polecamy
Oświęcimskie Wieści z ratusza – FILM
Fakty z powiatu: Przegląd najważniejszych wydarzeń – FILM
W 2020 roku każdy operator numeru 112 przyjmował średnio 143 połączenia na zmianie dziennej i 98 na nocnej. Fot. Gov.pl
Po wybraniu numeru 112 łączymy się z centrum powiadamiania ratunkowego, a konkretnie z profesjonalnymi operatorami numeru 112. To oni rejestrują i weryfikują zgłoszenia w sytuacjach alarmowych i kierują je do odpowiednich służb, jak policja, straż pożarna i pogotowie ratunkowe. Mogą też przekierować rozmowę do dyspozytora medycznego
Dzisiaj ci cisi bohaterowie, od których niejednokrotnie zaczyna się walka o zdrowie i życie tych, którzy potrzebują pomocy, mają swoje święto.
„Wasza praca zasługuje na szacunek i uznanie. To od was rozpoczyna się sztafeta pomocy, w której uczestniczą wszystkie służby. Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Krakowie tworzy oddany i profesjonalny zespół” ocenił dziś Łukasz Kmita, wojewoda małopolski, podczas spotkania z pracownikami CPR.
Krakowskie centrum było pierwszym w Polsce. Od 2009 roku przyjmuje zgłoszenia, kierowane na numer 112 z terenu Krakowa i powiatu krakowskiego, a od 2013 roku połączenia z całej Małopolski. Pracuje w nim 80 operatorów, w tym osoby znające języki angielski, francuski, niemiecki, rosyjski, włoski i hiszpański.
W 2020 roku krakowscy operatorzy obsługiwali średnio 143 połączenia na osobę na zmianie dziennej i 98 połączeń na zmianie nocnej, w całym roku łącznie 1 479 216 zgłoszeń.
66 procent zgłoszeń było niezasadnych i to właśnie CPR stanowi sito, które je odsiewa. To pomyłki, na przykład przy wybieraniu numeru kierunkowego Małopolski – 12, pytanie o numery telefonów, czynną aptekę, sklep całodobowy czy taksówkę, zabawy dzieci, a także problemy z odblokowaniem telefonu.
Numer alarmowy 112 można bowiem wybrać bez konieczności odblokowywania urządzenia przy pomocy kodu PIN, a nawet bez włożonej karty SIM.
„Centrum ma możliwość automatycznej lokalizacji telefonów stacjonarnych i komórkowych, z których dzwonią osoby i mogą szybko, sprawnie określać miejsce, z którego wykonane zostało połączenie na numer alarmowy 112, weryfikować dane dotyczące abonenta oraz zwizualizować na cyfrowej mapie lokalizację zgłoszenia lub zdarzenia. To nie tylko pomaga w udzieleniu pomocy w sytuacji, gdy ktoś nie potrafi podać dokładnej lokalizacji. Automatyczna lokalizacja pomaga również w eliminowaniu fałszywych zgłoszeń” – informuje Małopolski Urząd Wojewódzki w Krakowie.