polecamy
Oświęcimskie Wieści z ratusza – FILM
Jeżeli klimatyzacja w naszym samochodzie nie działa, powinniśmy poszukać przyczyn awarii i naprawić układ. Co psuje się najczęściej?
W artykule:
Budowa układu klimatyzacji nie jest bardzo skomplikowana, ale nie można nazwać tego systemu bezawaryjnym. Właściciele samochodów zwykle zgłaszają pierwsze usterki klimatyzacji już po kilku latach ich użytkowania. Które elementy układu są szczególnie podatne na usterki? W pierwszej kolejności skraplacz, czyli chłodnica klimatyzacji. Jeżeli w aucie trzeba wymienić skraplacz, najlepiej zakupić produkt fabrycznie nowy, który można znaleźć na https://deler.pl/c/klimatyzacja/skraplacz-klimatyzacji. Używane chłodnice mogą być już wstępnie zużyte, a często posiadać już nawet drobne nieszczelności. Ciąg połączonych ze sobą wąskich kanalików w skraplaczu, odpowiedzialny jest za zmianę stanu czynnika chłodniczego ze stanu gazowego w ciekły. W układzie klimatyzacji panują wysokie ciśnienia. Poza tym chłodnica narażona jest na uszkodzenia mechaniczne i kontakt z zabrudzeniami, pochodzącymi z jezdni. Trudne warunki pracy powodują szybkie zużycie eksploatacyjne chłodnicy, korozję i w efekcie możliwość pojawienia się nieszczelności.
Poza skraplaczem, na liście często spotykanych awarii układu klimatyzacji znajdują się także: zatarcie kompresora klimatyzacji, zapchanie filtra-osuszacza czy usterka zaworu rozprężnego. Aby lepiej wyjaśnić możliwe przyczyny tych awarii, opiszemy teraz, za co odpowiedzialne są najważniejsze podzespoły układu klimatyzacji.
Poza wspomnianym już wyżej skraplaczem klimatyzacji, w układzie znajduje się jeszcze kilka podzespołów, niezbędnych do przeprowadzenia procesu, którego efektem jest uzyskanie przyjemnego chłodu w kabinie pojazdu. Swego rodzaju „sercem” układu jest kompresor klimatyzacji, który odpowiedzialny jest za wprawianie w ruch czynnika chłodniczego, który krąży po całym układzie. Jeżeli kompresor przestanie tłoczyć czynnik, układ nie będzie działał. Niestety takie sytuacje zdarzają się dość często. Kompresor jako część mechaniczna może zacierać się, kiedy jest niewłaściwie smarowany. Do takiej sytuacji może dojść, kiedy w układzie znajduje się niewystarczająca ilość czynnika, który transportuje jednocześnie olej smarujący podzespoły. Inny powód awarii to zabrudzenie czynnika chłodniczego (opiłkami metali, resztkami barwnika UV, stosowanego do wykrywania nieszczelności układu itp.).
Za problemy z prawidłowym działaniem klimatyzacji w samochodzie może odpowiadać także zawór rozprężny. Jest on odpowiedzialny za zmianę stanu czynnika chłodniczego z ciekłego w gazowy. Dzięki temu zjawisku następuje pożądany spadek temperatury w układzie. Niestety zawór bywa wrażliwy na jakość czynnika chłodniczego. Może zapychać się krążącymi w nim zabrudzeniami.
Filtr-osuszacz jest elementem układu, odpowiedzialnym za eliminację wilgoci i zanieczyszczeń. Przy każdej naprawie systemu – np. po wymianie kompresora – należy wymienić filtr, gdyż zgromadzone na nim zabrudzenia, po ponownym napełnieniu układu czynnikiem będą mogły oderwać się i nadal krążyć w układzie. Efektem może być ponowne zatarcie kompresora czy zapchanie zaworu rozprężnego. Osuszacz może wymagać wymiany także, gdy wydostające się z nawiewów w pojeździe powietrze jest wilgotne. Prawdopodobnie jest on wówczas zabrudzony i nie spełnia dobrze swojej funkcji.
Często problem z działaniem układu klimatyzacji jest prozaiczny. Jeżeli po uruchomieniu nawiewów, powietrze nie wydostaje się z nich lub jest ono tłoczone pod bardzo niskim ciśnieniem, awarii mógł ulec silnik dmuchawy. Ten element można na szczęście wymienić.
Regularne przeglądy układu klimatyzacji, wykonywane w warsztacie, pomogą chronić układ przed większością poważnych awarii. Nawet sprawny i szczelny układ jest z czasem narażony na ubytek czynnika chłodniczego. Warto regularnie go uzupełniać, gdyż niedobór czynnika prowadzi do pogorszenia warunków pracy kluczowych podzespołów układu.