Zaplecze techniczne dla pociągów Kolei Małopolskich w Oświęcimiu

Paweł Wodniak  |   Fakty  |   18 grudnia 2024 12:44
Udostępnij

W stolicy powiatu ma powstać zaplecze techniczne do obsługi taboru kolejowego. Koleje Małopolskie (KMŁ) chcą skorzystać z funduszy europejskich.

O planach na środowym spotkaniu w Oświęcimiu informowali Iwona Gibas, członek Zarządu Województwa Małopolskiego i Radosław Włoszek, prezes Kolei Małopolskich.

Oświęcim jest ważnym punktem na kolejowej mapie nie tylko Małopolski, ale i Śląska. Odzyskał liczne połączenia do Krakowa, zarówno przez Trzebinię, jak i Skawinę. Ponadto jest stacją początkową oraz pośrednią dla połączeń regionalnych, ponadregionalnych i międzynarodowych. Obsługują je PKP Intercity, Polregio i oczywiście Koleje Małopolskie.

„Przybywa połączeń. Stale rozbudowujemy i poszerzamy nowoczesny tabor. W ostatnich latach w odczuwalny dla każdego pasażera sposób wzrasta komfort i szybkość podróży Kolejami Małopolskimi. Większa liczba pociągów wiąże się też z koniecznością rozbudowy kolejowej infrastruktury. Dlatego właśnie dzisiaj w Oświęcimiu inaugurujemy ważny proces inwestycyjny. Inicjujemy zadanie polegające na budowie i wyposażeniu zaplecza technicznego do obsługi taboru kolejowego w stacji Oświęcim. Jest to inwestycja o znacznym, wielomilionowym zakresie, za którą odpowiada nasz regionalny przewoźnik, spółka Koleje Małopolskie” – stwierdził Łukasz Smółka, marszałek województwa małopolskiego, choć nie w Oświęcimiu, lecz w Krakowie.

„Budowa i wyposażenie zaplecza technicznego do obsługi taboru kolejowego w stacji Oświęcim” docelowo umożliwi wykonywanie usług serwisowych, naprawczych i utrzymaniowych taboru. Posłuży przede wszystkim Kolejom Małopolskim, ale także innym przewoźnikom.

Radosław Włoszek i Iwona Gibas

Radosław Włoszek, prezes Kolei Małopolskich i Iwona Gibas, członek Zarządu Województwa Małopolskiego. Fot. Paweł Wodniak

„Zwiększona częstotliwość kursowania pociągów na linii kolejowej nr 94 pomiędzy Skawiną a Oświęcimiem obliguje nas jednocześnie do zabezpieczenia także stosownej infrastruktury technicznej, związanej z dokonywaniem wszelkich niezbędnych przeglądów i napraw doraźnych, jak również czyszczenia i mycia pojazdów kolejowych wykorzystywanych do przewozów kolejowych na terenie województwa małopolskiego” – mówi Radosław Włoszek, prezes KMŁ.

W ramach inwestycji powstanie budynek hali napraw z częścią socjalną, wiata, budynek techniczny, tory i rozjazdy, Nowoczesne zaplecze pozwoli na eliminowanie usterek, wykonywanie przeglądów technicznych, bieżących napraw, obsługi sanitarnej.

„Podróż Kolejami Małopolskimi jest dziś szybka i komfortowa. Budowa nowej i nowoczesnej kolejowej infrastruktury w Oświęcimiu również przyczyni się do wzrostu komfortu i bezpieczeństwa pasażerów wybierających transport zbiorowy, na przykład w codziennych podróżach do pracy, szkoły czy uczelni” – ocenia Iwona Gibas, członek zarządu samorządu wojewódzkiego.

W środę 18 grudnia KMŁ wszczęły postępowanie przetargowe. Realizacja inwestycji ma nastąpić w formuje „zaprojektuj i wybuduj”. Małopolska spółka chce na to wielomilionowe zadanie uzyskać dofinansowanie w ramach programu Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021-2027.

 

Najnowsze realizacje wideo