Dworzec kolejowy w Oświęcimiu otwarty – FILMY, FOTO

Paweł Wodniak  |   Fakty  |   11 czerwca 2020 12:18

Od wczoraj funkcjonuje nowy dworzec kolejowy w Oświęcimiu. Otwarcia dokonał prezes PKP oraz prominentni i lokalni politycy partii rządzącej.

Polskie Koleje Państwowe chwalą się, że oświęcimski obiekt najnowocześniejszym dworcem w województwie małopolskim. Jego budowa rozpoczęła się jesienią 2018 roku i miała zakończyć po roku.

W październiku 2019 roku Fakty Oświęcim dowiedziały się, że planowany termin zakończenia prac można włożyć między bajki, a pierwsi pasażerowie skorzystają z nowego dworca w pierwszym kwartale 2020 roku. I tego terminu nie udało się dotrzymać. Wczorajsze otwarcie nastąpiło zatem z ponad półrocznym opóźnieniem.

Konsorcjum firm Mazur wybudowało budynek od podstaw w formule Innowacyjnego Dworca Systemowego według autorskiego pomysłu PKP.

Mówi Krzysztof Mamiński, prezes Polskich Kolei Państwowych:

„Dworzec architektonicznie dzieli się na dwie części. Pierwsza z nich przeznaczona jest stricte do obsługi pasażerów. Mieszczą się w niej poczekalnia, ogólnodostępne toalety, przestrzeń dla opiekuna z dzieckiem, a także pomieszczenia przeznaczone na kasy biletowe. W tej części znajduje się również zaplecze biurowe przeznaczone na potrzeby Straży Ochrony Kolei” – opisuje biuro prasowe PKP w niepodpisanym niczym imieniem i nazwiskiem komunikacie dla mediów.

W drugiej części znajdują cztery lokale komercyjne, w tym placówka Poczty Polskiej, punkt jubilersko-zegarmistrzowski oraz pomieszczenia do wynajęcia.

Mówi Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury:

Pod wiatą dworca nie brakuje ławek, a także 22 stojaków rowerowych ze stacją naprawy rowerów. Nie da się też nie zauważyć wieży zegarowej, z zegarem ustawionym wczoraj na południe, czyli symboliczna godzinę otwarcia nowego obiektu. Przy obiekcie funkcjonuje parking na 81 samochodów i pięć skuterów lub motocykli.

Na elewacji nowego dworca znalazła się przeniesiona ze starego obiektu i poddana renowacji wielkoformatowa szklano-kamienna mozaika, którą w latach 1964-65 stworzył Kazimierz Gąsiorowski. Została ona przeniesiona z holu wyburzonego dworca w Oświęcimiu.

„Jej nowoczesną reinterpretacją jest mozaika kwietna, składająca się aż z 2500 roślin, znajdująca się na placu przed dworcem, która jest jednocześnie hołdem ofiarom obozu Auschwitz-Birkenau” – podają PKP.

Mówi Zbigniew Starzec, wicewojewoda małopolski:

Nowy dworzec jest przyjazny osobom niepełnosprawnym, a także rodzinom z małymi dziećmi. W poczekalni znajduje się mała bawialnia, a także oddzielny węzeł sanitarny z przewijakiem dla maluchów. W poczekalni można skorzystać z gniazdek elektrycznych lub USB.

Nie można natomiast na razie kupić biletu, gdyż dwie kasy są zamknięte. Krzysztof Mamiński, prezes Polskich Kolei Państwowych, zapewnił nas, że to tylko stan przejściowy. Z kolei pracownik jego biura prasowego wytłumaczył, że PKP jedynie dzierżawi pomieszczenia kasowe, a to przewoźnicy muszą być zainteresowani ich wynajmem. Wspomniał, że trwają rozmowy z ajentem, który być może już niebawem otworzy kasy.

Iwona Gibas, wiceprzewodnicząca Sejmiku Województwa Małopolskiego:

Dworzec w Oświęcimiu jest proekologiczny i posiada systemem inteligentnego zarządzania budynkiem, co powoduje, że będzie energooszczędny. Izolacja cieplna oraz drzwi i okna o niskim stopniu przenikalności cieplnej pozwalają na utrzymanie odpowiedniego komfortu termicznego niezależnie od warunków atmosferycznych. Ogrzewanie wnętrz zapewniają gruntowe pompy ciepła oraz wentylacja mechaniczna z odzyskiem ciepła.

Mówi Krzysztof Kozik, poseł PIS:

„Kompleks posiada energooszczędne oświetlenie wraz z czujnikami automatycznie dopasowującymi natężenie światła do pory dnia oraz obecności osób na dworcu. Budynek został wyposażony również w systemy odzysku wody deszczowej. Jest ona wykorzystywana jako woda szara, do spłukiwania dworcowych toalet. Zbiorniki, w których gromadzona jest woda deszczowa, mają również funkcję retencyjną. Tym samym ograniczają możliwość zalania obszaru dworca podczas nawalnych opadów” – tłumaczy biuro prasowe PKP.

Mówi Radosław Włoszek, prezes Kraków Airport:

Inwestycja kosztowała 13,5 mln zł. Zapłaciły za nią PKP i budżet państwa. Na otwarcie nowego dworca kolejowego w Oświęcimiu, powstałego dzięki rządowi Prawa i Sprawiedliwości, zaproszenia nie otrzymali ani gospodarz miasta, ani gospodarz powiatu.

 

Komentarze

Zostaw komentarz


Redakcja portalu zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu artykułu, wpisu, obiektu. Informujemy, że oprogramowanie rejestruje dane osoby komentującej (IP, czas), które na wniosek prokuratury, sądu lub policji mogą zostać przekazane celem ścigania sprawców czynów sprzecznych z prawem.

Więcej informacji w regulaminie komentarzy.

Ankiety

Gdzie spędzisz "Andrzejki"?

Zobacz wyniki

Ładowanie ... Ładowanie ...
Kalendarium
Reklama
. . . . . . . . . . . . . . . .