Inwestor unieważnił przetarg. Co z obwodnicą Oświęcimia?

Paweł Wodniak  |   Fakty  |   24 lutego 2021 16:39

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad unieważniła przetarg na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S1 Mysłowice – Oświęcim.

O unieważnieniu postępowania na wybór wykonawcy poinformował oddział GDDKiA w Katowicach.

„Podjęliśmy taką decyzję, chcąc zapewnić możliwość funkcjonowania kolejnych dwóch odcinków przyszłej S1, od Oświęcimia do Bielska-Białej, po ukończeniu na nich prac w 2023 roku. Osiągniemy to poprzez podzielenie odcinka Mysłowice – Oświęcim na dwie części i sprawną realizację krótkiego fragmentu S1 z węzłem Bieruń i obwodnicą tego miasta. Umożliwi to, na okres dokończenia prac przy pozostałej części S1, przekierowanie ruchu na DK44 (drogę krajową nr 44 – przyp. red.) z pominięciem terenów zurbanizowanych i dróg lokalnych” – czytamy w komunikacie GDDKiA.

Przetarg

W październiku 2019 roku dyrekcja ogłosiła przetarg nie tylko na stworzenie wspomnianego odcinka „ekspresówki” między Oświęcimiem a Mysłowicami, ale też na pozostałe odcinki S1 Oświęcim – Dankowice i Dankowice – Bielsko-Biała. Po dwóch miesiącach inwestor ogłosił kolejny przetarg. Tym razem na realizację powiązanej z drogą ekspresową S1 obwodnicy Oświęcimia w ciągu drogi krajowej nr 44.

Dla wszystkich trzech inwestycji Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała w 2020 roku umowy z wykonawcami. Obecnie trwają dla nich prace projektowe. Zgodnie z umową, dwoma odcinkami drogi S1 z Oświęcimia do Dankowic i z Dankowic do Bielska-Białej, kierowcy powinni pojechać w czwartym kwartale 2024 roku, a obwodnicą Oświęcimia wiosną 2024 roku.

Protest

„Postępowanie na początkowy fragment S1 przeciągnęło się znacznie za sprawą rozpatrywania odwołań złożonych przez jednego z zainteresowanych wykonawców, którego 21 sierpnia 2020 roku wykluczyliśmy z przetargu. Wykonawca, China State Construction Engineering Corporation Limited z siedzibą w Pekinie, który naszym zdaniem nie złożył jednoznacznych i wyczerpujących wyjaśnień w trakcie weryfikacji oferty, wniósł odwołanie do prezesa Krajowej Izby Odwoławczej. Odwołanie zostało uwzględnione, GDDKiA unieważniła wykluczenie chińskiej firmy i jednocześnie skierowała skargę na wyrok KIO do Sądu Okręgowego w Katowicach. Sąd nie uwzględnił wniesionej przez GDDKiA skargi, umarzając 12 stycznia 2021 roku. postępowanie. Wobec czego wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 30 września 2020 roku uprawomocnił się” – informuje generalna dyrekcja.

Inwestor stwierdził, że realizacja aktualnego zakresu przetargu w ustalonych terminach jest w obecnej sytuacji niecelowa i niezasadna. Odcinek Mysłowice – Oświęcim trafiłby bowiem do eksploatacji z co najmniej rocznym opóźnieniem w porównaniu z dwoma pozostałymi częściami „ekspresówki”.

„Ruch tranzytowy z tych odcinków S1 wlewałby się na nieprzystosowane do dużego ruchu lokalne drogi. Dodatkowo poszukiwanie przez kierowców alternatywnych tras spowodowałoby znaczący wzrost zagrożenia dla zdrowia i życia przede wszystkim niechronionych uczestników ruchu na typowo lokalnych drogach, gdzie zabudowa mieszkaniowa i budynki użyteczności publicznej – przedszkola, szkoły, urzędy i kościoły – zlokalizowane są w bezpośrednim sąsiedztwie danej drogi” – wyjaśnia GDDKiA.

Inwestor unieważnił przetarg na projekt i budowę drogi ekspresowej S1 Mysłowice – Oświęcim tłumacząc to wystąpieniem istotnej zmiany, powodującej, że prowadzenie postępowania lub wykonanie zamówienia nie leży w interesie publicznym, czego nie można było wcześniej przewidzieć.

Plan awaryjny

W obecnej sytuacji konieczne jest podzielenie odcinka Mysłowice – Oświęcim na dwa odrębne zadania – odcinek I/A Bieruń – Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia i odcinek I/B Mysłowice (Kosztowy II) – Bieruń.

Zakres odcinka I/A będzie obejmował zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S1 pomiędzy węzłem Bieruń, a układem ulicznym Bierunia. Ten zakres pozwoli na skomunikowanie nowej drogi ekspresowej S1 poprzez węzeł Bieruń z istniejącym przebiegiem DK44. Cały odcinek będzie liczył siedem kilometrów.

Priorytetowa realizacja odcinka Bieruń – Oświęcim (wraz z obwodnicą Bierunia) z terminem zakończenia w listopadzie 2023 roku zbiegnie się z oddaniem do ruchu odcinka S1 z Bielska-Białej do węzła Oświęcim. Dzięki temu ruch tranzytowy na kierunku północ-południe będzie można skierować poprzez drogę krajową nr 44 do istniejącego tranzytowego układu komunikacyjnego (S1, A1), a z kierunku południe na zachód i wschód poprzez DK44 do autostrady A4.

Zakres odcinka I/B będzie obejmował zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S1 o długości 10 km. Dla tej części zadania GDDKiA przeprowadzi odrębne postępowanie przetargowe z 36-miesięcznym terminem realizacji. Do czasu objętego projektowaniem inwestor będzie wliczał okresy zimowe, a do czasu realizacji robót już nie. Jednocześnie wykonawcy w swoich ofertach będą mogli zadeklarować krótszy termin realizacji. W umowie dyrekcja chce uwzględnić termin pośredni oddania do ruchu jednej jezdni drogi ekspresowej S1 w czasie 12 miesięcy od uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, co GDDKiA nazywa kamieniem milowym w tej sprawie. Pozwoli to na wcześniejsze uzyskanie przejezdności całej S1 Kosztowy – Bielsko-Biała, poprzez połączenie istniejącej drogi ekspresowej S1 w Mysłowicach z nowo wybudowanymi odcinkami tej drogi.

Obwodnica Oświęcimia

Spytaliśmy Iwonę Mikrut, rzecznik prasową krakowskiego oddziału GDDKiA, czy unieważnienie przetargu przez oddział w Katowicach będzie miało wpływ na realizację obwodnicy Oświęcimia.

„Unieważnienie przetargu na zaprojektowanie i budowę S1 Mysłowice- Oświęcim nie wpływa na prace związane z budową obwodnicy Oświęcimia, natomiast jeżeli budowa obwodnicy zostanie ukończona wcześniej nie będzie można zjechać z niej na S1 kierunku Mysłowic” – mówi Iwona Mikrut.

 

Komentarze

Zostaw komentarz


Redakcja portalu zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu artykułu, wpisu, obiektu. Informujemy, że oprogramowanie rejestruje dane osoby komentującej (IP, czas), które na wniosek prokuratury, sądu lub policji mogą zostać przekazane celem ścigania sprawców czynów sprzecznych z prawem.

Więcej informacji w regulaminie komentarzy.

Ankiety

Czego najbardziej Ci brakuje w lockdownie?

Zobacz wyniki

Ładowanie ... Ładowanie ...
Kalendarium
Reklama
. . . . . . . . . . . . . . . .