiadana wcześniej.

– fałszywe wiadomości, które są rozsyłane różnymi kanałami w celu wyłudzenia danych
Do klientów wysyłano wiadomości o zmianie kanału odzyskiwania dostępu do profilu na PUE/eZUS. Zawierały w załączniku „plik logowania” (na przykład z rozszerzeniem .xll). Fałszywe maile wyglądają wiarygodnie – mogą zawierać domenę „zus.pl” w adresie nadawcy oraz dane przypominające prawdziwy login PUE/eZUS.

Do klientów wysyłane są także wiadomości od osób podających się za „pracowników Działu Świadczeń czy Emerytur”, w związku z „projektem” dotyczącym dodatkowego zarobku i zwiększenia otrzymanej emerytury. W kolejnym etapie klienci są proszeni o dokonanie przelewu na dane z fałszywej umowy, którą otrzymali.

Ważne! ZUS nie wysyła do swoich klientów korespondencji e-mailowej. Kontakt elektroniczny ze strony Zakładu możliwy jest jedynie w sytuacji, gdy klient ma profil na PUE/eZUS i wyraził zgodę na taką formę kontaktu.

– oszuści telefoniczni
Osoby podszywające się pod pracowników Zakładu dzwonią i proszą o potwierdzenie zmiany numeru telefonu w ZUS lub na PUE/eZUS. Często rozmowy dotyczą instytucji finansowych, z których korzystają klienci.
Ważne! Konsultanci infolinii ZUS nie dzwonią do klientów w sprawie zmiany numerów telefonów do konta na PUE/eZUS czy zmiany numerów telefonów w bankach.

– fałszywe profile ZUS w mediach społecznościowych/komunikatorach
W mediach społecznościowych pojawiają się spreparowane konta ZUS oraz fałszywe reklamy. Rozpowszechniają one nieprawdziwe informacje, np. o rzekomych inwestycjach, które zagwarantują emeryturę już w wieku 50 lat lub pozwolą zwiększyć kwotę już pobieranego świadczenia. Oszuści twierdzą, że wystarczy zainwestować już 500 zł, żeby uzyskać dodatkowe pieniądze.

Ważne! ZUS nie wysyła do swoich klientów e-maili z umowami, prośbami o podanie danych kart kredytowych ani nie zachęca do otwierania plików i linków.

Co zrobić, gdy otrzymasz podejrzaną wiadomość?

Nie podawaj nikomu poufnych informacji, zwłaszcza po otrzymaniu podejrzanych wiadomości (komunikator, e-mail czy SMS) zawierających prośbę o udostępnienie danych.

Nie klikaj w podejrzane linki – ani e-mailowe, ani przesyłane w wiadomościach SMS lub komunikatorach. Nie pobieraj załączników z nieznanego źródła.

Jeżeli masz wątpliwości co do tożsamości osoby, która podaje się za pracownika ZUS, skontaktuj się z najbliższą placówką ZUS lub zadzwoń do Centrum Kontaktu Klientów pod numer 22 560 16 00.

Materiał audio znajduje się TUTAJ.

 

Najnowsze realizacje wideo

close