polecamy
Oświęcimskie Wieści z ratusza – FILM
Spotkanie w oświęcimskim magistracie dotyczyło m.in. utrudnień w ruchu, związanych z budową południowej obwodnicy Oświęcimia. Fot. Miasto Oświęcim
Budowa rozpoczęła się kilka miesięcy temu. Jednak w marcu kończy się czas zimowej przerwy i wykonawca rozpocznie roboty na całym odcinku obwodnicy. Te spowodują utrudnienia w ruchu w różnych częściach Oświęcimia.
Właśnie one były tematem roboczego spotkania zaaranżowanego w oświęcimskim magistracie przez Janusza Chwieruta, prezydenta miasta. Dotyczyły konkretnie realizacji rond na drogach wojewódzkich 933 i 948 stanowiących węzły obwodnicy.
„W mieście wiele będzie się działo w związku z tą inwestycją. Czeka nas wiele trudności i wyzwań. Zarówno po stronie inwestora, wykonawcy, ale też instytucji, które podejmują decyzje i współpracują z nimi w tym zakresie. Stąd nasze dzisiejsze spotkanie. Chcemy wiedzieć, jak będą przebiegać prace, jakie będą problemy czy niedogodności w tym czasie dla naszych mieszkańców. Chcemy, aby oświęcimianie byli o tym wcześniej poinformowani” – mówi włodarz Oświęcimia. „Czekaliśmy długo na rozpoczęcie prac przy obwodnicy, po drodze piętrzyły się trudności, ale udało się wszystkie pokonać i dzisiaj możemy czuć satysfakcję, że poprawiamy układ drogowy w mieście i zyskamy dostęp do dróg szybkiego ruchu i autostrad” – dodaje Janusz Chwierut.
Robert Jakubiak, zastępca dyrektora do spraw inwestycji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie, poinformował, że wykonawca, który przede wszystkim skupia się na rejonie Wisły i Soły, jak również usunięciu kolizji z linią kolejową, uzgadnia z zarządcami dróg odpowiednią organizację ruchu, aby problemy drogowe były dla mieszkańców Oświęcimia jak najmniej uciążliwe.
Dwujezdniowa, licząca ponad dziewięć kilometrów i prowadzona po nowym śladzie obwodnica Oświęcimia wymaga wybudowania trzech mostów na Wiśle, Sole i Młynówce oraz tunelu pod torami w ciągu ulicy Ostatni Etap. Obwodnica będzie się łączyła rondami z drogą wojewódzką (DW) nr 933 w kierunku Brzeszcz na ulicy Legionów, z DW nr 948 w stronę Kęt na ulicy Jagiełły i z drogą krajową nr 44 w kierunku Zatora i północnej obwodnicy Oświęcimia na ulicy Zatorskiej za Castoramą. W 2023 roku wykonawca wykona dwa ronda.
„Najpierw planujemy rozpoczęcie prac przy drodze wojewódzkiej 933, przy ulicy Legionów. Tam powstanie ciąg pieszo-rowerowy, przebudowane zostaną wszystkie branże, będzie wybudowane rondo turbinowe, które umożliwi wjazd na obwodnicę Oświęcimia i poprowadzi nas w kierunku przyszłej trasy S1. Rozpoczęcie prac planowane jest w drugiej połowie kwietna, wtedy zostanie wprowadzony ruch wahadłowy w ramach tymczasowej organizacji ruchu, a dla mieszkańców rozpoczną się duże utrudnienia w ruchu. Przewidujemy, że zakończą się pod koniec tego roku” – tłumaczy Sebastian Komasa, zastępca dyrektora do spraw dróg i branż na kontrakcie obwodnicy Oświęcimia.
Z kolei w połowie czerwca ruszy budowa ronda turbinowego przy ulicy Jagiełły w ciągu DW nr 948. Skrzyżowanie z ruchem okrężnym, które bezpośrednio pozwoli na włączenie się ruchu w obwodnicę Oświęcimia, ma być gotowe pod koniec 2023 roku.
Ostatnie rondo powstanie w rejonie skrzyżowania ulic Grojeckiej i Zatorskiej. Ta inwestycja rozpocznie się w przyszłym roku.
„Wtedy planujemy włączenie ulicy Zatorskiej w istniejący ciąg drogi krajowej 44 i te prace prowadzone będą do końca 2024 roku” – dodaje Komasa.
Na czas robót wykonawca planuje wprowadzenie ruchu wahadłowego, sterowanego ręcznie w godzinach dojazdów i powrotów ze szkół i miejsc pracy. W godzinach wieczornych i nocnych zastosuje sygnalizację świetlną.
Informacja o rozpoczęciu prac i związanych z tym utrudnieniach ma być przekazana mieszkańcom z odpowiednim wyprzedzeniem.
„Z kolei prace przy tunelu pod torami kolejowymi w rejonie ulicy Ostatni Etap są planowane latem. Wtedy ulica zostanie zamknięta dla ruchu i będą wyznaczone objazdy” – informuje Katarzyna Kwiecień, rzecznik prasowa Urzędu Miasta Oświęcimia.