Obwodnica Zatora coraz bliżej

Redakcja eFO  |   Fakty  |   24 stycznia 2023 12:02
Udostępnij

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) wybierze niebawem wykonawcę obwodnicy Zatora w ciągu drogi krajowej nr 28.

Jak informuje inwestor droga będzie budowana z wykorzystaniem metodyki i narzędzi BIM, a wyłonienie wykonawcy nastąpi w ramach tzw. dialogu konkurencyjnego.

Budowa obwodnicy

Nowa droga będzie liczyć 2.100 m i ominie centrum miasta po jego zachodniej stronie. Przebiegnie od skrzyżowania drogi krajowej nr 44 i drogi wojewódzkiej nr 781 na ulicy 1. Maja do stacji paliw na ulicy Wadowickiej wzdłuż DK28.

„Odcinek będzie drogą jednojezdniową klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego), z jednym pasem ruchu w każdym kierunku. W ramach inwestycji zostaną rozbudowane fragmenty ulic Wadowickiej (DK28), Sikorskiego (DW781), Bugajskiej (droga powiatowa) Jana Pawła II i Hallera (drogi gminne). Dodatkowo powstaną też nowe drogi gminne, służące do obsługi komunikacyjnej przyległego terenu. Zostanie również przebudowana infrastruktura techniczna (wodna, kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna i teletechniczna), kolidująca z inwestycją” – informuje Kacper Michna z GDDKiA.

Pod nowa drogą powstaną dwa podziemne przejścia dla ruchu pieszego i rowerowego. Projekt przewiduje zminimalizowanie wpływu inwestycji na środowisko. Wykonawca zbuduje jedno przejście i trzy przepusty dla zwierząt, dwa stawy kompensacyjne, czyli sztuczne mokradła dla zwierząt, i ekrany akustyczne.

BIM

BIM (ang. Building Information Modeling) jest nowoczesną technologią, w której stosuje się wspólne środowisko danych (komplet informacji jest zgromadzony w jednym miejscu) oraz trójwymiarowe, cyfrowe modele obiektów. Uwzględniają one wszystkie niezbędne informacje możliwe do wykorzystania na każdym etapie inwestycji – od projektu przez realizację po odbiór prac, a następnie utrzymanie i zarządzanie.

Do pilotażowego wdrożenia BIM wybrano budowę obwodnicy Zatora jako inwestycję reprezentatywną dla zadań realizowanych przez GDDKiA. Biegnie nowym śladem i obejmuje szeroki zakres robót – drogowe, mostowe i instalacyjne (wodne, kanalizacyjne, gazowe, elektroenergetyczne i teletechniczne).

Dialog konkurencyjny

Jeden z trybów wyboru wykonawcy, który przewiduje ustawa Prawo zamówień publicznych. Wykorzystywany jest wtedy, kiedy zamówienie ma charakter innowacyjny. Budowa drogi przy wykorzystaniu metodyki i narzędzi BIM to innowacyjne przedsięwzięcie w skali kraju. Dlatego GDDKiA postanowiła, że wykonawca obwodnicy Zatora zostanie wybrany właśnie w takim trybie.

Dialog konkurencyjny ma trzy tury postępowania. W pierwszej, zainteresowani wykonawcy składają wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Informacje o potrzebach zamawiającego są zawarte w opisie potrzeb i wymagań.

W drugiej turze, część spośród zainteresowanych wykonawców jest zapraszana przez zamawiającego do udziału w dialogu konkurencyjnym. O dopuszczeniu do niego decyduje spełnienie wskazanych w postępowaniu kryteriów selekcji. Zamawiający przedstawia szczegółowo swoje potrzeby, a wykonawcy proponują konkretne rozwiązania. Dzięki takiemu spotkaniu dwóch stron – zamawiającego i wykonawców – mogą oni lepiej poznać swoje potrzeby i specyfikę danego zamówienia, co jest szczególnie ważne w przypadku innowacyjnych przedsięwzięć – takich jak budowa drogi przy wykorzystaniu metodyki i narzędzi BIM.

Trzecia tura to przygotowanie przez zamawiającego Specyfikacji Warunków Zamówienia, na podstawie doświadczeń i informacji zebranych podczas dialogu konkurencyjnego. Po przygotowaniu SWZ, do składania ofert zapraszani są wykonawcy, którzy brali udział w dialogu. Wybudowanie obwodnicy Zatora zostanie powierzone temu wykonawcy, który przedstawi najbardziej korzystną ofertę.