polecamy
Oświęcimskie Wieści z ratusza – FILM
Przed pandemią miejsce pamięci Auschwitz-Birkenau odwiedziło ponad dwa miliony ludzi. Fot. Paweł Wodniak
Spadek frekwencji przyjeżdżających do miejsca pamięci jest związany z sytuacją pandemiczną i wprowadzonymi w związku z nią obostrzeniami sanitarnymi. Te spowodowały m.in., że muzeum w 2021 roku było zamknięte dla odwiedzających przez 98 dni.
„Sytuacja cały czas jest trudna, bowiem taki spadek liczby odwiedzających, a także wiele ograniczeń wynikających ze stanu pandemii wpływają na różne aspekty pracy muzeum. Niemniej jednak, zwłaszcza w miesiącach wakacyjnych, można było dostrzec wyraźny wzrost frekwencji rok do roku, sięgający nawet 60-70 procent. Mam nadzieję, że to pewna oznaka stopniowego powrotu do normalnej działalności” – ocenia Piotr Cywiński, dyrektor muzeum Auschwitz.
Liczba osób, przyjeżdżających z zagranicy, stanowiła 51 procent wszystkich zwiedzających miejsce pamięci. Przed pandemią goście zagraniczni stanowili zwykle około 80 procent.
Większość turystów – 84 procenty – zdecydowała się na poznawanie historii byłego niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady z przewodnikami.
„Pomimo pandemii i wyjątkowo długiego okresu, w którym muzeum pozostawało niedostępne dla odwiedzających, liczba przewodników utrzymała się na poziomie z lat ubiegłych. Obecnie z muzeum współpracuje 340 przewodników, oprowadzających w 21 językach. Co prawda wielu musiało znaleźć dodatkowe zatrudnienie, jednak otwarcie muzeum w drugiej połowie roku sprawiło, że przewodnicy stopniowo powracają do pracy z odwiedzającymi” tłumaczy Andrzej Kacorzyk, dyrektor Międzynarodowego Centrum Edukacji o Auschwitz i Holokauście.
W 2021 roku muzeum zorganizowało prawie 250 różnego rodzaju działań edukacyjnych, w tym warsztatów, prezentacji, prelekcji i wykładów. Jedną z odpowiedzi na wyzwanie doby pandemii był widoczny rozwój dodatkowych zajęć prowadzonych online.
Miejsce pamięci organizowało też możliwość odbycia pobytu studyjnego online. Taką form wybrało 41 grup.
Ponad 1,7 miliona osób korzysta z treści publikowanych na oficjalnych kontach w mediach społecznościowych. W 2021 roku tweety publikowane przez muzeum internauci wyświetlili 1,67 miliarda razy. Strona internetowa odnotowała ponad 16,5 mln odsłon.
Istotnym elementem nauczania w czasie pandemii są lekcje internetowe dostępne na stronie lekcja.auschwitz.org. Główna z nich, poświęcona całościowej historii Auschwitz, dostępna jest już w dwunastu językach.