Budowa metra w Krakowie. Oświęcim wyda decyzję środowiskową

Jola Wodniak  |   Fakty  |   25 października 2024 07:05
Udostępnij

Miasto Oświęcim przejmie wydanie decyzji środowiskowej dla krakowskiego metra, po wyłączeniu władz Krakowa z powodu konfliktu interesów.

Samorządowe Kolegium Odwoławcze (SKO) zdecydowało, że to Oświęcim wyda decyzję środowiskową dotyczącą budowy metra w Krakowie. 

Decyzja ta wynika z faktu, że działki należące do rodzin prezydenta Krakowa Aleksandra Miszalskiego oraz wiceprezydenta Stanisława Mazura znajdują się w strefie planowanej inwestycji, co zgodnie z przepisami wyklucza władze miasta z procesu decyzyjnego.

Nieruchomości rodzin władz Krakowa w pobliżu inwestycji

Działki rodzin prezydenta Miszalskiego oraz wiceprezydenta Mazura znajdują się w obrębie planowanego przebiegu metra lub w jego bezpośrednim sąsiedztwie. W związku z tym, zgodnie z prawem, Kraków nie może wydawać decyzji środowiskowej, a SKO powierzyło tę odpowiedzialność Oświęcimiowi. Przeniesienie zadania do innej gminy jest krokiem zgodnym z przepisami, mającym na celu uniknięcie potencjalnego konfliktu interesów.

Prezydent Miszalski w swoim oświadczeniu zapewnił, że dokumentacja niezbędna do wydania decyzji została przygotowana przez Zarząd Inwestycji Miejskich i przekazana już do Oświęcimia. Dodał również, że przesunięcie odpowiedzialności na inną gminę nie wpłynie na harmonogram budowy metra.

Niejasności wokół lokalizacji działek

Wciąż pozostają pewne niejasności dotyczące dokładnej lokalizacji działek rodzin prezydenta i wiceprezydenta względem obszaru inwestycji. Sprawy te mogą mieć wpływ na dalszy proces decyzyjny, jednak wyłączenie władz Krakowa z postępowania jest obecnie konieczne, aby uniknąć zarzutów o nieprawidłowości.

Kontynuacja budowy metra bez opóźnień

Mimo zmian administracyjnych związanych z wydaniem decyzji środowiskowej, projekt budowy metra w Krakowie przebiega zgodnie z planem. Miasto planuje wybór wykonawcy pierwszego odcinka trasy w przyszłym roku. Sześciokilometrowa trasa ma prowadzić od skrzyżowania ulic Reymonta i Piastowskiej do ronda Młyńskiego i obejmować trzy kluczowe stacje przesiadkowe w centrum miasta. Inwestycja ta ma usprawnić komunikację miejską, odciążając główne arterie Krakowa.

Najnowsze realizacje wideo