polecamy
Oświęcimskie Wieści z ratusza – FILM
Fakty z powiatu: Przegląd najważniejszych wydarzeń – FILM
Tak wygląda w większości nieużywany budynek dworca kolejowego w Oświęcimiu. Fot. Jola Wodniak
Dotychczasowy budynek dworca jest dla Polskich Kolei Państwowych za duży, a co za tym idzie, zbyt drogi w utrzymaniu. Nie ma chętnych na wynajem powierzchni. Kiedyś w dawnej poczekalni na piętrze działała kawiarenka internetowa, a na parterze pizzeria. Jednak to zamierzchłe czasy.
Dlatego też koleje postanowiły zburzyć obecny dworzec i na jego miejscu postawić nowy. To będzie parterowy budynek składający się z dwóch niezależnych segmentów połączonych wspólną wiatą. Nad całością będzie dominować wieża zegarowa.
„W części pasażerskiej pojawią się, między innymi, poczekalnia, toalety, miejsce na biletomaty oraz automaty z napojami i przekąskami” – informuje Fakty Oświęcim Katarzyna Grzduk z biura prasowego PKP.
Będzie także kącik zabaw dla dzieci i pomieszczenie dla opiekuna z dzieckiem z oddzielną toaletą. Nie zabraknie rzecz jasna kas biletowych i posterunku Straży Ochrony Kolei.
W zachodniej części dworca, nazwanej roboczo miejską, znajdą się lokale handlowe i usługowe oraz pomieszczenie na pojemniki z odpadami. Pod wiatą dworca projektanci przewidzieli także zadaszony parking rowerowy, a obok budynku parking samochodowy.
„W ramach prac planowane są również demontaż, zabezpieczenie i renowacja mozaiki znajdującej się na dworcu, która stanowić będzie fragment elewacji nowego dworca” – zapewnia Katarzyna Grzduk.
To wykonana przez Kazimierza Gąsiorowskiego mozaika z początku lat 60. XX wieku, o której zachowanie walczyli ci mieszkańcy Oświęcimia, którzy sprzeciwiali się wyburzeniu hali dworca i chcieli znalezienia dla niej innej funkcji.
W przetargu na wyburzenie starego i budowę nowego dworca kolejowego w Oświęcimiu wystartowała tylko jedna firma. Przedsiębiorstwo Budowlane Mazur z Jankowic zaproponowało wykonać inwestycję za 16,5 mln zł. Koleje miały na ten zabezpieczone 11,5 mln zł z budżetów państwa i własnego. Jednak PKP postanowiło dołożyć brakujące pięć milionów i wybrać ofertę.
Nowy dworzec powinien powstać w ciągu roku od rozpoczęcia prac. Ma być więc gotowy jesienią przyszłego roku. Z kolei w trzecim kwartale tego roku miasto Oświęcim zamierza rozpocząć budowę czteropoziomowego parkingu, który będzie funkcjonował w systemie park and ride obok dworca kolejowego. Planowany czas zakończenia, to drugi kwartał 2020 roku.
Wizualizacja nowego dworca kolejowego: